ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توافق تازه اسپیس اکس و ناسا؛ سوخت گیری راکت حین حضور فضانوردان در آن

تقریبا دو سال است که ناسا و اسپیس اکس در حال مذاکره هستند و ناسا به اسپیس اکس اجازه نمی‌دهد زمانی که فضانوردان در راکت‌هایش حضور دارند، سوخت موشک داخل آنها بریزد. حال به نظر ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

تقریبا دو سال است که ناسا و اسپیس اکس در حال مذاکره هستند و ناسا به اسپیس اکس اجازه نمی‌دهد زمانی که فضانوردان در راکت‌هایش حضور دارند، سوخت موشک داخل آنها بریزد. حال به نظر می‌رسد ورق برگشته باشد چرا که بالاخره ناسا تصمیم گرفته با درنظر گرفتن شرط و شروط بسیاری این اجازه را به اسپیس اکس بدهد.

اسپیس اکس

بسیاری از کارشناسان علوم هوافضا باور دارند که سوختگیری زمانی که انسان در یک راکت حضور دارد، عمل خطرناکی به حساب می‌آید و به همین دلیل است که ناسا در این زمینه سختگیرانه برخورد کرده است.

اداره کل ملی هوانوردی و فضا اعلام کرده که درخواست اسپیس اکس را تنها در یک صورت قبول خواهد کرد؛ این کمپانی باید متد جدید سوخت رسانی خود را حداقل پنج بار روی راکت‌های فالکون 9  انجام دهد تا از امنیت این روش جدید اطمینان حاصل گردد.

اسپیس اکس

اگر طی این پنج آزمایش مشکلی پیش نیامد، آنگاه شرکت یاد شده اجازه خواهد داشت از این متد زمانی که راکت‌هایش فضانوردان را نیز حمل می‌کند، بهره ببرد.

اسپیس اکس همواره از روش «بار بزن و برو» (load and go) استفاده کرده است. این کمپانی بر اساس روش یاد شده تنها نیم ساعت قبل از زمان پرواز، راکت‌هایش را سوخت گیری می‌کند و پیشران مخصوصی را در آنها می‌ریزد.

اسپیس اکس

این در حالی است که دیگر کمپانی‌های فضایی چند ساعت قبل عمل سوختگیری را انجام می‌دهند و عملکرد اسپیس اکس کمی عجولانه به نظر می‌رسد. با این وجود، متد یاد شده برای شرکت آمریکایی، روشی ایده‌آل محسوب می‌شود چرا که این شرکت از سوختی به شدت سرد استفاده می‌کند و سوختگیری این چنینی موجب می‌شود از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.

حال باید دید اسپیس اکس می‌تواند از پس سوختگیری های آزمایشی ناسا بر بیاید یا خیر. یکی از مسئولین این آژانس فضایی متذکر شده که امنیت فضانوردان، تنها اولویت آنهاست و باید برای سوختگیری روشی اتخاذ گردد که کمترین خطر را برای مسافرین داشته باشد.

 

تماشا کنید: راکت‌ های اسپیس اکس در مقایسه با مجسمه آزادی چه اندازه‌ای دارند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی