ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حریم شخصی
آموزش

با این ۷ روش حریم شخصی بیشتری روی گوگل کروم داشته باشید

گوگل کروم انصافا یکی از امن‌ترین مرورگرهای فعلی است و واقعا به حریم شخصی کاربرانش احترام زیادی می‌گذارد. در این خصوص گوگل تنظیمات گسترده و مهمی را به مرورگر پرسرعتش اضافه کرده تا کاربران بتوانند ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

گوگل کروم انصافا یکی از امن‌ترین مرورگرهای فعلی است و واقعا به حریم شخصی کاربرانش احترام زیادی می‌گذارد. در این خصوص گوگل تنظیمات گسترده و مهمی را به مرورگر پرسرعتش اضافه کرده تا کاربران بتوانند در بستری امن به مرور صفحات وب بپردازند.

با این حال شاید ندانید که خیلی از این ویژگی‌ها به طور پیش‌فرض غیر فعال هستند و این خود شما هستید که باید به تنظیمات گوگل کروم موبایل اندرویدیتان بروید و آن‌ها را فعال کنید. در ادامه از نحوه انجام این کارها برایتان می‌گوییم. پس به خواندن ادامه دهید.

۱) فعال کردن Do Not Track


به هر سایتی که وارد شوید کوکی‌های آن در موبایلتان ذخیره می‌شود. کوکی‌ها به وبسایت‌ها اجازه دنبال کردن شما را می‌دهند و آن‌ها می‌توانند از این طریق فعالیتان در فضای وب را زیر نظر بگیرند.

با این حال، اگر وسواس بیش از حد روی حریم شخصی خود دارید، گوگل کروم روشن کردن گزینه Do Not Track را به شما پیشنهاد می‌دهد. با روشن شدن این گزینه گوگل کروم دیگر به هیچ وبسایتی اجازه دنبال کردن شما را نمی‌دهد و کوکی‌ها نمی‌توانند فعالیت‌هایتان را زیر نظر بگیرند.

برای فعال کردن گزینه Do Not Track ابتدا وارد گوگل کروم دستگاه اندرویدی خود شوید. سپس کلید سه نقطه را بفشارید و وارد Settings شوید.

حریم شخصی

با ورود به تنظیمات گوگل کروم مسیر Advanced > Privacy را دنبال کنید و در این منو به دنبال Do Not Track بگردید. با ورود به منو Do Not Track کلید مربوط به آن را روشن کنید تا دیگر کوکی هیچ وبسایتی نتواند شما را دنبال کند.

۲) روشن کردن Safe Browsing


در طی این چند سال اخیر حملات فیشینگ به شدت پیچیده شده و هر روز پیدا کردن سایت‌هایی که اینگونه سر کاربران کلاه می‌گذارند سخت‌تر می‌شود. با این حال گوگل در تنظیمات مرورگرش ویژگی جالبی به نام Safe Browsing قرار داده که با روشن کردن آن می‌توان از صفحات ناامن این روزهای فضای وب مطلع شد.

حریم شخصی

برای فعال کردن Safe Browsing ابتدا وارد تنظیمات مرورگر کروم شوید و مسیر Advanced > Privacy را طی کنید. با ورود به منو Privacy اگر کمی دقت کنید گزینه Safe Browsing را خواهید دید. آن را فعال کنید تا به طور نسبی مرورگرتان در مقابل حملات فیشینگ بیمه شود.

۳) خاموش کردن Autofill


شاید باورش سخت باشد اما Autofill به معنای واقعی کلمه یک کابوس امنیتی است. چراکه فقط کافیست یک نفر قفل موبایلتان را باز کند تا تمام اطلاعات حساب‌های بانکی و هر چیز دیگری که بخواهد یک جا در اختیارش قرار بگیرد.

پس خیال خودتان را راحت کنید و با پیمودن مسیر Settings > Basics > Autofill and payments، گزینه Autofill را غیر فعال کنید.

حریم شخصی

از طرفی اگر این کار را انجام دادید فراموش نکنید که اطلاعات قدیمی خود را از حافظه مرورگر پاک کنید. برای این کار می‌توانید مسیر Settings > Privacy > Clear browsing data > Advanced > Autofill form data را دنبال کنید و تمام اطلاعات ذخیره شده از حساب‌هایتان را از بین ببرید.

۴) بررسی مداوم مجوزهای اعطا شده


تا حالا به مجوزهایی که پس از ورود به یک سایت از شما خواسته می‌شوند توجه کرده‌اید؟ خیلی از سایت‌های می‌آیند و یک سری مجوز عجیب و غریب جلوی کاربر می‌گذارند که در بیشتر مواقع اصلا نیازی به داشتن آن‌ها ندارند.

حریم شخصی

پس حواستان را حسابی به مجوزهایی که به سایت‌ها می‌دهید جمع کنید. اصلا نیازی نیست که یک وبسایت ساده دسترسی به میکروفون و دوربین موبایل شما داشته باشند. به همین خاطر هر از گاهی مسیر Settings > Advanced > Site Settings را طی کنید و دسترسی‌هایی که سایت‌ها به بخش‌های مختلف موبایلتان دارند را مورد بررسی قرار دهید.

۵) مدیریت درست تنظیمات همگام سازی


گوگل کروم بخش بزرگی از اکوسیستم عظیم گوگل را تشکیل می‌دهد. بنابراین خیلی راحت می‌توان اطلاعات را از طریق گوگل کروم با دیگر اپ‌های گوگل به اشتراک گذاشت و از آن‌ها در جایی دیگر استفاده کرد.

این ویژگی خوبیست و در بسیاری مواقع خیلی هم به کار می‌آید. اما اگر از نظر امنیتی به این موضوع نگاه کنید، چیزی جز یک فاجعه بزرگ نخواهید دید. چراکه با سینک شدن اطلاعتتان، حفره‌های زیادی در دیوار پولادینی که به دور حریم شخصی خود کشیده‌اید ایجاد می‌شود.

حریم شخصی

فقط کافیست یک نفر لپتاپ یا هر دیوایس دیگری که اطلاعات گوگلتان با آن سینک شده را بردارد تا تمام داده‌هایی که روی موبایلتان هم دارید به سرقت برود. پس حواستان را حسابی به اطلاعاتی که مدام دارید با دیگر دیوایس‌هایتان به اشتراک می‌گذارید جمع کنید.

مدیریت این موضوع امر مهمی است و باید هر از گاهی با ورود به تنظیمات و بخش Sync به تمام داده‌های در حال همگام سازیتان نگاهی بیندازید و جلوی سینک شدن برخی از آن‌ها را بگیرید.

۶) غیرفعال کردن Usage Reports


به نظرتان می‌شود گوگل حتی برای یک ثانیه دست از سرتان بردارد و گردش‌های شما در فضای وب را زیر نظر نگیرد؟ مطمئنا نه. گوگل حتی به طور پیش‌فرض گوگل کروم را موظف کرده تا میزان استفاده کاربر و کرش‌های پیش‌آمده برای مرورگر را به سرور‌های این شرکت بزرگ گزارش کند.

حریم شخصی

با این حال جای شکرش باقیست که می‌شود جلوی ارسال این اطلاعات را گرفت. فقط کافیست مسیر Settings > Advanced > Privacy > Usage and crash reports را طی کنید و با خاموش کردن ویژگی Usage and crash reports مانع رسیدن این اطلاعات به دست گوگل شوید.

۷) خاموش کردن سرویس‌های پیشبینی کننده کروم


به تمام اطلاعاتی که گوگل مدام از کاربرانش می‌گیرد، آدرس‌هایی که در سرچ بار جستجو می‌کنید هم اضافه کنید. به طور کلی هر آدرسی که در سرچ بار گوگل کروم تایپ می‌شود مستقیم در اختیار موتور جستجوی این شرکت قرار می‌گیرد تا گوگل بتواند کاربرانش را بیشتر بشناسد.

این شناخت بیشتر به مرور ما را برای گوگل قابل پیشبینی می‌کند و قضیه تا جایی پیش‌ می‌رود که شرکت مدام حین جستجوهایمان در فضای وب پیشنهادات خاص خودش را ارائه می‌دهد.

درست است که این مورد باعث تسهیل در امر جستجو می‌شود اما در هر صورت ما همیشه زیر نظر هستیم و این قضیه هیچ وقت تغییر نمی‌کند.

با این حال تا حدی می‌شود جلوی این موضوع را گرفت. فقط کافیست به تنظیمات بروید و مسیر  Advanced > Privacy را طی کنید. سپس به دنبال گزینه Search and site suggestions بگردید و آن را غیر فعال کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی