ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جهرمی: واردات گوشی های مسافرتی با قاچاق موبایل متفاوت است

وزیر ارتباطات کشورمان درباره مکانیزم برخورد با متخلفانی صحبت کرده که گوشی های موبایل را با ارز دولتی وارد کرده اند ولی به نرخ آزاد در بازار فروخته اند. «محمدجواد آذری جهرمی» همچنین از تفاوت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۰

وزیر ارتباطات کشورمان درباره مکانیزم برخورد با متخلفانی صحبت کرده که گوشی های موبایل را با ارز دولتی وارد کرده اند ولی به نرخ آزاد در بازار فروخته اند. «محمدجواد آذری جهرمی» همچنین از تفاوت قاچاق و واردات گوشی‌ های مسافراتی خبر داده و تاکید کرده که برای برخورد با متخلفین واردات موبایل، یک همکاری بین ناجا و وزارت ارتباطات صورت گرفته که البته به دلیل نپیوستن ناجا به دولت الکترونیک، روند سریعی ندارد.

جهرمی برخورد با این افراد خطاکار را در مرحله پیگیری و تحقیقات بیان کرده و گفته که این اشخاص از بازار ملتهب ارز و نوسانات نرخ دلار سواستفاده کرده‌اند و موبایل‌ها را با قیمت‌هایی دو تا سه برابر ارزش واقعی‌شان به بازار تزریق کرده‌اند:

«در حال حاضر با توجه به قیمت‌های فعلی بازار و بالا بودن نرخ دلار این احتمال وجود دارد که قدرت خرید مردم کاهش بیابد و گوشی‌های دست اول (آکبند) دیگر انتخاب اول خریداران نباشد، بلکه به سمت خرید گوشی‌های دست دوم پیش بروند. همچنین اتفاق دیگری که در بازار می‌افتد اینست که احتمالا گوشی‌های پرچمدار کمتری توسط مردم خریداری شود و گوشی‌های اقتصادی بیشتر در چرخه سبد خرید مردم قرار بگیرد.»

واردات گوشی های مسافرتی

جهرمی باور دارد که تمام اینها در نهایت به بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا برمی‌گردد است که سیاست گذاری آن نیز در حوزه صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد.

وزیر ارتباطات کشورمان در ادامه به واردات موبایل اشاره کرد و از تفاوت واردات گوشی‌های مسافری با مقوله قاچاق موبایل گفت و به تشریح مشکلات فعلی سیستم ناجا پرداخت:

«قاچاق گوشی زمانی است که خارج از روال گمرک وارد و فعال می‌شود ولی گوشی مسافری اقدامی که برای واردات آن انجام می‌شود قاچاق نیست. چون در اتصال سامانه ناجا در استعلام تردد و گذرنامه به سامانه گمرک مشکلاتی وجود دارد سامانه گمرک قادر به اصالت سنجی کالای همراه مسافر نبوده چون با هر شماره پاسپورتی می‌‌توان گوشی مسافرتی وارد کرد

به گفته وزیر ارتباطات سپس مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت را مورد اشاره قرار داد و گفت قوانین این وزارتخانه در عرصه واردات کالا بدین شکل است که باید نمایندگی خدمات پس از فروش کالای وارد شده در کشور وجود داشته باشد:

«اگر در این ظرفیت مسافری خللی ایجاد شود و این موبایل‌ها در بازار به فروش برسد حقوقی از مصرف کننده نهایی ضایع می‌شود چرا که خدمات پس از فروش برای آن گوشی فراهم نشده است

واردات گوشی های مسافرتی

او باور دارد که با اجرای طرح رجیستری، قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور به صفر رسیده است و نقص‌های حاکم بر سیستم واردات گوشی مسافرتی را نمی‌توان قاچاق نامید چرا که به زودی قابل حل و پیگیری قانونی است.

گفتنیست جهرمی در سفر خود به استان بوشهر از پیشرفت‌های حوزه ICT در این استان و برنامه ریزی‌های لازم برای ورود شتاب دهندگان و سرمایه‌گذاران با هدف حمایت از شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان هم خبر داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی