ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ممیزی پس از نشر؛ شمشیر تاریکی چند سال پس از عرضه باید اصلاح شود

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به سازندگان بازی شمشیر تاریکی خبر داده‌اند که باید بازی خود را اصلاح کنند، در حالی که بیشتر از دو سال از عرضه بازی در فروشگاه‌های بین‌المللی و داخلی می‌گذرد. روز ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۰

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به سازندگان بازی شمشیر تاریکی خبر داده‌اند که باید بازی خود را اصلاح کنند، در حالی که بیشتر از دو سال از عرضه بازی در فروشگاه‌های بین‌المللی و داخلی می‌گذرد.

روز گذشته امیرحسین فصیحی، مدیرعامل شرکت فن افزار اعلام کرد که یکی از موفق ترین ساخته های این شرکت یعنی بازی «شمشیر تاریکی» با وجود دریافت جوایز مختلف از سمت بنیاد ملی بازی های رایانه ای، هنوز و پس از گذشت 2 سال از زمان انتشار آن روی مارکت های داخلی، ممیزی های جدیدی از این ارگان دریافت می کند.

فصیحی به دیجیاتو گفت که آن ها مدت زیادی است که درگیر ممیزی پس از نشر شده اند: «جدا از سانسوری که روی شمشیر تاریکی برای انتشار در ایران انجام دادیم، تا به حال 2 بار درخواست تغییر در بازی به ما اعلام شده است. روز گذشته نیز در تماسی که از بنیاد ملی بازی ها داشتیم، به ما اعلام شد که برای رفع مشکلی دیگر در شمشیر تاریکی باید با اسرا (نظام رده بندی سنی بازی ها) در تماس باشیم. کاری که انجام نخواهیم داد.»

در تماس با علی فخار، مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای، علت صادر شدن درخواست ممیزی از سمت اسرا برای بازی هایی که مدت زمان زیادی از انتشار آن ها می گذرد را جویا شدیم: «علت این اتفاق می تواند به تعداد بالای بازی ها مربوط باشد. البته اخیراً با سیستم جدیدی که در حال اجرا شدن است، سازندگان بازی از همان زمان انتشار، ممیزی های لازم را دریافت می کنند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.»

ممیزی پس از نشر شمشیر تاریکی

در ادامه صحبت‌هایش، فخار می گوید که مدتی پیش از سمت اسرا، لیست ممیزی برای بعضی از بازی های منتشر شده در کافه بازار ارسال شده اما تغییری در بازی های روی کافه بازار که نیاز به اعمال ممیزی داشتند، صورت نگرفته: «این لیست از سمت اسرا برای کافه بازار ارسال شد و نمی دانیم که کافه بازار این موضوع را به اطلاع سازندگان نرسانده یا توسعه دهندگان ممیزی های مورد نظر اسرا را اعمال نکرده اند.»

در پاسخ به حواشی ایجاد شده حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی ها در حساب کاربری توییتر خود گفت که هدف اصلی ممیزی پس از نشر بازی ها، تسهیل کار بازی سازان است: «اگر محتوای بازی ایرانی از نظر ESRA اشکال داشته باشد، با بازی ساز تعامل می شود تا محتوای بازی در صورت نیاز اصلاح شود‌. بدون شک بازی سازان نسبت به نظر کارشناسی ESRA احترام قائل هستند آنهم زمانی که سیاست بررسی پس از نشر بازی جهت تسهیل کسب و کار بازی سازان در دستور کار بنیاد است.»

در بالا هم خواندیم که فصیحی و تیم فن افزار چندان به مفید بودن ممیزی پس از انتشار اعتقادی ندارند و مشخص نیست که اگر آن ها سانسورهای جدید را اعمال نکنند، سرنوشت حضور شمیشیر تاریکی در مارکت های داخلی چه خواهد شد.

به نظر می رسد که دلیل دریافت دوباره ممیزی برای شمشیر تاریکی به مشکل پوشش شخصیت های آن مربوط می شود، موردی که حداقل در بررسی نسخه پی سی این بازی متوجه آن نشدیم.

نظر شما در مورد ممیزی پس از انتشار چیست؟ آیا این قضیه به تسهیل روند نشر بازی ها در داخل کشور کمک کرده یا به یکی دیگر از مشکلات فرسایشی سازندگان بازی تبدیل شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Syiamak Bahari
    Syiamak Bahari | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

    یعنی اگه یه اتفاق خوبیم تو این کشور بیفته بقیه مردم جهان ازش خوششون بیاد این بی عقل های داخلی یکاری میکنن کلا نابود شه شما میای صحنه اعدام رو وسط خیابون به بچه ها نشون میدی حالا نگران اینی چرا رده بندی سنی بازی رعایت نشده

  • delta7
    delta7 | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

    بعدش میگن بیایم کنسول بسازیم

مطالب پیشنهادی