ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید پژو 207i جدید؛ بررسی مشخصات فنی، معایب، آپشن، قیمت و شرایط فروش

معرفی خودروی هاچبک 206 در سال 1998 میلادی نقطه عطفی برای کمپانی فرانسوی پژو به حساب می‌آمد. تاثیر این خودرو روی محصولات بعدی پژو به قدری غیر قابل انکار است که می‌توان آن را یکی ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

معرفی خودروی هاچبک 206 در سال 1998 میلادی نقطه عطفی برای کمپانی فرانسوی پژو به حساب می‌آمد. تاثیر این خودرو روی محصولات بعدی پژو به قدری غیر قابل انکار است که می‌توان آن را یکی از بنیادی‌ترین خطوط مشی این شرکت به حساب آورد. قریب به 16 سال تمام محصولات پژو متاثر از 206 محبوب طراحی می‌شدند. حال لقب پرفروش‌ترین خودروی تولید شده توسط پژو را به این مدل اضافه کنید تا درک کنید چرا پژو به باقی ماندن این خودرو بر خط تولید علاقه داشت. 206 و 206 پلاس، که با نشان 207i در ایران عرضه شد، بین سال‌های 1998 تا 2012 تولید و به فروش می‌رسید. پژو نسخه 206 پلاس را در سال 2009 و برگرفته از مدل اصلی 207 برای بازار برخی کشورها مثل برزیل طراحی و تولید کرد.

این خودرو که در ایران به عنوان مدلی متفاوت با نام متفاوت 207i عرضه می‌شود، فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است. پس از تحریم‌های اقتصادی که در سال 1390 بر ایران اعمال شد، تولید این خودرو در کشورمان متوقف شد. اما بعد از برجام شرکت پژو به عنوان قرامت بدقولی خود، خط تولید این خودرو به ارزش تقریبی 11 میلیون یورو را در ایران راه انداخت و حق تولیدش را نیز به ایران‌خودرو واگذار کرد. بدین ترتیب نسخه ایرانیزه شده این خودرو، مانند بسیاری مدل‌های قدیمی دیگر، متولد شد. در ادامه با بررسی جامع 207i جدید ایران‌خودرو همراه دیجیاتو باشید.

طراحی خارجی

ایران خودرو با 207i جدیدش معنایی دوباره به واژه فیس‌لیفت بخشیده؛ چراکه کمپانی مذکور با فیس‌لیفت مجدد یک مدلی که خود فیس‌لیفت خودروی 206 محسوب می‌شود توانسته دوباره حماسه‌ای بدیع خلق کند.

به سراغ طراحی خارجی این بچه شیر دورگه (شاید هم سه‌رگه!) می‌رویم. در قسمت دماغه اولین چیزی که جلب توجه می‌کند چراغ‌هایی با طراحی داخلی جدید است. چراغ‌های اصلی جدید دارای لنز بوده و در ترکیب با ابرویی متشکل از چراغ‌های ال‌ای‌دی که نقش دی‌لایت را ایفا می‌کنند، ظاهری بروزتر از پیش را رقم زده‌اند.

سایر اجزای این قسمت هیچ تفاوتی با گذشته ندارند. خطوط پف کرده روی کاپوت که به موازات قاب کرومی نشان پژو در این قسمت رسم شده‌اند و ورودی هوایی که در میان دو مه شکن گرد قرار گرفته؛ در کنار ادای وظیفه هوارسانی به بخش پیشرانه، چهره‌ای خندان و در عین حال خشن برای این شیر کوچک به ارمغان آورده‌اند.

در نمای جانبی، که ساده‌ترین بخش ظاهری 207 است، با 206 سالخورده‌ای روبه‌رو می‌شویم که به وسیله آینه‌های جانبی جدید و رینگ‌های آلومینیومی ساده و کوچک 14 اینچی تمام سعی خود را در ایجاد تفاوتی نسبی در قیاس با گذشته می‌کند.

در بخش عقب، دقیقاً مشابه قسمت جلو اول چراغ‌های پشتی هستند که نگاهتان را به سوی خود جلب می‌کنند. این چراغ‌ها با گرافیکی تازه و نوارهای نئونی C شکل درون خود، بسیار زیباتر از نمونه‌های به کار رفته در 206 و 207 قبلی به نظر می‌رسند. از دیگر تغییرات اعمال شده می توان به اضافه شدن دو سنسور پارک عقب روی سپر و دوربین دید عقب به بخش بالای محل قرارگیری پلاک اشاره داشت. سپر عقب نیز مشابه نسخه قبلی 207 بوده و تفاوتی در آن ایجاد نشده است.

طراحی کابین

به محض قرار گرفتن در کابین، دو چیز خودنمایی می‌کنند؛ غربیلک فرمان جدید و نمایشگر لمسی 7 اینچی بالای داشبورد. این فرمان جدید با اینکه شاید از دور خوش رنگ و لعاب به نظر برسد، به محض قرار گرفتن در میان انگشتان دست حسی نامطلوب ناشی از بی‌کیفیت بودن را منتقل می‌کند.

image

استفاده از پلاستیک خشک در تمام قسمت‌های این فرمان آن را از حس خوش‌دستی موجود در نمونه قبلی دور کرده است. حتی می‌توان گفت بهتر بود چنین تغییر ناخوشایندی هیچگاه رخ نمی‌داد. این غربیلک فرمان جدید میزبان دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و تلفن همراه بوده که این مورد تنها نکته مثبت آن محسوب می‌شود.

در بخش خودرو اطلاعات سفر و سرویس‌های دوره‌ای قابل مشاهده هستند

نوبت مورد بعدی یعنی نمایشگر لمسی مولتی مدیا می‌رسد. نکته مثبت این مانیتور وضوح مناسب و حساسیت نسبتاً خوب آن نسبت به لمس انگشتان است. اما کندی رابط‌کاربری این نمایشگر عملاً حسایت خوب آن را از چشم می‌اندازد. نکته منفی دیگر محل نه چندان جالبیست که نمایشگر در آن قرار دارد که تا حدودی دور از دسترس است.

سیستم نویگیشن با پشتابانی کامل از زبان فارسی

امکانات رابط‌کاربری این نمایشگر شامل کامپیوتر سفری، سیستم نویگیشن، بلوتوث، رادیو، پخش موزیک، دماسنج محیط بیرونی و منوی سرویس‌های دوره‌ای خودرو هستند. سیستم نویگیشن این خودرو نیز نقشه کامل شهرهای ایران داشته و قادر به نمایش محتویات به زبان فارسی است. تصاویر دریافتی از دوربین عقب خودرو در هنگام استفاده از دنده عقب نیز روی این مانیتور نمایش داده می‌شوند و دارای کیفیت مناسبی هستند.

image

نسخه‌های جدیدتر 207‌‌i از پشت‌آمپر مشکی رنگ بهره می‌برند که از نظر ظاهر و جذابیت بهتر از نمونه‌های سفید رنگ ابتدایی است.

سایر بخش‌های کابین جز فرم بخش بالایی داشبورد هیچ تفاوتی با 206 معمولی ندارند، حتی از لحاظ کیفی. مشکلات در مونتاژ و کیفیت همچنان دست از سر خودروهای داخلی بر نداشته‌اند، بطوریکه به شخصه در نمونه‌ای از 207iهای جدید مشاهده کردم که در هنگام روشن کردن چراغ‌های اصلی جلو، نور آن‌ها از درز قاب صفحه فلزی زیر دسته دنده نشت پیدا می‌کرد!

فضای صندوق بار 245 لیتری 207i از رقیبی مثل ساندرو کمتر است، اما برای این کلاس مناسب به نظر می‌رسد اما فضای صندلی‌های عقب کوچک بوده و این امر در طی مسافت‌های طولانی کمی آزاردهنده خواهد بود.

پیشرانه و مشخصات فنی

با بالا زدن درب کاپوت با محیطی تکراری مواجه خواهید شد. پیشرانه نام آشنای TU5 بار دیگر در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها بازنشست شود. عملاً از منظر فنی این خودرو هیچ تفاوتی با 206 یا 207‌های قدیمی ندارد؛ تنها دریچه گاز برقی چینی و ECU جدید که جایگزین نمونه‌های سابق شده‌اند، از وجوه تمایز این مدل با نمونه‌های پیشین هستند. این پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم دقیق 1587 سی سی و 16 سوپاپ که مدت‌هاست قلب تپنده بسیاری از محصولات ایران‌خودرو را شکل می‌دهد، قادر به تولید 105 اسب‌بخار و 142 نیوتون‌متر گشتاور به ترتیب در دور موتورهای  5800 و 4000 است.

دکمه‌های تعویض حالت گیربکس

شتاب رسمی اعلام شده توسط ایران خودرو 11.6 بوده که به واسطه کوپل شدن پیشرانه TU5 با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک AL4 یا دستی 5 سرعته با کد BE4 رقم می‌خورد. البته گیربکس‌های این خودرو چندان بی‌عیب و ایراد نیستند که در بخش‌های دیگر بیشتر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. مصرف سوخت 207i جدید در شهر 8.8 لیتر، در جاده 5.4 لیتر و به صورت ترکیبی 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی

از امکانات رفاهی و ایمنی بکار رفته در 207i جدید که نسبت به مدل قبلی افزایش یافته‌اند می‌توان به 2 عدد ایربگ برای راننده و شاگرد، فرمان هیدرولیک به همراه کلیدهای روی آن، تهویه‌ی خودکار که دمای آن در حالت بخاری از 28 درجه سانتیگراد سابق به 31 درجه افزایش یافته، پورت USB، پخش دی وی دی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل کابین، چراغ جلو مجهز به دی‌لایت، آینه های جانبی برقی هم رنگ بدنه، ایموبلایزر، شیشه جلو و عقب برقی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، دوربین دید عقب، سنسور عقب و کروز کنترل اشاره کرد. سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم‌های کمکی EBD ‌و EBA، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده و عقب دیسکی توپر از سایر موارد قابل اشاره هستند.

تجربه رانندگی با 207i

قطعاً مانند اکثر بخش‌های خودرو نباید در هنگام رانندگی kdc انتظار تجربه‌ای متفاوت با مدل 206 را داشته باشید. نیروی حاصل از پیشرانه TU5 از طریق دو گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک ،که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. استارت خوردن پیشرانه طبق عادت به نرمی رخ می‌دهد، اما صدای آن در اکثر دور موتورها به درون کابین انتقال پیدا می‌کند. برای مقایسه می‌توان خودرو ساندرو را نام برد که به لطف عایق‌بندی بهتر، کابینی کم صداتر دارد.

بعید است ایرانی باشید و طعم خشکی مخصوص سیستم تعلیق 206 را نچشیده باشید؛ 207i جدید نیز همان طعم و مزه را ارائه می دهد، بدون تغییر کوچکترین چاشنی‌. اما این عیب به لطف صندلی‌های راحت و هندلیگ مناسب این خودرو قابل چشم پوشی است. گیربکس اتوماتیک AL4 بدون هیچگونه بهبودی نسبت به گذشته در 207i استفاده شده، همین امر نیز موجب ماندگاری تکان و لگدهای محسوس این گیربکس، به هنگام تعویض و تاخیر در معکوس کشی، نسبت به نمونه مشابه ارتقا یافته قرار گرفته در رنو ساندرو است. در بسیاری از نمونه‌های دارای گیربکس دستی BE4 نیز مشکلاتی از قبیل سفت جا رفتن دنده یا لرزش دسته‌ دنده در ضرایبی معین به وفور دیده می‌شوند.

از دیگر معضلات اصلی 207i جدید کیفیت پایین قطعات فنی آن است که با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت خواهید توانست نمونه‌های بسیاری را به قلم و زبان دارندگان این خودرو ببینید. در برخی موارد حتی مشکلاتی بسیار جدی تنها به فاصله چند روز از زمان تحویل خودرو گریبانگیر مالکان شده است. امیدواریم سازنده عزیز (یا بهتر است بگوییم مونتاژکننده عزیز) کمی بیشتر به حقوق مصرف‌کننده احترام بگذارد؛ خصوصاً با قیمت‌ سرسام آور این خودرو در این روزها.

رقبای 207i در ایران

از رقبای 207i جدید در بازار می توان به دانگ فنگ H30 Cross، برلیانس H220 و H320، لیفان X50، ام‌وی‌ام 315 هاچبک و رنو ساندرو اشاره کرد. در بین این خودروها رنو ساندرو کیفیت تولید و مونتاژ بهتری دارد اما از نظر ظاهری و امکانات حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اگر صرفاً به دنبال امکانات و ظاهر زیبا هستید H320 و 207i جدید شما را ارضا خواهند کرد.

قیمت و شرایط فروش 207i

207i

در زمان نوشتن این مطلب، 207i با گیربکس اتوماتیک در بازار قیمتی در حدود 72 الی 73 میلیون تومان دارد. برای مدل گیربکس دستی این عدد به 57 تا 68 میلیون تومان تنزل پیدا می‌کند. قیمت کارخانه‌ای 207‌i به ترتیب مدل‌های ذکر شده، برابر 54,364,000 تومان و 47,130,000 تومان است؛ البته باید عنوان کنیم که در حال حاضر ایران خودرو هیچگونه شرایط فروشی برای این دو محصول تدارک ندیده و این قیمت‌ها بر مبنای آخرین ارقام اعلام شده از سوی این کمپانی ذکر شده‌اند.

نقاط ضعف و قدرت 207i

مزایا
  • طراحی ظاهری معقول
  • مصرف سوخت و شتاب مناسب
  • پیشرانه خوب
  • امکانات رفاهی مناسب
  • فرمان پذیری قابل قبول
معایب
  • کیفیت بد مونتاژ
  • قیمت بالای قطعات
  • گیربکس‌های تاریخ مصرف گذشته
  • ایرادات فنی بسیار
  • فضای داخلی کوچک نسبت به رقبا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pars
    pars | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

    ماشینی قدیمی (در اصل +206) که همون سیستم اصل قدیمش هم نداره و یک شتر گاو پلنگ با گیربکس دستی قدیمی رده خارج BEیا اصطلاحا 405یی (گیربکس اصلی 206 در نوع دستی MA بوده) و ترمز های متفاوت (توی 206 که رانایی شده این رو نمیدونم دقیقا) و موتور 104 و خوردی اسبی (فرانسه ها زیر90 قدرت رو 110 اسب مینوشتند) و ecuیی که در مدل های مختلف کروز و بوش و ... تو 206 ایرانیزه دیدیم و سیستم برق متفاوت که ویدئوهای ایرادات مختلفی ازش تو اینترنت هست و افت کیفیت قطعات و از نظر بدنه و ورق بدنه و مسائل مختلفی که داره و صرفا بخاطر برند پژو و اپشن هاش و شاید ظاهر و نبود رقیب های اروپایی (بجز رنو که الان تکلیف تولید تندر و ساندروش مشخص نیست چون تحت تامین قطعات و نظارت رنوئه) به این وضعیت رسیده .

  • aqamorisny
    aqamorisny | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

    سر کار گذاشتین با مطلب؟ عنوان نوشتین شرایط فروش ، خط آخر نوشتین ایران خودرو شرایطی واسه فروش نذاشته

مطالب پیشنهادی