ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قوانین تازه اروپا در زمینه کپی‌ رایت، کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی را به دردسر می‌اندازد

پارمان اروپا اخیراً رای به نفع «رهنمود کپی رایت» داده است؛ لایحه ای که قرار است قوانین مربوط به کپی رایت را به روزرسانی کرده و تغییراتی در آنها به وجود آورد. این رهنمود هم ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

پارمان اروپا اخیراً رای به نفع «رهنمود کپی رایت» داده است؛ لایحه ای که قرار است قوانین مربوط به کپی رایت را به روزرسانی کرده و تغییراتی در آنها به وجود آورد. این رهنمود هم اکنون به خاطر دو ماده 11 و 13 که به ترتیب «مالیات لینک» و «فیلتر آپلود» نامیده می شوند مورد انتقادات فراوان گرفته اما برخلاف آنچه انتظار می رفت، پارلمان اروپا اخیراً با این قوانین موافقت کرده و در رای گیری اخیر، 438 رای موافق و 226 رای مخالف به ثبت رسید.

مواد 11 و 13، مهم ترین بخش های این رهنمود هستند. ماده 11 قرار است به ناشران و روزنامه ها این اجازه را بدهد تا در ازای درج لینک هایشان در وب سایت هایی مانند Google News، هزینه ای را بابت لایسنس محتوای خود دریافت کنند. ماده 13 نیز از پلتفرم هایی خاص مانند یوتوب و فیسبوک می خواهد تا از انتشار محتویات کپی رایت شده توسط کاربران جلوگیری کنند.

مخالفان رهنمود کپی رایت می گویند این مواد فاجعه بار هستند. در زمینه ماده 11 مخالفان عقیده دارند که دریافت «مالیات» از پلتفرم هایی مانند Google News که مقالات را به اشتراک می گذارند بارها با شکست مواجه شده و ضمناً در این صورت، ترول های کپی رایت فرصت های بسیاری برای سو استفاده از سیستم خواهند داشت.

نتیجه رای گیری در پارلمان اروپا برای رهنمود تازه کپی رایت
نتیجه رای گیری در پارلمان اروپا برای رهنمود تازه کپی رایت

همین منتقدان می گویند که ماده 13 از ماده 11 هم بدتر است. قانون گذاران از پلتفرم ها می خواهند که از آپلود محتویات کپی رایت شده توسط کاربران جلوگیری کنند؛ تنها راه برای چنین کاری، اسکن تمام اطلاعاتی است که روی سایت هایی مانند فیسبوک یا یوتوب آپلود می شود.

به این ترتیب، کسب و کارها و پلتفرم های کوچک با مانعی بزرگ در راه خود مواجه می شوند و از طرف دیگر، این قانون می تواند سانسور را فراگیرتر از قبل کند. دقیقاً به همین خاطر است که افرادی مانند جیمی ویلز (موسس ویکیپدیا) و تیم برنرز-لی (مبدع World Wide Web) شدیداً با این قوانین مخالفت می کنند.

با این حال افرادی که به حمایت از رهنمود کپی رایت می پردازند معتقدند که مباحثات اخیر، صرفاً به این خاطر شکل گرفته که کمپانی های بزرگ تکنولوژی ایالات متحده نمی خواهند کنترل خود را بر بزرگ ترین پلتفرم های وب از دست دهند.

چه این موضوع درست باشد و چه خیر، حقیقت اینست که اگر پارلمان اروپا موافقت نهایی خود را در ماه ژانویه با این طرح اعلام کند، تاثیر اتفاقات بعد از آن بر اینترنت بسیار گسترده خواهد بود؛ هرچند که هر کشور می تواند بسته به قوانین خودش به پیاده سازی رهنمود تازه بپردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • enrix
    enrix | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷

    بزرگترین اشتباهی که گوگل در حق اروپایی ها نمک نشناس یا کلا هر کشوری کرد اینه کمک کرد تو seo پیشرفت کنن و خبراشون بالا بره. کمک کرد خبرگذاری ها با سرچ کردن یه خبر تو سطر اول جستجوها بیان. نباید این کارو میکرد! فقط باید خبر رو منتشر میکرد و آخرشم میزد به نقل از فلانی! اونوقت نتیجه پیشرفت اونا معلوم میشد! نباید لینک اونارو میزاشت تا بازدید اون سایت ها بالا بره!

    • Salar
      Salar | ۲۳ شهریور ۱۳۹۷

      اصلا می فهمی داری چی میگی؟
      بی طرف بودن یه شرط موفقیت هست در دنیای رقابت شدید. سوییچ بین موتور جسجتو برای در حد چند کلیک ساده است (شمای بی سواد رو نمی گم)

      • enrix
        enrix | ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

        با سواد! متن رو بخون! در ازای درج لینک اون سایت در گوگل نیوز که یه سایت معتبر و پربازدیده باید یه مبلغی پرداخت کنن! یه خبری بزای منبعشم بزاری تبلیغ منبع رو هم بکنی لینکشم بزاری سرآخر هم ازاش پول بگیری! این یه اشتباهه از سمت گوگل در حق اروپاییا کرد! کاش اینقد عقل داشتید که لااقل متن رو هم میخوندید

مطالب پیشنهادی