ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

فورتنایت چگونه امنیت کاربران اندروید را به خطر می‌اندازد؟

ثبت رکورد ۶۳۰ میلیون ساعت بازدید از ویدیوهای بازی در شش ماه، پیشبینی درآمد ۲ میلیارد دلاری تا پایان ۲۰۱۸ و ۳۷ ترابایات حجم اینترنتی که کاربران در هر ثانیه برای تجربه بازی مصرف می‌کنند؛ فورتنایت ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

ثبت رکورد ۶۳۰ میلیون ساعت بازدید از ویدیوهای بازی در شش ماه، پیشبینی درآمد ۲ میلیارد دلاری تا پایان ۲۰۱۸ و ۳۷ ترابایات حجم اینترنتی که کاربران در هر ثانیه برای تجربه بازی مصرف می‌کنند؛ فورتنایت یکی از بزرگترین چیزهایی است که صنعت بازی‌های ویدیویی تاکنون به خود دیده و همین موفقیت‌های زیاد هم به اپیک گیمز جرئت داده تا دست به تابوشکنی بزرگی بزند.

داستان از آنجایی آغاز شد که وب‌سایت‌های 9to5google و XDA Developers از قول چندین منبع آگاه گزارش دادند که فورتنایت اندروید به مدت ۳۰ روز در انحصار گلکسی نوت ۹ خواهد بود. چند روز بعد از این اتفاق و در جستجوی کدهای صفحه فورتنایت موبایل نیز یکی از اعضای XDA Developers متوجه می‌شود که بازی انگار به گوگل پلی نخواهد آمد.

چند ساعت پیش یکی از این شایعه‌ها تایید شد؛ فورتنایت اندروید از طریق فروشگاه گوگل پلی منتشر نمی‌شود و جای آن اپیک گیمز تصمیم گرفته تا بازی را روی فروشگاه خود عرضه کند. سیاستی که موافقین و مخالفین گوناگون خودش را داشت و حالا سوال اینجاست: حرکت اپیک گیمز چه پیامدهایی را به همراه دارد؟

هدف پشت سیاست اپیک گیمز خیلی ساده است. برای هر بازی که در گوگل پلی و اپ استور منتشر می‌شود، هر دو فروشگاه ۳۰ درصد از درآمد را برای خود برمی‌دارند. به خاطر محدودیت‌های اپ استور، سازنده راه بهتری جز اینکه بازی را روی این مارکت عرضه نکند، ندارد. در واقع در جهان iOS مجبورید تحت فرمان قوانین اپل باشید ولی وقتی صحبت از اندروید به میان می‌آید، داستان عوض می‌شود.

اندروید پلتفرمی متن بازی است و استفاده از مارکت‌های شخص ثالث بین کاربران سیستم عامل گوگل محبوبیت بیشتری دارد. البته این مسئله به معنای رقابت تنگاتنگ بین فروشگاه‌های اندرویدی نیست. گوگل پلی با ماهانه ۲ میلیارد کاربر فعال خودش پیش از آنکه به خط شروع برسد، رقیبانش را از میدان برداشت و حالا تک و تنها در مسیر قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی می‌کند.

بنابراین عجیب نیست سازندگان همان‌گونه که با محدودیت‌های اپل کنار می‌آیند، قوانین گوگل را هم بپذیرند و قید چند میلیارد کاربر پلی استور که چندین برابر اپ استور هستند را نزنند. مگر اینکه اپیک گیمز باشید و آن‌قدر به ساخته خود مطمئن که وقتی بحث نسخه اندروید بازی‌تان به میان می‌آید، سینه را جلو بدهید و در جواب سیاست‌های گوگل بگویید: «نه، بای».

داریم راجع به فورتنایت حرف می‌زنیم، پدیده صنعت گیم که روزانه ۲ میلیون دلار فقط روی iOS درآمد دارد. اگر بازی روندی شبیه به نسخه iOS داشته باشد، فورتنایت اندروید در ۹۰ روز به درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری می‌رسد و ۳۰ درصد این رقم هم ۳۰ میلیون دلار است. پولی که خودش می‌تواند بودجه یک بازی بزرگ باشد.

در دنیای بازی‌های کامپیوتری این سیاست کاملا مرسوم است. خیلی از سازندگان معروف بازی‌هایشان را روی کلاینت‌های خودشان عرضه می‌کنند تا دست یک شریک بیشتر برای دریافت سود بازی‌ها را کوتاه کنند. سویینی تاد، یکی از موسس‌های اپیک گیمز، هم معتقد است این ۳۰ درصد زیاد به نظر می‌رسد.

اینکه سازنده این ریسک را بپذیرد و بازی را روی کلاینت خود عرضه کند، ایده بدی نیست. سودآوری بیشتر می‌تواند به معنای پشتیبانی بهتر (نه همیشه) باشد ولی چالشی که اینجا وجود دارد و به خاطر همین هم بازیکن‌ها دو دسته شده‌اند مسئله «امنیت» است. بدافزارها در این روزها رشد زیادی داشته‌اند و اندروید به عنوان یکی از مهمترین اهداف این حمله‌ها همیشه سعی کرده امنیت خود را افزایش دهد.

فورتنایت می‌تواند هر چیزی که گوگل بافته را پنبه کند. قضیه پوکمون گو را فراموش کرده‌اید؟ وقتی بازی عرضه شد، هنوز در بعضی از کشورها در دسترس نبود. این اتفاق نیز دست هکرها را باز گذاشت و با انتشار فایل‌های نصب تقلبی کاربران ناآگاه را طعمه خود قرار دارند. چند ماه بعد هم همین تراژدی با سوپر ماریو ران تکرار شد و به زودی نوبت به فورتنایت خواهد رسید.

البته این اولین بار نیست که هکرها از فورتنایت سوء‌ استفاده می‌کنند. عبارت فورتنایت اندروید یکی از پرجستجوترین کلمات گوگل بوده و به همین خاطر از ماه‌ها پیش فایل‌های نصبی تقلبی مختلفی در سطح اینترنت پخش شد. حتی کار به یوتوب هم رسید و این سرویس نتوانست تبلیغات دروغین بازی را تشخیص دهد.

عدم عرضه فورتنایت روی گوگل پلی می‌‌تواند امنیت کاربران اندرویدی را به خطر بیاندازد. برای تجربه اپلیکیشن‌هایی که مستقیم از پلی استور دانلود نشده‌اند باید تیک «نصب از منابع ناشناخته» را بزنید و بگذارید خیلی رک و پوست کنده بروم سر اصل قضیه: «منابع ناشناخته» خطرناک هستند.

فورتنایت اندروید

درست است، به همین خاطر اندروید را پلتفرمی متن باز می‌نامند. اینکه شما می‌توانید همه نوع اپلیکیشنی که می‌خواهید را نصب کنید. ولی مسئله اینجاست وقتی تیک نصب از منابع ناشناخته را می‌زنید، گوشی اندرویدی به انواع بدافزارها آسیب‌پذیر می‌شود و اگر بعد از نصب آن را غیر فعال نکنید، ریسکش پای خودتان خواهد بود.

البته دارندگان دستگاه‌هایی که اندروید ۸ به بالا را دارند نیازی نیست نگران چیزی باشند. در این نسخه گوگل امنیت اپ‌هایی که از منابع ناشناخته نصب کرده‌اید را نیز تامین می‌کند ولی می‌دانید نکته چیست؟ تنها ۱۲ درصد از دیوایس‌های اندرویدی به اندروید ۸ و نسخه‌های جدیدتر مجهز هستند و بقیه اندروید‌های قدیمی‌تر دارند.

در گزارشی که اخیرا نیز به دست رسیده مشخص شده که فورتنایت اندروید حتی با سیستم عامل اندروید ۵ سازگار است. اپیک گیمز نمی‌خواهد سهم بیشتر دارندگان تلفن‌های اندرویدی را از دست بدهد و بنابراین عجیب نیست که بازی را به دستگاه‌های قدیمی‌تر بیاورد. همان کاری که پابجی موبایل کرد و برای دانلود آن به پیش‌نیاز اندروید ۴.۴ و بالاتر نیاز دارید.

مسئله بعدی به پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی‌های گوشی باز می‌گردد. گوگل به لطف تمهیداتی که چیده مشکلات مربوط به خریدهای کودکان را کمتر کرده و ضمن افزایش امنیت، دیگر از این دست اتفاقات که بچه‌ها اشتباها هزار دلار از کارت اعتباری والدین‌شان بکشند را به ندرت شاهد هستیم. اپیک گیمز با عرضه بازی روی کلاینت خود، این پروسه امن را پیش نمی‌گیرد.

البته هنوز برای قضاوت زود است و باید دید سیاست‌های آن‌ها نسبت به پرداخت‌ها چیست. شاید با خودتان بگویید که روی پی سی هم اپیک گیمز همین سیاست‌ها را پیش گرفته ولی بحث الان پیرامون موبایل می‌چرخد. پلتفرمی که درصد زیادی از آن‌ را گیمرهای کم‌تجربه تشکیل می‌دهد.

مشابه این سوء استفاده‌ها در رایانه‌های شخصی کم اتفاق نمی‌افتد ولی چیزی که بحث‌های پیرامون نسخه اندروید و سیاست‌های اپیک گیمز را تا این اندازه داغ کرده، احتمال وقوع این اتفاقات در «مقیاسی بزرگ‌تر» روی اندروید است. آن هم به یک دلیل: دارندگان دیوایس‌های اندرویدی اهمیت زیادی به امنیت نمی‌دهند.

فورتنایت اندروید کاربر را مجبور می‌کند تیک منابع ناشناخته را فعال کند و اگر بعدها این تیک را غیر فعال نشود، دست هکرها برای استفاده سوء استفاده باز خواهد شد. اپیک گیمز حرکت رو به جلویی در صنعت بازی‌های موبایل برداشته و تلفن‌های هوشمند را بیشتر از همیشه به پلتفرم‌های خانگی نزدیک کرده است.

اما وجود یک چالش بزرگ باعث شده تا نسبت به آینده این راه کمی نامطمئن شویم: امنیت. اگر اتفاقی بیافتد و بدافزارهای با برچسب فورتنایت به گوشی‌ها بیایند، کدام یک را باید مقصر بدانیم؛ گیمرهای کم تجربه که عمدتا کودکان هستند، گوگل، اپیک گیمز یا سازندگان موبایلی که دیر به دیر برای گوشی‌ها آپدیت می‌دهند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeed
    saeed | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

    بنظرم بازیکنا باید تحریمش کنن و دانلودش نکنن تا مجبور شه بیاره روو گوگل پلی بازیو / که بعیده اگه اینجوری شه از فردا هرکی واسه خودش لینک دانلود میزاره توو سایتش البته از دید امنیت میگم وگرنه برای مصرف کننده فرق نداره / بشخصه گوگل پلی رو ترجیح میدم

مطالب پیشنهادی