ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سایت جعلی وردواید
تکنولوژی

گزارش دیجیاتو: فعالیت شبکه‌های هرمی در کشور با استفاده از سایت‌های جعلی

با کاهش ارزش ریال بسیاری از مردم ترجیح داده‌اند تا به جای پس انداز کردن پول، رو به سرمایه‌گذاری بیاورند و در این بین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی نیز امری وسوسه انگیزتر به شمار می‌رود ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

با کاهش ارزش ریال بسیاری از مردم ترجیح داده‌اند تا به جای پس انداز کردن پول، رو به سرمایه‌گذاری بیاورند و در این بین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی نیز امری وسوسه انگیزتر به شمار می‌رود چرا که در این شرکت‌ها یا ارز (دلار) و یا بیت کوین رد و بدل می‌شود. با این وضع بسیاری از کلاهبرداران از فرصت سواستفاده کرده و مردم را به سمت مجموعه‌هایی می‌کشانند که هیچ اساسی ندارند و برخی از آنها را حتی می‌توان شرکت‌های هرمی معرفی کرد. «آکادمی کریتور» که پیش‌تر در پروژه‌هایی مبتنی بر سیستم بازاریابی هرمی همچون ادرز و یونی فاندز شکست خورد حالا به نظر می‌رسد که با پروژه مشابهی وارد میدان شده است.

«مجتبی رجبی» کارشناس فناوری اطلاعات ضمن ابراز این مطلب و نگرانی از وضعیت پیش آمده برای کاربرانی که نمی‌دانند با چه مجموعه‌هایی طرف هستند و میلیون‌ها سرمایه‌شان به باد می‌رود، به دیجیاتو می‌گوید:

«یکی از این شرکت‌ها خودش را جای یک شرکت بین‌المللی در زمینه سوخت‌های پاک معرفی می‌کند و نام ورلد واید را یدک می‌کشد در حالی که چنین شرکتی که در این زمینه فعال باشد وجود خارجی ندارد و سایتی که به عنوان سایت اصلی این مجموعه هم معرفی می‌شود، با اینکه مدتی از فعالیتش می‌گذرد ولی عملا هیچ توضیحاتی درباره نحوه کار شرکت ندارد. تنها موارد موجود در سایت صرفا یک سری اعداد و ارقام است و مبلغی که به عنوان سود به کاربران داده می‌شود.»

سایت جعلی وردوایداو اظهار دارد که این شرکت به هیچ وجه بین‌المللی نیست و احتمالا به دست عده‌ای سودجو که در بین آنها افرادی ایرانی هم هست، اداره می‌شود که توانستند تا حدی در کار خود لاپوشانی کنند و عده‌ زیادی را به کام کلاهبرداری‌های خود بکشانند:

«سایت جعلی ورلد واید خودش اعلام می کند که از سال 2005 آغاز به فعالیت کرده در حالی که بررسی نشان می دهد این سایت جعلی در همین چندسال اخیر رجیستر شده است. سایت اصلی اما که نام وردواید انرژی را دارد از سال 2003 آغاز به کار کرده است. ضمن اینکه بنا به اطلاعات به دست آمده مجموعه اصلی وردواید بیشتر در زمینه خدماتی و همچنین در همکاری برای تهیه انرژی‌های پاک برای استارتاپ‌ها فعالیت دارد و نه معاملات تجاری و خرید و فروش سهام در زمینه سوخت‌های پاک.»

سایت جعلی وردواید
متنی که یکی از اعضای ایرانی کریتور آکادمی نوشته که از قضا سرمایه گذار پروژه وردواید هم است

این کارشناس فناوری اطلاعات می‌گوید که کارمندان این شرکت در ابتدا با وعده‌های دروغین و اطلاعاتی ناقص افراد را جذب کرده و بعد از جمع آوری عده‌ای که به احتمال زیاد زیرمجموعه‌های آنها در این سیستم هرمی محسوب می‌شوند، بدون دادن آدرس و شماره تلفنی از شرکت، درخواست حداقل 1000 دلار پول برای خرید یک لات (واحد سرمایه‌گذاری در این شرکت‌) می‌کنند و به آنها می‌گویند که ماهی چند ده هزار دلار درآمد خواهند داشت:

«این شرکت‌ها مانند برخی شرکت‌های شبکه‌ای کنونی در کشور ادعایی بر اجبار مشتریان نسبت به جذب زیرمجموعه و کارکردی مشابه با سیستم گلدکوئست‌های قدیم ندارند اما از طرفی سود تا به رقم 1000 دلار نرسد هم اجازه برداشت به شخص داده نمی‌شود، رقمی که نزدیک به یک سال طول می‌کشد تا به فرد برسد و در این یک سال اتفاقات زیادی ممکن است رخ بدهد و هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که بعد از یک سال چه اتفاقاتی خواهد افتاد. ضمن اینکه بسیار افرادی بوده‌اند که به خاطر سوال‌های بیش از حد درباره مجموعه به اصطلاح Out شدند و به خاطر پرسش‌هایشان دیگر ادامه همکاری با آنها صورت نگرفته است.»

سایت جعلی ورد واید
یکی از گاف های جالبی که مجموعه سایت بین المللی در طراحی سایت خود داده، وجود یک کلیدواژه فارسی است.

رجبی این سایت‌ها را Scammer معرفی می‌کند و تاکید دارد که فعالیت‌های آنان قانونی نیست و نمی‌توان به آنها اطمینان کرد. او به موردی اشاره می‌کند که در آن سود ماحصل از قراردادهای نفتی به مشترکین واریز می‌شود در حالی که این فعالیت‌ها ربطی به ماهیت کاری‌ اعلام شده سایت ندارد: «این سایت و برخی امثال آن ادعا دارند که نه تنها سرمایه اولیه را به کاربر برگردانده بلکه سود آن را هم در کنارش به او پرداخت می‌کنند که این نوع سیستم مالی با عقل جور در نمی‌آید.»

سایت جعلی ورد واید
نمایی از سایت اصلی تحت همین نام که کارمندان آن نیز در لینکدین با یک جستجوی ساده یافت می شوند

این کارشناس فناوری اطلاعات توصیه می‌کند که سرمایه‌گذاری‌های مردم روی موارد دقیق‌تری انجام شود و وسوسه‌های اسامی خارجی آنها را وارد گودال طمع نکند چرا که بسیاری از این سایت‌ها صرفا نام بین‌المللی را یدک می‌کشند و پشت پرده‌شان افرادی دیگر هستند که از شرایط اقتصادی بد جامعه سواستفاده می‌کنند:

«شاید در این بین برخی از مردم توانسته باشند از سیستم رضایت داشته باشند ولی این موارد معدود و انگشت شمار در شرکت‌های هرمی هم بودند و موفقیت‌های گذرایی را در پی داشتند که دایمی نبود. از معدود افراد  فعال حاضر در این شرکت‌ها نیز باید سوالاتی پرسید تا تلنگری برایشان صورت گیرد، سوالاتی مثل اینکه آیا هیچ کدام از آنها اسم مدیرعامل یا یک فرد از اعضای هیات رییسه، مکان جغرافیایی دقیق شرکت، شماره ثبت این مکان، تلفن رسمی مجموعه و... را دارید و یا در اختیارتان قرار می‌دهند تا بدانید؟ برگزاری صرف جلساتی به صورت مجازی (معمولا با اسکایپ) با برخی افراد مجهول الهویه که خودشان را کارمندان این شرکت معرفی می‌کنند، برای آنها راضی کننده است؟»

سایت جعلی وردواید
هشدار یک کارشناس امنیت و بلاکچین چینی درباره نحوه فعالیت سایت ورد واید

رجبی سوالات بیشتری را مطرح می‌کند و تاکید دارد که برای هیچ کدام از اینها جوابی در دست نیست: «چطور ممکن است یک شرکت بین المللی و معتبر که قرار است پیشرو در زمینه فعالیت در امور انرژی باشد دفتر و محل کار نداشته باشد؟! پس کارمندان آن کجا سر کار میروند؟ این شرکت در آمریکا نمیتواند ثبت شده باشد زیرا دقیقا شرکت دیگری به همین نام سالهاست در آمریکا فعالیت می‌کند. پس اگر این شرکت در اروپا ثبت شده باید حتما از اتحادیه اروپا مجوز کار و فعالیت داشته باشد و حداقل یک سازمان دیگر بر فعالیتهای آن نظارت کند. سازمان ناظر بر فعالیتهای ورلد واید کیست و کجاست؟ مجوز فعالیت در زمینه انرژی را چه کسی برای آنها صادر کرده؟ و ده‌ها سوال دیگر.»

این کارشناس امنیت اطلاعات از طفره رفتن پاسخگویی کارمندان این شرکت نسبت به این سوالات می‌گوید و بهانه آن را هم نیز از زبان آنها به این صورت بیان می‌کند: «آنها ادعا دارند چون رقبای زیادی دارند، کارشان را به صورت مخفیانه انجام می‌دهند! هربار هم آدرس دفتر اصلی را در یک کشور اعلام می‌کنند، یک بار هنگ کنگ، یک بار ترکیه، یک بار امریکا و... به نظر می‌رسد این کارشناسان صرفا از روی متون دیکته شده از بالادستی‌ها با بقیه صحبت می‌کنند.»

سایت جعلی ورد واید
نمایی از پنل کاربران ورلدواید که از طریق یکی از اعضا در اختیار دیجیاتو قرار گرفته است. بعد از چندین هفته خواباندن سرمایه‌ای چند میلیونی. این رقم برای افراد اسما واریز شده و تا به سقف 1000 دلار نرسید قابل برداشت نیست. رجبی باور دارد که تمامی سایت‌های کلاهبرداری چند سالی برای اینکه عده‌ای را به کام خود بکشانند لازم دارند. او تاکید می‌کند که البته در نهایت دست اکثر آنها توسط افراد رو می‌شود و رشد فضای مجازی می‌تواند این اطلاع رسانی‌ها را زودتر به همگان برساند.

آوازه کلاهبرداری چنین سایت‌هایی حتی به فروم ها و کاربران بین المللی رسیده و کارشناسان خارجی هم درباره ماهیت و فعالیت این سایت هشدارهای امنیتی لازم را صادر کرده اند.

سایت جعلی ورد واید
با اینکه داخل سایت نوشته شده مجموعه از 2005 فعالیت می‌کند ولی در حقیقت چنین نیست. ضمن اینکه تمامی اطلاعات ثبت نامی سایت به صورت محرمانه در آمده و هیچ چیزی از منشا و صاحبان آن مشخص نیست.

این شرکت ادعا می کند که در معاملات فارکس و cfd فعالیت داشته و به سرمایه گذاری در این حوزه می پردازد. این شرکت در واقع در ادامه فعالیت شرکت های هرمی چون unifounds و adrows به فعالیت می پردازد.

سایت جعلی وردواید

در پلتفرم های طراحی شده در این شرکت، سه پلن برنزی، نقره ای، طلایی، پلاتینیو و VIP در نظر گرفته شده که ادعا می شود در هر یک از این طرح ها، پس از مدت زمان تعیین شده، که بین 24 تا 36 ماه است، بین 200 تا 650 درصد سود پرداخت می شود اما واضح است که در پس این سرمایه گذاری، فقط فریب و زیان برای سرمایه گذار وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ebi.j
    Ebi.j | ۱۳ شهریور ۱۳۹۷


    قبلا خبری تحت عنوان ارز مجازی Foins و موسسه Financial در دیجیاتو بود.
    از اون جایی که این نوع سرمایه گذاری در ایران با سرعت بیشتری در حال رشد هست،در صورت امکان اطلاعات بیشتری در اختیار قرار بگیره فکر می کنم کار بسیار شایسته ای انجام شده.
    ممنونم از شما و مقاله ی خوبتون جناب پارساپور.

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۱۴ شهریور ۱۳۹۷

      دوست عزیز راستش چند نفر رو که توسط این شرکت مالباخته شدند پیدا کردم ولی در کمال تعجب آنچنان تمایل به صحبت نیستند چرا که همچنان امید دارند بتوانند پول هایشان را پس بگیرند. اگر افرادی رو می شناسید که در این زمینه به مشکل خوردند خوشحال میشم به بخش صدای شما ایمیل بزنید و موضوع رو مطرح کنید. seda[at]digiato.com

      • Ebi.j
        Ebi.j | ۱۴ شهریور ۱۳۹۷

        ممنون بابت پیگیری شما.
        ایمیل زدم و منتظر پاسخ هستم.

مطالب پیشنهادی