گفتگو با مدیر اجرایی استودیو تاد؛ با پرداخت های درون برنامه ای غیر منصفانه مخالفیم

استودیو تاد در سال های اخیر با ساخت عناوینی مانند فروت کرفت و پرسیتی، جایگاه ویژه ای بین علاقه مندان بازی های موبایلی پیدا کرده است. غرفه تاد یکی از شلوغ ترین غرفه های الکام گیمز بود و به همین جهت با علی نادعلیزاده، مدیر اجرایی این استودیو در رابطه با پروژه های جدید تاد و آینده پرسیتی و فروت کرفت به گفتگو نشستیم.

دیجیاتو - طی چند وقت اخیر، پرسیتی چه در زمینه جذب مخاطب و چه کسب جوایز موفق ظاهر شده. به نظر شما دلیل این اتفاق چیست و چه برنامه ای برای آینده این بازی دارید؟

علی نادعلیزاده - مدیر اجرایی استودیو تاد: واقعیت این است که استودیوهایی که مانند ما در ایران به پشتیبانی از بازی های خود بپردازند، کم پیدا می شوند. به نظر من، انتشار یک بازی، تازه شروع کار است و به همین دلیل زمانی که پرسیتی را در شهریور سال گذشته منتشر کردیم، سعی شد تا با با انتشار آپدیت های متوالی، مشکلات بازی رفع شده و ایده های جدیدی به آن اضافه شوند. البته همه این ایده ها درست کار نکردند اما در نهایت به آن هدفی که داشتیم، رسیدیم و در مواردی با انجام بعضی از تغییرات، درآمد بازی 2 برابر شد.

پیش از این گفته بودید که ساخت پرسیتی به حدی دشوار شده بود که ادامه حیات استودیو را تهدید می کرد. چه اتفاقاتی باعث شد تا شرایط به طور کامل تغییر کند؟

پرسیتی به نوعی، نماد تبدیل کردن یک پروژه شکست خورده به عنوانی موفق است. زمانی که کار ساخت بازی را شروع کردیم، توقع نداشتیم که پروسه تولید آن بیشتر از  یک سال و نیم طول بکشد، اما این فرآیند 3 سالی طول کشید و همین موضوع باعث شد تا حتی تعدادی از نیروهای خودمان را از دست بدهیم. بعد از آن تصمیم گرفتیم تا در زمانی محدود، با رفع مشکلات، پرسیتی را برای دسترسی عمومی منتشر کنیم که نتیجه خوب بود.

در چند ماه اخیر، بازخورد کاربران نسبت به پرسیتی بهتر از گذشته شده و امتیاز این بازی در کافه بازار افزایش یافته. تا چه اندازه اهمیت دادن به نظر کاربران در این اتفاق موثر بوده؟

بله. تا زمانی که به انتقادات و بازخوردهای کاربران اهمیت داده شود، چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد. البته همیشه این کار درست نیست و بعضاً آن ها از ما در خواست سکه و الماس مجانی دارند که با سیستم درآمدزایی این نوع بازی ها همخوانی ندارد.

متعادل کردن این سیستم درآمد زایی را چگونه در پرسیتی و فروت کرفت انجام داده اید؟

ما زمان زیادی را صرف این موضوع کردیم که چگونه پول را از کاربرانمان دریافت کرده و در مقابل آن، چه چیزی را به کاربرانمان بدهیم. در ابتدای ساخت فروت کرفت، بازی را طوری طراحی کردیم که فردی بدون هزینه خاصی بتواند در رتبه های بالای بازی جا پیدا کند.

البته این قضیه با گذشت 1 سال از زمان انتشار بازی تغییر کرد و افرادی پیدا شدند که با صرف هزینه های هنگفت در فروت کرفت، رتبه های برتر را به دست آوردند. در کل تعادلی در فروت کرفت پیاده سازی کردیم که مثال زدنی بود و حتی در بعضی از موارد باعث ضرر دهی ما شد.

و پرسیتی چطور؟

تلاش کردیم تا این بازی هم همین گونه باشد و کسی که پولی در آن خرج نمی کند، جایی برای ادامه دادن بازی گیر نکند و به اصطلاح بازی Pay to Win نباشد و پول در این عنوان تنها روی سرعت بخشیدن کار شما موثر است.

تیم شما در ابتدا کار خود را روی سیستم عامل IOS آغاز کرد. به نظر شما چه تفاوتی بین کاربران این سیستم عامل و اندروید وجود دارد؟

ما به ازای هر 45 الی 50 میلیون کاربر اندروید در ایران، 5 میلیون کاربر سیستم عامل IOS داریم و با استناد به این آمار می توان انتظار داشت که 7 الی 10 درصد درآمد متعلق به ای او اس باشد. اما آن چه ما در پرسیتی می بینیم، متفاوت با این آمار بوده و کاربران ای او اس این بازی حاضر هستند تا 2 الی 3 برابر در این بازی خرج کنند.

مدت زیادی از انتشار فروت کرفت گذشته، آیا همچنان به پشتیبانی از این بازی ادامه خواهید داد؟

5 سالی از انتشار فروت کرفت این بازی گذشته اما ما هچنان به انتشار به روزرسانی برای رفع باگ  بازی ادامه خواهیم داد و تیم فروت کرفت مشغول ساخت عنوان جدیدی خواهد شد. در حال حاضر هم کار ساخت بازی جدید دیگری شروع شده که وجود شباهت مکانیک های آن به پرسیتی، فضا و تم متفاوتی نسبت به آن دارد که کلیت آن مربوط به محافظت و نگه داری از حیوانات می شود.

برچسب ها

مطالب مرتبط

نخستین تریلر رسمی از بازی Star Wars Battlefront 2 را تماشا کنید

پس از مدت ها انتظار و گذشت بیش از یک سال از زمان عرضه عنوان Star Wars: Battlefront، کمپانی الکترونیک آرتز بالاخره از نسخه دوم این سری بازی رونمایی کرده و نخستین تریلر آن را منتشر ساخته است. این تریلر تازه، طی رویداد Star Wars Celebration در شهر اورلاندو ایالت فلوریدا به نمایش در آمد و... ادامه مطلب

روسیه با کمک تصاویر یک بازی ویدیویی آمریکا را به همکاری با داعش متهم کرد

وزارت دفاع روسیه به تازگی تصاویری را منتشر کرده که در آن، نیروهایی آمریکایی از عقب نشینی گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام، معروف به داعش، پشتیبانی می کنند. نکته جالب مربوط به این تصاویر، زمانی آشکار می شود که متوجه می شویم این عکس ها، تصاویر واقعی نبوده و به یک بازی ویدیویی مربوط... ادامه مطلب

فروش بازی های دیجیتالی طی سال گذشته در انگلستان بیشتر از نسخه های فیزیکی بوده است

طبق گزارش منتشر شده از سوی Entertainment Retailers Association، فروش بازی های فیزیکی در سال ۲۰۱۶ به طور کلی زیر سایه فروش آثار دیجیتالی قرار گرفته است. به گفته این انجمن، ۵۸ درصد از کل فروش بازی های ویدیویی به محصولات دیجیتالی اختصاص یافته است. ERA انجمنی است که بازار محصولات سرگرمی بریتانیا را اعم از محصولات... ادامه مطلب

کمپانی کونامی، هیدئو کوجیما را از دریافت جایزه برای متال گیر سالید 5 منع کرد

از زمان عرضه بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain، هیدئو کوجیما، مغز متفکر پشت سری بازی متال گیر سالید، درگیر مشکلات زیادی با کمپانی کونامی شده است. ساعاتی پیش، مراسم The Game Awards امسال به وقوع پیوست و انتظار می رفت که کوجیما، در این مراسم و برای دریافت جایزه خود حاضر شود... ادامه مطلب

بررسی بازی Soulcalibur VI؛ احیای تیغه شمشیر

شاید بتوان یک سال اخیر را بار دیگر دوران طلایی بازی‌های رزمی نامید و با نگاهی به عرضه عناوینی چون اینجاستیس ۲، دراگون بال و... به این نکته پی برد که ناشرین به سبک Fighting‌ توجه ویژه‌ای کردند و سعی در احیای این ژانر نسبتا مرده دارند. Namco که از دیرباز در این میدان حرفی داشته... ادامه مطلب

اعضای سابق استودیوی Lionhead خبر از ساخت عنوانی با محوریت فرنچایز Fable می دهند

استودیوی توسعه دهنده Flaming Fowl، که اعضای آن را کارکنان استودیوی تعطیل شده Lionehead تشکیل داده اند، به تازگی اعلام نموده در حال ساخت عنوانی جدید با محوریت فرنچایز Fable است. استودیوی مورد اشاره اخیرا در مصاحبه با وب سایت IGN از بازی جدید خود به نام Fable Fortune رونمایی کرده که کمپین جذب سرمایه... ادامه مطلب

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x