ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جعل شناسه IMEI در بازار موبایل؛ سامانه همتا اطلاعیه داد

سامانه همتا، با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داده است که در روز‌های گذشته افرادی اقدام به جعل شناسه IMEI و کپی کردن آن بر روی دستگاه‌های دیگر کرده‌اند؛ اقدامی که در این دوره از اجرای طرح ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

سامانه همتا، با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داده است که در روز‌های گذشته افرادی اقدام به جعل شناسه IMEI و کپی کردن آن بر روی دستگاه‌های دیگر کرده‌اند؛ اقدامی که در این دوره از اجرای طرح رجیستری، تصور می‌شد قابل انجام نیست.

این سامانه که در اصل مجری طرح رجیستری در کشور است، خبر می‌دهد که این اقدام جرم بوده و با افرادی که مبادرت به انجام چنین کاری کرده‌اند برخورد قانونی خواهد شد. در اطلاعیه همتا آمده است:

«هر اقدامی که منجر به تغییر شناسه IMEI و مغایرت آن با اطلاعات سامانه همتا گردد، برطبق ماده ۵ و ۳۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین ماده ۶ قانون جرایم رایانه‌ای، جرم تلقی شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. مجازات تعیین شده برای مجرم، حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو در نظر گرفته شده است.»

سامانه همتا در این اطلاعیه خبر می‌دهد که هر دستگاه تلفن همراه با شناسه IMEI مشخص، دارای یک کد فعالسازی یکبار مصرف است که فقط برای فعالسازی همان موبایل قابل استفاده است و امکان فعال‌سازی سایر دستگاه‌ها با IMEI جعلی یکسان با یک کد فعالسازی وجود ندارد: «این دستگاه‌ها پس از مدتی توسط سامانه همتا شناسایی و ارتباط آن با شبکه‌های اپراتوری قطع خواهد شد.»

همتا از سوی دیگر مسئولیت چنین اقدامی را به گردن فروشنده انداخته عنوان می‌کند که حق شکایت از متخلفین برای سامانه همتا و شخص خریدار محفوظ است: «همچنین درصورت ارتکاب این جرم از سوی فروشندگان، مستندات لازم جهت پیگیری و برخورد قانونی با افراد متخلف در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار خواهد گرفت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • امیر
    امیر | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

    اینم دور زدن... این نشون میده فقط و فقط اقتصاد آزاد و جامعه جهانی جواب میده نه بگیر و ببند و رانت...

  • delta7
    delta7 | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

    ?

مطالب پیشنهادی