ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فوین
تکنولوژی

خطر کلاه برداری با ارز مجازی فوین بیخ گوش ایرانی ها

در اردیبهشت ماه رویترز خبر می دهد که سازمان نظارت بر بازار سرمایه بریتانیا  Financial.org را در لیست هشدار سرمایه گذاران قرار داده، شرکتی که اخیراً فعالیت های هرمی آن به ایران هم کشیده شده. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

در اردیبهشت ماه رویترز خبر می دهد که سازمان نظارت بر بازار سرمایه بریتانیا  Financial.org را در لیست هشدار سرمایه گذاران قرار داده، شرکتی که اخیراً فعالیت های هرمی آن به ایران هم کشیده شده. اما تنها یک ماه پس از این ماجرا بدون اطلاع قبلی در حساب فیسبوک این کمپانی اعلام می شود که تغییرات اجباری اعمال شده و برخی از حساب های دلاری به ارزی دیگر تغییر داده شده اند.

Financial.org چه کار می کند؟

اسپانسری تیم فرمول یک در لیست تبلیغات Financial.org

Financial.org شرکتی است که از سال 2016 فعالیت خود را آغاز کرده، در بریتانیا ثبت شده و حتی اسپانسر تیم اتومبیل رانی فرمول یک ویلیامز است. بنا بر گزارش ها این شرکت صدها هزار دلار سرمایه (احتمالاً تا الان بسیار بالاتر از این میزان) از افرادی در آسیا را مدیریت می کند و این در حالی است که حتی مجوز معاملات مالی در بسیاری از این کشورها را ندارد.

این کمپانی خود را فعال در زمینه کسب و کار مرتبط با آموزش و با 200 هزار عضو معرفی می کند اما در لیست عمومی شرکت های مجاز اعلام شده از سوی رگولاتوری امور مالی بریتانیا (FCA) برای خرید و فروش سهام یا اوراق قرضه قرار نداشت تا اینکه به تازگی در لیست هشدار FCA قرار گرفته است.

فوین
financial.org اسپانسر تیم اتومبیل رانی فرمول یک ویلیامز

Financial.org در هفته های اخیر رویدادهای تبلیغاتی برای ارز دیجیتال خود، فوین در کوالالامپور مالزی، شانگهای چین، جاکارتای اندونزی و شهرهای دیگری در تایلند و ویتنام برگزار کرده است.

چه کشورهایی در مورد فعالیت این شرکت اخطار داده اند؟

تا کنون نهادهایی از 8 کشور از جمله بریتانیا در مورد معامله با این شرکت اخطار داده اند. بر اساس گزارش رگولاتور امنیتی امارات متحده عربی در اردیبهشت ماه اعلام شده بود این شرکت، سرمایه گذارانی از سراسر آسیا و حوزه خلیج فارس را جذب کرده است.

فیلیپین مجازات حبس تا 21 سال برای فعالیت های مرتبط در نظر گرفته

نهاد مذکور در مورد معامله با این وبسایت، هر سرویس ارائه شده توسط آن و سرمایه گذاری در اوراق بهادار مرتبط با آن هشدار داده بود. علاوه بر این در گزارش گفته شده بود که Financial.org اجازه شرکت در معاملات مالی را ندارد. حتی پیش از آن کمیسیون تبادل و امنیت فیلیپین به تجار، کارگزاران، دلالان و آژانس هایی که سرمایه گذاری غیر مجاز در شرکت هایی از جمله Financial.org را تبلیغ می کردند هشدار و خبر از احتمال مجازات 21 سال زندان داده بود.

فوین

علاوه بر امارات متحده عربی، فیلیپین و بریتانیا، سازمان های قانون گذار دیگری در مالزی، لائوس، سنگاپور، اندونزی و تایلند هم این شرکت را در لیست هشدار شرکت های غیر مجاز قرار داده بودند. در مراجعه ای که رویتز به مکان دفتر این شرکت در لندن داشته، ادعا شده که نام این شرکت به Mythen تغییر کرده است. علاوه بر این تیم فرمول یک ویلیانز نیز پاسخی به رویترز نداده است.

سرمایه گذاری ها در Financial.org کجا می رود؟

17 فرد از چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایلند، ویتنام و امارات متحده عربی اعلام کرده اند که هر یک بین 3 هزار تا 400 هزار دلار را به Financial.org پرداخت کرده اند. بیشتر آنها ادعا کرده اند که پول هایشان در سهام بلو چیپ سرمایه گذاری شده. بلو چیپ به انواعی از سهام ابر شرکت‌ها گفته می‌شود که از نظر کیفیت، اطمینان، قابلیت و توانایی سودآوری شهرتی ملی را دارا باشند.

فوین
برند financial.org روی دماغه خودروی فرمول یک تیم ویلیامز

ادعا شده با سرمایه ها در شرکت های بزرگ سرمایه گذاری می شود

پیش از این کمپانی در وبسایت خود و به 7 سرمایه گذار اعلام کرده بود اگر میزان سرمایه گذاری خود را از 3 هزار دلار به حداقل 10 هزار دلار نرسانند، 20 درصد از سرمایه آنها را ضبط می کند. برای این منظور مهلتی تا انتهای ماه مه (10 خرداد سال 1397) تعیین شده بود. افرادی که درخواست انصراف از سرمایه گذاری را ارائه داده بودند، با رد درخواست مواجه شده بودند.

ماجرای ارز مجازی فوین چیست؟

اما در 21 ژوئن (31 خرداد ماه) خبری مبنی بر بسته شدن حساب های دلاری تمامی سرمایه گذاران و تبدیل آنها به ارز مجازی فوین (Foin) منتشر می شود. با این حال سرمایه گذاران برای فعال کردن حساب های ارز دیجیتالی خود باز هم باید مبلغ دیگری بپردازند: این بار 7 هزار دلار و البته تنها تا 31 ژوئیه (9 مرداد ماه) ماه به آنها مهلت داده می شود.فوین

حساب برخی کاربران بدون اطلاع قبلی خالی شد

Financial.org می گوید امکان انصراف از سرمایه گذاری در فوین تا سال آینده میلادی وجود ندارد و در عین حال به نظر می رسد دلارهای موجود در حساب های کاربران دیگر وجود خارجی ندارد. «Arnaud Georges» مدیر اجرایی این شرکت، اعلام کرده این تصمیمات نهایی و غیر قابل بازگشت هستند. او در ادامه گفته که انتظار دارد به اولین میلیاردر فوین بدل شود: «تنها برای یک سال کوتاه صبر کنید تا به سود فراوان خود تحقق بخشید».

او همچنین از سرمایه گذاران یا اعضا گفته:

«شایعه شده که سرمایه گذاران یا اعضای نا خشنود تصمیم به اقدام قانونی گرفته اند. دادخواست های قانونی قطعاً سال ها طول خواهد کشید و هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد و ممکن است شما [سرمایه گذاران] در طول دوره دعوی قضایی فرصت نقد کردن یا تحقق بخشیدن به سود خود را از دست بدهید».

در تماس های تلفنی و ایمیلی که رویترز با دفاتر لندن و ابوظبی این شرکت برقرار کرده، هیچ پاسخی دریافت نشده است.

بازنده ها چه می گویند؟

سرمایه گذاری از ژاپن تصویری از حساب کاربری خود را منتشر کرده که بر اساس آن حساب 9 هزار و 800 دلاری ناپدید شده و اکنون 59 فوین دریافت کرده. او اعلام کرده بود دیگر به حساب خود دسترسی ندارد.

فرد دیگری از سنگاپور نیز با انتشار تصویری از حساب خود خبر از صفر شدن حساب 3 هزار دلاری خود داده و البته خبری هم از فوین در حسابش نیست. هر دو این افراد ادعا کرده اند که پیش از ناپدید شدن موجودی دلاری خود هیچ هشداری دریافت نکرده اند.

شنیده می شود از ایران نیز برخی در این شرکت سرمایه گذاری کرده و اکنون به فعالیت در زمینه جذب بیشتر سرمایه ادامه می دهند.

***

اگر شما هم در این شرکت سرمایه گذاری کرده اید و احتمالاً متضرر شده اید نظرات خود را با بخش «صدای شما» در دیجیاتو مطرح کنید.

می‌توانید گزارش‌های خود را برای دیجیاتو از طریق ایمیل seda[at]digiato.com ارسال کنید. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alex Maroon
    Alex Maroon | ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

    شانس اوردم فقط... اوفففف

مطالب پیشنهادی