ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پروژه ساخت ساینا برقی به کما رفت؟

کلان‎ شهرهای ایران مستحق هوای پاک هستند و این امر در صورتی به وقوع می‎ پیوندد که مسئولان با تغییر نگرش در مدیریت کلان کشور بتوانند محدودیت ‌هایی را که بر سر راه واردات تکنولوژی‌ ...

دنیا شیخی
نوشته شده توسط دنیا شیخی | ۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۹

کلان‎ شهرهای ایران مستحق هوای پاک هستند و این امر در صورتی به وقوع می‎ پیوندد که مسئولان با تغییر نگرش در مدیریت کلان کشور بتوانند محدودیت ‌هایی را که بر سر راه واردات تکنولوژی‌ های سبز و پاک قرار گرفته است بردارند. از طرف دیگر تاکنون نمونه ‎هایی از خودروهای برقی و هیبرید توسط دو خودروساز داخلی کشور نیز معرفی و رونمایی شده است؛ اما بحث تجاری‎ سازی این پروژه ‎ها موضوعی کاملا" متفاوت بوده و فعلا متوقف شده است.در دوره شش ماهه‌ ای که ثبت سفارش برای واردات خودرو متوقف و سخن از اصلاح آیین‌ نامه واردات در میان بود، بحث تغییر یا تثبیت تعرفه پنج درصدی واردات خودروهای برقی و هیبرید نیز داغ شد. در آن زمان دو خودروساز بزرگ کشور با اصرار بر اینکه خودروهای برقی و هیبرید نیز نمونه داخلی دارند، در کمترین زمان ممکن دو خودروی ساینا برقی و رانا هیبرید را به کمک شرکای چینی خود رو کردند. اما به‌ رغم افزایش شدید تعرفه واردات این ‌گونه خودروها به بهانه حمایت از تولید داخل، به نظر می‌ رسد هر دو این پروژه ‌ها به حالت نیمه‌ تعطیل درآمده است. خودرو تمام ‌الکتریکی ساینا برقی تولید داخل که قرار بود حداکثر با قیمت ۷۰میلیون‌ تومان راهی بازار شود، حالا با افزایش قیمت ارز به خواب تابستانی رفته است. زمستان سال پیش گروه خودروسازی سایپا خبر از ساخت اولین خودرو تمام‌ برقی کشور با همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی داد. گزینه دومین خودروساز بزرگ کشور برای ساخت نمونه برقی آن، ‌ساینا بود. اگرچه مسئولان سایپا از همکاری با یک شرکت بلژیکی برای تولید این خودرو خبر داده بودند.

اگرچه بعد از اعلام خبر افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی،‌ فعالان صنعت خودرو با نگاهی امیدوارانه منتظر ساخت ساینا برقی هستند اما این روزها منابع آگاه از توقف موقتی این پروژه خبر می ‌دهند. از سوی دیگر منابع آگاه افزایش قیمت چشمگیری برای این خودرو پیش‌ بینی کرده‌ اند به طوری که با هزینه‌ های امروز ساینا برقی حدود ۱۳۰ میلیون تومان تمام می ‌شود. این قیمت در شرایطی است که تولید ساینا برقی از کما خارج شود و این دوستدار محیط‌ زیست بتواند خود را به ایستگاه تولید در تیرماه سال آینده برساند.

گویا این روزها که جریان هوا یک‌ تنه به جنگ آلایندگی خودروها در کلانشهرها می ‌رود، کمتر مسئولی به فکر وعده ‌های زیست‌ محیطی و ضدآلایندگی است. به‌نظر می‌ رسد تمام این وعده‌ ها برای فصل سرما و وارونگی هواست. از سوی دیگر کیفیت پایین سوخت در کشور و تکنولوژی قدیمی تولید خودرو باعث شده است نیاز بیشتری به خودروهای برقی و هیبریدی حس شود. دی ‌ماه سال ۱۳۹۶ سایپا با همکاری دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و یک شرکت بلژیکی، اقدام به ساخت و رونمایی ساینا برقی کرد. ساینا برقی دارای یک موتور ۷۰‌کیلوواتی است که با یک‌ بار شارژ ۲۰۰‌کیلومتر، مسافت شهری و ۳۰۰ کیلومتر مسافت جاده‌ ای را طی می‌ کند. عمر مفید باتری هم ۷ تا ۱۰‌ سال برآورد شده است. با این مشخصات فنی ساینا پاسخگوی نیاز مشتریان ایرانی خواهد بود و به نسخه ‌ای شفا‌ بخش برای درمان آلودگی هوا تبدیل خواهد شد. در زمان رونمایی این خودرو اعلام شد تا ۱۸ماه آینده، خودرو به تولید انبوه می ‌رسد. اگرچه تعیین قیمت ۷۰میلیون‌تومانی زمانی انجام شد که دلار ۳هزار و ۸۰۰تومان قیمت داشت، قرار بود یارانه ۴۰میلیون ‌تومانی به خریداران این خودرو نیز پرداخت شود و مشتری تنها با ۱۵میلیون‌تومان پرداخت نقدی و تسهیلات ۱۵میلیون ‌تومانی صاحب اولین خودرو برقی ساخت داخل شود.
در فاز دوم هم قرار بود اگر شرایط ارزی مناسب باشد این خودرو در بازه ۳۰ تا ۳۵‌میلیون‌تومانی به دست مشتری برسد. اما منابع آگاه از افزایش هزینه تولید این خودرو خبر می‌ دهند و ساینا برقی به شرط احیای پروژه شاید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌ گذاری شود.

ساینا برقی
نگاهی گذرا به جدیدترین گزارش سازمان بهداشت جهانی از مرگ‌ و ‌میر بالای ایرانی‌ ها به ‌دلیل آلودگی هوا حکایت دارد. آماری که باز هم ما را رکوردار کرده است و حداقل در این یک مورد خاص در دنیا اولین هستیم. در این شرایط اگر هزینه‌ های ارزی تامین دارو را که برای مداوای بیماران به دولت تحمیل می‌ شود، در نظر بگیریم، متوجه می‌ شویم با پیشگیری و ساخت خودروهای هیبرید و برقی، ‌هزینه کمتری به دولت تحمیل خواهد شد. اما متاسفانه بسیاری از پروژه‌ های مهم صنعت خودرو که می‌ تواند آینده این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد عموما از اولویت و دستور کار خارج می‌ شود. شنیده‌ ها حاکی از آن است که کمپانی سایپا برنامه ‌ای برای تولید انبوه ساینا برقی در حال حاضر ندارد و احتمالا این پروژه به حالت تعلیق در آمده است. هرچند می‌ توان این تعلیق تولید را به‌ دلیل شرایط کنونی تحریم صنعت خودرو توجیه کرد. با این حال باید منتظر اعلام رسمی مدیران این شرکت خودروساز در مورد ساینا برقی ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی