ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

هر آنچه از بازی سایبرپانک 2077 تا به امروز می‌دانیم

از بازی سایبرپانک 2077 چه می‌دانستیم؟ پیش از انتشار تریلری تقریبا یک ساعته از بازی در چند روز گذشته، رسما هیچ چیز. استودیو سی‌دی پراجکت رد پس از ماه‌ها تصمیم گرفت مخاطبینی که چشم انتظار ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

از بازی سایبرپانک 2077 چه می‌دانستیم؟ پیش از انتشار تریلری تقریبا یک ساعته از بازی در چند روز گذشته، رسما هیچ چیز. استودیو سی‌دی پراجکت رد پس از ماه‌ها تصمیم گرفت مخاطبینی که چشم انتظار اطلاعاتی از این بازی هستند را بیش از این معطل نکند. به همین خاطر با تریلری پر از جزئیات سعی کرده تا دوباره دل هوادارانش را بابت این وقفه طولانی به دست بیاورد.

پس از انتشار بازی The Witcher 3: Wild Hunt نوبتی هم که باشد، نوبت بازی سایبرپانک 2077 بود تا توسعه‌اش هر چه سریع‌تر در پیش گرفته شود اما سی‌دی پراجکت در طول سال‌های گذشته صرفا با چند تیزر ویدیویی ساده و مبهم در کنفرانس‌ و رویدادهای مختلف تصمیم گرفت تا گیمرها هنوز از محیط و شخصیت‌های بازی اطلاعات دقیقی پیدا نکنند. با این حال توسعه‌دهندگان با انتشار ویدیویی ۴۸ دقیقه‌ای از گیم‌پلی بازی باعث شدند ما از تماشای گیم پلی این بازی، بیش از پیش هیجان‌زده شده و منتظر انتشارش باشیم.

سایبرپانک 2077 ارزش هر گونه تاخیری را دارد. چون سی‌دی پراجکت رد بارها ثابت کرده می‌توان به رویه بلندمدت ساخت و توسعه آثارش اعتماد کنیم. در نمایش بازی، به قدری جزئیات ریز و درشت وجود داشته که بد نیست در این یادداشت، یک بار دیگر با هم آنها را مرور کنیم. گفتنی است در بالای ویدیوی نمایش و همچنین از زبان راوی ویدیو، این موضوع ذکر شده در محصول نهایی ممکن است محتوای بازی تغیر و تحولات زیادی پیدا کند و چیزی که در این نمایش تماشا کردیم، محصول نهایی استودیو نیست. در هر صورت تریلر ۴۸ دقیقه‌ای بازی سایبرپانک 2077 بهانه‌ای شد تا اطلاعات جسته و گریخته این بازی را در این مطلب به صورت جامع گردآوری کنیم.

بازی سایبرپانک 2077

خط داستانی و شخصی‌سازی کاراکترها غنی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم

پیش از نمایش بازی فکر می‌کردیم قهرمان بازی صرفا یک شخص مونث است ولی راوی در ابتدای تریلر خیالمان را راحت می‌کند که می‌توانیم جنسیت قهرمان داستان را تعیین کرده و چهره و ظاهر کاراکتر را مطابق سلیقه‌ خود تعیین کنیم. همچنین می‌توان پیش‌زمینه داستانی مناسبی را برای کاراکتر بازی (که V «وی» نام دارد) در نظر گرفت. اینکه چرا پیش‌زمینه داستانی قهرمان بازی اهمیت دارد، هنوز به طور دقیق واضح نیست.

هنوز مشخص نشده چرا انتخاب پیش‌زمینه داستانی وی حائز اهمیت است.

قهرمان ماجرا در ابتدای تریلر به همراه دوستش جکی، در جست‌وجوی فردی است که توسط سارقین اعضای بدن، دزدیده شده. «وی» پس از انجام این ماموریت با کاراکترهای دیگری در نایت سیتی (Night City) روبه‌رو می‌شود. با تماشای گیم‌پلی ماموریت دوم متوجه می‌شویم داستان بازی به همین سر راستی نیست و شخصیت‌ها می‌توانند اهداف شومی در سر داشته باشند و شما صرفا طعمه‌ای برای دست‌یابی‌ این افراد به این اهداف باشید.

مردم در نایت سیتی به واسطه چیپست‌های BD player قادر هستند Braindance  را تجربه کنند. فرد به واسطه این تکنولوژی می‌تواند به تمام فعل و انفعالاتی که در بدنش رخ می‌دهد، آگاهی کامل پیدا کند. مشکل اینجاست قابلیت Braindance شبیه اعتیاد به مواد مخدر در فرد عمل می‌کند. از طرفی هم افراد سودجویی نیز با سواستفاده از این قابلیت و تکنولوژی، دم و دستگاه غیرقانونی و زیر زمینی در نایت سیتی راه‌اندازی کرده‌اند.

شما با تجربه Braindance در تبهکارانی مثل قاتلین سریالی، صرفا به خاطرات و حافظه‌اش دسترسی پیدا نمی‌کنید، بلکه تیپ شخصیتی او شما را به انجام اهداف شومی همانند یک قاتل وا می‌دارد. مضمون اعتیاد به تکنولوژی قرار است نقش مهم و کلیدی در روند داستانی بازی سایبرپانک 2077 ایفا کند.

بازی سایبرپانک 2077

تکنولوژی همه چیز هست و همه چیز، تکنولوژی

کلان شهری (متروپلیس) در سایبرپانک 2077 نشان داده می‌شود که مردمش برای بقای خودشان مجبور هستند از قطعات و چیپست‌های کامپیوتری استفاده کنند. پس از تماشای محیط و ماموریت‌های بازی، شاید شما هم ناخودآگاه یاد سری بازی دوست‌داشتنی دئوس اکس (Deus Ex) بیفتید که چطور سازنده‌ها توانستند طعم قدرت را به گیمر القا کنند. اینکه آیا شخصیت اصلی بازی از حیث رفتار و تیپ شخصیتی، کاراکتری مشابه با آدام جیسون دارد یا خیر، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این حال در بازی می‌بینیم برای پیشبرد بهتر مراحل، بد نیست قهرمان بازی را با چیپست‌های مختلف ارتقا بدهیم.

آیا تیپ شخصیتی «وی» با ارتقاهای متعدد به سمت منفی گرایش پیدا می‌کند؟ یک سوال بحث‌برانگیز که هنوز جوابی نمی‌توان برای این سوال در نظر گرفت.

طبق معمولِ اکثر بازی‌های نقش‌آفرینی، اشخاصی مسئول این ارتقاها در اماکن تعریف شده‌ای حضور دارند. در تریلر تماشا کردیم «وی» پیش از پذیرش ماموریت دوم به سراغ یک جراح (که در بازی Ripper Doc تعریف شده) می‌رود و چیپست‌ و اندام‌های مصنوعی‌اش با پرداخت هزینه‌ هنگفتی ارتقا پیدا می‌کنند. به عنوان مثال تماشا کردیم وی با ارتقای لنزهای چشمی خود می‌تواند علاوه بر زوم کردن روی آیتم‌ها و افراد حاضر در محیط، نقاط ضعف دشمنان خودش را نیز شناسایی کند. یا در ادامه می‌بینیم قهرمان بازی قادر است روبات‌هایی را به واسطه یک چیپست هدایت کند. ظاهرا ارتقاهای موجود در بازی الزامی نیست ولی احتمالا «وی» در پیشروی ماموریت‌های اصلی، آن هم بدون ارتقا به دردسر میفتد.

بازی سایبرپانک 2077

انبوهی از جزئیات در نایت سیتی

محیطی شلوغ و با جزییات، اولین چیزی است که در حین تماشای تریلر بازی سایبرپانک به ذهنمان خطور می‌کند. با اینکه بازی هنوز وارد فاز آلفا یا بتا نشده، افت فریم فاحشی در نمایش محسوس نیست و شخصیت‌های غیر قابل بازی (NPC) به اندازه کافی باورپذیر رفتار می‌کنند. اگر من جای بازیکن بودم، ماموریت‌ اصلی بازی را برای چند دقیقه هم که شده رها می‌کردم و به رفتار هوش مصنوعی‌های مختلف موجود در بازی زل می‌زدم.

اگر از استودیوی راک‌استار فاکتور بگیریم، به جرئت می‌توان گفت ساخت و توسعه این چنین دنیای گسترده و پهناوری تنها از عهده سی‌دی پراجکت رد بر می‌آید. رندر بی‌نظیر بافت‌ها، عدم وجود حتی یک صفحه بارگذاری بین مناطق مختلف نایت سیتی و از همه مهم‌تر پویا بودن دنیای بازی از بارزترین نکاتی است که با تماشای تریلر به راحتی می‌توان به آن پی برد. دنیای بازی از هر دو محور عمودی (y) و افقی (x)، به قدری بزرگ طراحی شده که بدون حتی یک لحظه وقفه یا استفاده از ترفندهای دیگر، به صورت آنی پردازش می‌شوند. این مسئله به خوبی قدرت‌نمایی طراحان فنی بازی را نشان می‌دهد.

گرافیک خیره‌کننده این بازی، قطعات موسیقی بی‌نظیری نیز می‌طلبد. مارسین پرزیبیلوویچ (Marcin Przybyłowicz)، موزیسین نسخه سوم سری ویچر در پروژه این بازی نیز مشغول به کار است و به همین خاطر، خیالمان از این بخش نیز می‌تواند راحت باشد.

بازی سایبرپانک 2077

روش‌های متنوعی برای هر نبرد می‌توان به کار گرفت

نبردهای بازی صرفا به فشار دادن ماشه سلاح، خلاصه نمی‌شود و مکانیک‌های متفاوتی برای پیشروی جلو روی شماست. البته هنوز مشخص نشده می‌توان در بازی به صورت مخفی‌کاری نیز پیش رفت یا خیر.

جدا از این موضوع، می‌توان در ماموریت‌ها رفتار دوستانه‌ و غیر تهاجمی به کار گرفت. بعضی اوقات روی تصویر در موقعیت‌های حساس، بازی به شما اجازه می‌دهد سلاح خودتان را بیرون بیاورید و همه را به رگبار ببندید. ولی در تریلر بازی، گوینده هشدار می‌دهد این کار معمولا مساوی است با خودکشی محض. مهم نیست چقدر قوی هستید. مهم این است که بابت انتخاب این رویه، چه پیامدهایی در آینده دور یا نزدیک شاهد هستید.

روش‌های مختلفی برای هر ماموریت وجود دارد ولی قرار نیست رویکرد اکشن، همیشه پیروز ماجرا باشد.

  «وی» در محیط بازی مجبور نیست با پای پیاده به سراغ اهداف خود برود. ماشین و وسایل نقلیه‌ای در بازی وجود دارد که ظاهرا بسته به سلیقه گیمر می‌توان از نمای اول شخص یا سوم شخص در حین رانندگی استفاده کرد. در تریلر بازی تماشا کردیم تعقیب و گریز در حین رانندگی می‌تواند به روشی سینمایی و هیجان‌انگیز دنبال شود. «وی» در حین یک تعقیب و گریز دیدنی، از جکی می‌خواهد فرمان را به دست بگیرد تا خودش با خم شدن از پنجره، به ماشین هدف شلیک کند.

بازی سایبرپانک 2077

بسته به اتمسفر علمی تخیلی بازی سایبرپانک 2077، سلاح‌های بازی نیز تا حدودی تخیلی به نظر می‌رسند. برای مثال کلتی در دست دارید که تیرهایش با ۹۰ درجه چرخش به سمت هدف شلیک می‌شود. یا قهرمان بازی شاتگانی را در دست می‌گیرد که با فشار دادن ماشه آن، ساچمه‌هایش به هدف پشت دیوار آسیب وارد می‌کند. اگر فکر می‌کنید ابتکار و نوآوری طراحان بازی صرفا به تنوع سلاح محدود شده، سخت در اشتباه هستید.

یک متروپلیس شگفت‌انگیز با قهرمانی که احتمالا دوستش خواهیم داشت.

در نیمه‌های انتهایی تریلر متوجه می‌شویم «وی» قابلیت‌های بی شمار دیگری دارد. به جای رگبار بستن دشمنان بدبخت و مفلوک، شما می‌توانید ترفند جالب و زیرکانه‌ای را به کار بگیرید. با از پا در آوردن مخفیانه یک هدف، «وی» قادر است با اتصال یک سیم به مغز فرد بیهوش شده، به شبکه‌ دشمنانش نفوذ کند و ظاهرا با هک یک بخش، یکی از قابلیت‌های دشمنان را دچار اختلال موقتی یا دائمی کند. البته در نمایش به این نکته اشاره نشده اختلال دائمی است یا خیر ولی بسته به شرایط گیم‌پلی، به نظر می‌رسد این اختلال و هک باید موقتی باشد.

بازی سایبرپانک 2077

رگه‌های سیاسی در جامعه نایت سیتی وجود دارد

پاتریک میلز، طراح مراحل بازی سایبرپانک 2077 طی مصاحبه‌ای با مجله رسمی ایکس‌باکس وان بیان کرده ماجراهای وی با مضامین سیاسی عجین شده. بر اساس گفته‌های میلز، در نایت سیتی دو قشر وجود دارد: قشر مرفه و قشر ضعیف.

قشر مرفه در دنیای بازی به واسطه پول و سرمایه، افراد قدرتمندی هستند. افراد این طبقه می‌توانند با ایجاد هرج و مرج و رویکردهای خشونت‌بار، قدرت خودشان را در نایت سیتی محکم کنند. به همین خاطر  بعید نیست وی در طول ماجراهایش، بازیچه دست خانواده‌های قشر مرفه باشد که برای برتری خودشان حاضر هستند دست به هر کاری بزنند.

بازی سایبرپانک 2077

تعامل «وی» با دنیای اطرافش

همانند دیگر آثار نقش‌آفرینی، نایت سیتی یک شهر خشک و بی‌روح به نظر نمی‌رسد. شخصیت اصلی بازی قادر است با شخصیت‌ها و حتی با اشیای موجود در شهر، در تعامل باشد. کماکان اینکه در نایت سیتی، استندهای نوشیدنی وجود دارد که قهرمان بازی با نوشیدن یک بطری، قادر است سلامتی از دست رفته‌اش را دوباره احیا کند. از همه مهمتر و بر اساس آنچه در تریلر به نمایش کشیده شد، اکثر ساختارهای بازی قابل تخریب هستند. به همین خاطر اگر فکر می‌کنید وی در حین نبرد با دشمنان سر تا پا مسلح پشت یک ستون امنیت دارد، سخت در اشتباه هستید.

همچنین او در تعامل با شخصیت‌های بازی، رویه جالبی از خودش نشان خواهد داد. سباستین استپین، یکی از عوامل سی‌دی پراجکت رد در سال ۲۰۱۳ میلادی از خبری جذاب پرده برداشت. سباستین اذعان داشته کاراکترها قادر هستند به چند زبان متفاوت با قهرمان بازی صحبت کنند و او به واسطه چیپست مترجمی که در اختیار دارد، صحبت‌های دیگران را متوجه می‌شود. هر چند در تریلر بازی، این قابلیت نشان داده نشد ولی چیپست مترجم می‌تواند یک الگو جدید برای سایر بازیسازها محسوب شود. البته اگر در محصول نهایی سی‌دی پراجکت رد، این المان جذاب به کار گرفته شود.

وی قادر است با پیشرفت در بازی و با کسب مهارت‌های جدید در دو زمینه مهندسی و هک، به مناطق جدیدی از نایت سیتی راه پیدا کند. موردی که در بازی دئوس اکس به شدت در تجربه گیمر تاثیرگذار بود و بازیکن می‌توانست سناریویی را تجربه کند که شخص دیگری، شاید اصلا روحش خبر نداشته اتفاقاتی این چنینی هم می‌توانسته برای کاراکتر رخ دهد.

بازی سایبرپانک 2077

بخش چندنفره، یک تجربه جدید برای سی‌دی پراجکت رد

بسته به دنیا و فضاسازی‌های بازی، وجود یک بخش چندنفره می‌تواند جذاب به نظر برسد. از طرفی زاویه دید اول شخص و تکنولوژی موجود در بازی سایبرپانک 2077 می‌تواند تا حدودی جهت تجربه بخش چند نفره (مالتی پلیر) کمک کننده باشد. آدام بادوفسکی، کارگردان بازی سایبرپانک 2077 از وجود احتمالی بخش چند نفره در چند سال گذشته خبر داد. این موضوع از نقطه‌ای شروع شد استودیو سی‌دی پراجکت رد، چندین طراح و برنامه‌نویس برای بخش چندنفره استخدام کرد. همچنین برای توسعه سریع‌تر این بازی، استودیوی دیگری را در سال جاری میلادی به پروژه خود دعوت کرد.

متاسفانه (یا شاید هم خوشبختانه) در چند ماه گذشته، میلز طی مصاحبه‌ای اعلام کرد سایرپانک 2077 در زمان انتشارش فاقد بخش چندنفره بوده و این بازی، تنها محتوای داستانی و تک‌نفره خواهد داشت. هر چند بر اساس گفته‌های میلز، زمانی پس از انتشار بازی بخش چندنفره در قالب بسته‌های الحاقی جدید ممکن است به بازی اضافه شود. سی‌دی پراجکت احتمالا در نظر دارد بخش تک‌نفره قادر است به تنهایی موفق عمل کند و اگر این اتفاق رخ نداد، حداقل به واسطه توسعه بازی در بخش چند نفره، فروش و موفقیت بازی سایبرپانک 2077 تضمین شود.

بازی سایبرپانک 2077آیا زمان انتشار بازی سایبرپانک 2077 مشخص شده؟

هنوز تاریخ رسمی مبنی بر انتشار بازی سایبرپانک 2077 از سوی ناشر بازی در زمان نگارش این یادداشت عنوان نشده است. صرفا می‌دانیم این بازی قرار است برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هشتمی منتشر شود. البته بر اساس تقویم عملکردی سی‌دی پراجکت، زمان انتشار بازی سایبرپانک 2077 در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی قرار گرفته. بر اساس آنچه در تریلر بلند مدت این بازی دستگیرمان شده، بعید نیست این بازی مورد انتظار در سه ماهه انتهایی سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شود.

در گذشته نه چندان دور، اسکوئر انیکس با انتشار بازی ویدیویی Deus Ex: Human Revolution یک بار ثابت کرده گیمرها از این گونه بازی‌های ویدیویی در دنیای علمی تخیلی به شدت استقبال می‌کنند. آیا سی‌دی پراجکت رد می‌تواند با سایبرپانک 2077 استانداردهای موجود در این سبک را یک قدم به جلوتر هدایت کند؟ بی‌صبرانه منتظر اطلاعات جدیدتر و صد البته انتشار نهایی بازی سایبرپانک 2077 هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی