ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مک بوک ایر
تکنولوژی

آسیب پذیری مک او اس امکان گذر از هشدارهای امنیتی را فراهم می کند

معمولاً این تصور وجود دارد که سیستم عامل مک به ویروس ها آلوده نمی شود، اما این روزها چنین تصوری شبیه طنز به نظر می رسد. اخیراً آسیب پذیری در مک او اس کشف شده ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

معمولاً این تصور وجود دارد که سیستم عامل مک به ویروس ها آلوده نمی شود، اما این روزها چنین تصوری شبیه طنز به نظر می رسد. اخیراً آسیب پذیری در مک او اس کشف شده که خبر از روشی برای رد کردن هشدارهای امنیتی می دهد.

«پاتریک وَردل» هکر سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده و متخصص امنیت مک او اس نقصی یافته که مکانیزم های دفاعی این سیستم عامل بر آن اثری ندارد.

در تشریح این موضوع که در گردهمایی هکرها در دفکان در آمریکا ارائه شده واردل گفته که برای هکرها یا بد افزارها بسیار بدیهی است که مکانیزم های امنیتی متعدد را در سطح رابط کاربری کنار بزنند. هنگامی که این ساز و کارهای امنیتی رفتار بالقوه مخربی را تشخیص می دهند آن را مسدود کرده و با نمایش هشداری به کاربر این موضوع را اطلاع می دهند.

آسیب پذیری مک

با سوء استفاده از رابط های مختلف برنامه نویسی در مک او اس کدهای مخرب می توانند کلیک های از پیش برنامه ریزی شده را انجام دهد که در نهایت منجر به رد کردن پیام های اخطار مورد بحث شود. به گفته واردل این کلیک های مصنوعی می توانند به گونه ای سریع انجام شوند که حتی کاربر متوجه نمایش هشدارها و کلیک خودکار روی گزینه های آنها نشود.

بر اساس آنچه واردل به نمایش گذاشته قابلیت مذکور می تواند منجر به عملیات مخرب متعددی شود. به این ترتیب هکرها می توانند بسیاری از سوالات امنیتی مرتبط با حریم خصوصی کاربران را رد کنند. به عنوان نمونه اپل نمایش پنجره تأیید را به سیستم عامل خود افزوده که برای نصب اپ هایی که نیاز به دسترسی به موقعیت، لیست مخاطبین و یا تقویم دارند از کاربر سوال می کند.

اپل قابلیت پنجره تأیید مذکور را به عنوان یک سیستم حفاظتی ثانویه در نظر گرفته. در این صورت اگر سیستم کاربر به بدافزار آلوده شود، به راحتی امکان رد کردن این پیام های امنیتی و صدور جواز دسترسی به اطلاعات حساس فراهم می شود.

به گفته واردل حتی به روز ترین نسخه «های سیرا» مک او اس نیز در برابر این روش ایمن نیست.

آسیب پذیری مک
واردل روشی را به نمایش گذاشته که بر اساس آن فرد حمله کننده می تواند از قابلیتی به نام «mouse keys» در این سیستم عامل سوء استفاده کند. این ویژگی امکان تبدیل کلیدهای صفحه کلید به حرکات ماوس را فراهم می کند (به نحوی که در بالا نمایش داده شده). علاوه بر این باید اشاره کرد که مک او اس در این حالت دو بار کلیک ماوس را نیز به عنوان کلیک روی گزینه «OK» در نظر می گیرد.

اپل از این مشکل آگاه است و گزارش شده در نسخه موهاوی این آسیب پذیری رفع خواهد شد. علاوه بر این در نسخه جدید، در چنین مواردی، به جای تنها نیاز به کلیک روی «OK» کاربر باید پسورد خود را هم وارد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی