ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید راین V5؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

راین V5 جزو آن دسته از خودروهایی است که آمده تا پا در کفش پدربزرگ‌هایی نظیر انواع 405 و پژو پارس و تندر90 در ایران بگذارد. این خودرو در سال 2013 میلادی توسط شرکت فاو ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

راین V5 جزو آن دسته از خودروهایی است که آمده تا پا در کفش پدربزرگ‌هایی نظیر انواع 405 و پژو پارس و تندر90 در ایران بگذارد. این خودرو در سال 2013 میلادی توسط شرکت فاو (FAW) به عنوان یک سدان فوق‌العاده اقتصادی راهی بازار کشورهایی نظیر: مصر، آمریکای جنوبی، ایران و چین شد.

شرکت خودروسازان راین به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های کرمان موتور، پیش از اینها به مونتاژ محصولات کمپانی کره‌ای هیوندایی نظیر ورنا و آوانته مشغول بود. پس از قطع همکاری با شریک کره‌ای، این شرکت کرمانی به دنبال شریک دیگری برای خود گشت و سرانجام گریت وال چینی را به عنوان جایگزین هیوندای برگزید.

راین V5

حاصل این تلاش عرضه خودروی ولکس C30 در ایران بود که متاسفانه به دلیل قیمت گذاری نامناسب، نتوانست جایگاهی در خور شأن خود در بازار ایران به چنگ آورد. پس از آن شرکت راین تصمیم به ارایه یک سدان اقتصادی دیگر گرفت که بدین منظور دست روی فاو ویتا V5 گذاشت و هم اینک این خودرو را با نام راین ولا V5 به بازار ایران عرضه می‌نماید.

البته راین V5 هنوز نتوانسته آنگونه که باید و شاید مشتریان ایرانی را به سمت خود جلب نموده و به محبوبیت بالا دست یابد. عدم تبلیغات مناسب، ظاهر نه چندان زیبا و قیمت‌گذاری نسبتا نامناسب را می‌توان از دلایل عدم موفقیت کامل راین V5 در بازار ایران دانست. به هر حال اگر خواهان به دست آوردن اطلاعات نسبتا کاملی درباره این سدان اقتصادی چینی هستید، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه راین V5

در همان نگاه نخستین، شاخصه اقتصادی و ارزان بودن خودروی V5 به خوبی در ذهن بیننده تداعی می‌شود. ظاهر نسبتا قدیمی این خودرو چندان متناسب و زیبا نیست و شاید بتوان هماهنگ ترین نمای بدنه خودرو را نمای روبروی راین V5 دانست که البته آن هم خالی از اشکال نیست.

رخسار V5، اگرچه اِلمان طراحی آنچنان خاصی ندارد اما به هرحال، در قیاس با زوایای کنار و پشت بدنه این خودرو، هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد. چراغ های جلو طراحی ساده‌ای دارند و چندان خاص و زیبا جلوه نمی‌کنند. چینش اجزای داخلی چراغ ها نیز عادی به نظر می‌رسد.

جلوپنجره به ساده‌ترین فرم ممکن و به صورت شبه ذوزنقه طراحی شده است. نماد پرنده کرمان موتور نیز در وسط جلو پنجره جایگزین لوگوی فاو شده است که از هر دو کنار آن، سه نوار کرومی در زمینه مشکی رنگ تا اضلاع کناری و نزدیک چراغ‌ها امتداد یافته‌اند.

یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ در سرتاسر ناحیه تحتانی سپر گسترده شده است. در قسمت میانی ناحیه سیاه رنگ، یک دریچه هوای تقریبا بزرگ تعبیه شده تا هوای مورد نیاز سیستم خنک کاری را تامین نماید. در دو انتهای کناری آن نیز مه شکن های جلو به فرم چهار ضلعی و بسیار ساده قابل مشاهده هستند.

خطوط حجم دهنده خاصی در این زاویه به چشم نمی‌خورد و فقط دو خط کم عمق بر روی درب کاپوت تا دو گوشه بالایی جلوپنجره ترسیم شده اند. به طور کلی چهره راین V5 بسیار ساده بوده و نمی‌توان صفت زیبا را به آن نسبت داد، اما در قیاس با رقبایی همچون پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ شاید بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

در نمای کناری راین V5 اثری از مدرنیته به چشم بیننده نمی‌خورد و در حقیقت کمی نامأنوس و حتی زشت جلوه می‌کند. شاید بتوان نمای کناری راین V5 را با یکی از مدرن‌ترین محصولات داخلی یعنی تیبا مقایسه کرد.

فریم پنجره‌ها بسیار ساده طراحی شده و در ناحیه عقب قوسی بسیار ناهماهنگ به آن داده شده است. اطراف گلگیرها به صورت کمی برآمده شکل یافته و یک خط حجمی از بالای چراغ عقب و در امتداد ضلع پایین فریم پنجره‌ها تا گوشه چراغ جلو تداوم یافته است.

بر روی درب‌ها نیز از زه استفاده شده که بیشتر ما ایرانیان را به سمت و سوی تیبا و پراید سوق می‌دهد. شاید بتوان آنتن کوسه‌ای نصب شده در انتهای سقف خودرو را مدرن‌ترین ویژگی نمای کناری راین V5 دانست.

به طور کلی نمای کناری راین V5 اصلا زیبا نبوده و قدمت سبک طراحی آن می تواند مشتری ایرانی را نسبت به این خودرو دلسرد نماید.

نمای عقب راین V5 نیز از ناهماهنگی در طراحی رنج می‌برد. شاید سازندگان V5 در برابر این انتقادها، شاخصه اقتصادی بودن را گوشزد نمایند اما به هر حال، می توانستند در طراحی راین V5 حوصله بیشتری به خرج دهند.

راین V5

ارتفاع صندوق عقب کمی بلند بوده و فرم چراغ های عقب با طراحی دو تکه، چندان زیبا به نظر نمی رسد. بر روی سپر عقب نیز دو عدد چراغ شب‌نما به صورت باریک و کشیده جای داده شده اند. به طور کلی و با توجه به شاخص قیمت، از نظر ظاهری راین V5 حرفی برای گفتن ندارد در زوایای مختلف نوعی ناهماهنگی در طراحی ظاهری و بدنه این خودرو به وضوح قابل تشخیص است.

در قیاس با خودروی همانند ال 90 شاید کمی زیباتر جلوه کند اما برند معتبر اروپایی آن خودرو برای مشتریان تندر 90 که شمایل زیبایی نیز ندارد، کفایت می‌کند.

از سوی دیگر مشتریان تندر 90 از بابت کیفیت نسبی قطعات و خدمات پس از فروش خیالشان به مراتب آسوده‌تر از خریداران راین V5 خواهد بود؛ چرا که گستردگی حضور تندر 90 در بازار و عرضه آن از سوی دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی، سبب شده تا مشتری ایرانی از بابت تامین قطعات یدکی و پروسه تعمیرات این خودرو با مشکل خاصی در کشورمان روبرو نباشد.

طراحی داخلی و کابین راین V5

فضای داخلی راین V5 نیز همانند نمای بیرونی، چندان بویی از طراحی مدرن نبرده است. قسمت میانی داشبورد توسط دریچه‌های تهویه به فرم مستطیل و پنل سیستم صوتی با ظاهری کاملا قدیمی اشغال شده که ما را به یاد سری داشبوردهای کهن پراید می‌اندازد. کلیدهای گردان سیستم تهویه نیز در ناحیه زیرین این بخش جایگذاری شده اند.

غربیلک فرمان با فرمی سه شاخه نمای مدرنی ندارد و کاملا قدیمی جلوه می‌کند؛ در عوض پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان نمای نسبتا امروزی‌تری داشته و تا حدی زیبا به نظر می‌رسد.

تریم داخلی کابین راین V5 به رنگ مشکی بوده و یک سری نوارهای نقره‌ای براق از روی پنل درب‌ها تا میانه داشبورد و به طرزی مناسب، تا روی غربیلک فرمان ادامه داشته‌اند.

متریال عمده به کار رفته در کابین و داشبورد نیز از جنس پلاستیک سخت بوده و مرغوبیت چندانی ندارد. فرم صندلی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و از نظر شاخص دربرگیرندگی و راحتی، در سطح بالایی ارزیابی نمی‌شود. فضای بین دو صندلی جلو فاقد کنسول استراحتگاه آرنج بوده و به جای آن یک حفره در نقش جالیوانی در آن محدوده حضور دارد.

 

صندلی‌های ردیف عقب نیز حالت نیمکتی داشته و آسایشی در حد صندلی‌های عقب ال90 را به سرنشینان خود هدیه می‌دهند. در مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک، صندلی‌ها توسط پوششی چرم مصنوعی روکش شده‌اند اما در مدل دستی با روکش پارچه‌ای تحویل خریداران خواهند شد.

راین V5

همچنین سرنشینان ردیف عقب در صورتی که از قدی نسبتا بلند برخوردار باشند، گذشته از محسنات این شاخصه، در ردیف عقب راین V5 از آسایش کامل برخوردار نخواهند بود و احتمالا از نظر فضای پاها و سر دچار محدودیت خواهند شد.

صندوق عقب راین V5 نیز دارای ظرفیتی به حجم 420 لیتر است که برای خانواده‌های ایرانی کافی به نظر می‌رسد اما به هر حال، نسبت به رقبا چندان بزرگ نیست.

راین V5

به طور کلی کابین راین V5 نسبت به سایر رقبای مدرن‌تر، از نظر زیبایی و کیفیت به هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارد و قاعدتا نمی‌تواند موجب خرسندی مشتری شود اما وقتی در کنار رقبایی نظیر ال90 و پژو 405 قرار می‌گیرد، شاید بتوان جایی برای آن در گوشه دل مشتری ایرانی بازنمود.

تجهیزات و امکانات راین V5

راین V5

استاندارد آلایندگی EURO IV
 سیستم ترمز سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (ABS+EBD)
 کیسه هوای ایمنی راننده , سرنشین جلو
 فرمان برقی
 سیستم تهویه سیستم تهویه مطبوع دستی
 چراغ ها چراغ مه شکن جلو و عقب 
 آیینه‌های جانبی آیینه های جانبی راهنمادار
 شیشه بالابرها شیشه بالابر های جلو و عقب برقی
 تزئینات استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه
 قفل میکرو سوییچی درب ها دارد
 رینگ و لاستیک رینگ اسپرت آلومینیومی14 اینچ 185/65R14
 صندلی راننده و سرنشین راننده با قابلیت تنظیم دستی در 4 جهت
 سیستم صوتی 4 بلندگو
 سنسور دنده عقب دارد
 قفل کودک درب های عقب دارد
 ایموبلایزر دارد
سامانه کنترل بادلاستیک (TPMS) دارد
 کلید تاشو دارد
 قفل مرکزی با کنترل از راه دور دارد
 غربیلک فرمان قابل تنظیم ارتفاع دارد
 سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی دارد
 گرمکن شیشه عقب دارد
 کمربندهای ایمنی جلو با سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع دارد
 سایر تجهیزات قطعات تزیینی دور بدنه، چراغ مطالعه جلو، روکش صندلی چرمی(در نمونه اتوماتیک)

مشخصات فنی وقوای محرکه راین V5

قلب تپنده راین V5 از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 1497 سی سی تشکیل شده که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 6000rpm معادل 97 اسب بخار اعلام شده است. همچنین بیشینه گشتاور این پیشرانه در دور موتور 4400rpm معادل 135 نیوتن متر خواهد بود.

وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های جلو را دو نمونه گیربکس برعهده دارند. یکی از این جعبه دنده‌ها از نوع پنج سرعته دستی بوده و دیگری از انواع پنج سرعته اتوماتیک است.

راین V5

وزن خودروی مجهز به گیربکس دستی معادل 995 کیلوگرم بوده و سنگینی نمونه اتوماتیک به 1010 کیلوگرم می‌رسد. با توجه به وزن کم این خودرو، مقدار توان خروجی و گشتاور پیشرانه راین V5 کاملا کافی به نظر می‌رسد.

شتاب این خودرو در حدود 11 ثانیه بوده (نمونه دستی تا حدی سریع تر است) و میزان مصرف سوخت آن به طور متوسط در حدود 6.1 تا 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.

راین V5

باک سوخت راین V5 نیز معادل 45 لیتر گنجایش دارد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون بوده و در عقب نیز به صورت مستقل است که می‌تواند هندلینگ خوبی را برای راین V5 فراهم نماید.

مشخصات فنی راین V5را میتوانید به صورت خلاصه در جدول ذیل مشاهده نمایید:

 نوع موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با سیستم VVT
 حجم موتور 1497 سی سی
 حداکثر قدرت 6000/97 (اسب بخار/دور در دقیقه)
 حداکثر گشتاور 4400/135 (نیوتن بر متر/دور در دقیقه)
 تعداد سیلندر 4
 تعداد سوپاپ 16
 نوع سوخت سازگار بنزین
 سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای MULTI- POINT INJECTION
 استاندارد حد آلایندگی EURO IV
 حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت 
 نوع گیربکس اتوماتیک
 سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
 نوع فرمان برقی
 سیستم ترمز جلو دیسکی دو جداره با قابلیت تهویه هوا
 سیستم ترمز عقب کاسه‌ای
 سیستم تعلیق جلو مک فرسون با میل موج گیر
 سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل با فنر های پیچشی
 مصرف سوخت ترکیبی (در 100 کیلومتر) 6.1 تا 6/6 لیتر میانگین سیکل ترکیبی 
 طول خودرو 4290 میلی‌متر
 عرض خودرو 1680 میلی‌متر
 ارتفاع خودرو 1500 میلی‌متر
 فاصله از زمین 130 میلی‌متر
 فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو 2425 میلی‌متر
 وزن خالص خودرو بدون سرنشین 995 - 1010 کیلوگرم
 ظرفیت مخزن سوخت 45 لیتر

رقبا و محصولات مشابه راین V5

راین V5 در بازار ایران بایستی به رقابت با محصولاتی نظیر: پژو 405، پارس، تندر 90، برلیانس H230، دنا، پژو 206 SD، سمند، آریو گیربکس دستی و BYD F3 بپردازد.

قیمت و شرایط فروش راین V5

راین V5

هم اکنون قیمت نسخه دستی راین V5 در بازار معادل 43 میلیون تومان بوده و بهای مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک نیز به 47 میلیون تومان میرسد. همچنین جدیدترین شرایط فروش محصولات راین خودرو را می‌توانید در اینجا مشاهده نمایید

مزایا و معایب راین V5

مزایا
  • قوای محرکه پیشرانه در حد متناسبی قرار دارد
  • قیمت متعادل
معایب
  • طراحی بیرونی ناهماهنگ
  • طراحی درونی قدیمی
  • ایمنی ضعیف بدنه
  • بازار ضعیف فروش دست دوم
  • کمبود قطعات یدکی
  • ناشناخته بودن در بازار
  • متریال داخلی نه چندان باکیفیت

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • sobhan0142
    sobhan0142 | ۱۱ دی ۱۳۹۸

    ممنون از نقد و بررسی خودرو راین v5 .
    مشخصات راین v5 اتوماتیک رو هم قرار بدین لطفا

    قیمت خودرو راین ولا v5

  • kianoosh jahani
    kianoosh jahani | ۱۱ دی ۱۳۹۸

    با توجه به آپشن های مدل اتوماتیک راین v5 آیا ارزش خرید داره؟

  • mpartovian
    mpartovian | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

    اصلاً فروش در کار نیست، چرا مینویسید شرایط فروش؟

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷

    ینی واقعا 43 دارن میفروشن؟!

مطالب پیشنهادی