ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هر کیلو خاک جعلی مریخ ۲۰ دلار قیمت دارد

رویای قدم گذاشتن روی سطح کره مریخ و تجربه قدم گذاشتن بر خاک سرخ رنگ این سیاره، به رویای بسیاری از دوستداران فضا بدل شده. رویایی که شاید هیچگاه برای بشر به واقعیت تبدیل نشود ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۰ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

رویای قدم گذاشتن روی سطح کره مریخ و تجربه قدم گذاشتن بر خاک سرخ رنگ این سیاره، به رویای بسیاری از دوستداران فضا بدل شده. رویایی که شاید هیچگاه برای بشر به واقعیت تبدیل نشود اما اخیراً محققان موفق شده اند در راستای تحقق این رویا قدم بردارند و خاک مریخ مصنوعی تولید کرده اند.

گزارش شده که محققان حوزه اختر فیزیک دانشگاه مرکزی کالیفرنیا موفق شده‌اند یک روش علمی و استاندارد برای تولید خاک سیاره‌های مختلف نظیر ماه پیدا کنند و آن را شبیه سازی بنامند.

«دن بریت» استاد دانشگاه و سرپرست پروژه تحقیقاتی باور داردکه می‌توان از این روش که شبیه‌سازی نام دارد، برای بررسی مریخ استفاده کرد.

همانطور که می‌دانید رفتن به مریخ نیازمند هزینه‌های مالی و انسانی زیادی است اما می‌توان با برخی تمهیدات نظیر ایده‌های نوآورانه این هزینه‌ها را کم کرد. برای مثال داشمندان نیاز دارند که روش‌هایی مفیدی برای پرورش مواد غذایی در خاک سیاره سرخ پیدا کنند و از کارآمد بودن آنها مطمئن شوند.

به باور این کارشناس دیگر نیاز به آزمون و خطا در سیاره‌ی مریخ نیست چرا که دانشمندان می‌توانند با استفاده از خاک مصنوعی، روش‌های متنوع را روی زمین امتحان کنند و شیوه‌ی مناسب را بیابند تا بتوانند در زمان رسیدن به مریخ با کمک گرفتن از آنها در سطح کره‌ی سرخ رنگ مواد غذایی کشت داده و حیات را ممکن کنند.

کاوشگر کنجکاوی داده‌های زیادی درباره‌ی فرمول شیمیایی خاک مریخ بدست آورده و پژوهشگران سعی کردند با استفاده از همین فرمول، نمونه‌های مصنوعی از آن را تولید نمایند. اکنون هر کیلو از این خاک‌ مصنوعی ۲۰ دلار قیمت دارند و موسسه‌های فضایی مختلف می‌توانند مقدار مورد نیازشان را خریداری کنند.

علاوه بر این گفته شده که می‌توان با کمک همین روش یعنی شبیه سازی، خاک‌های سیاره‌ها و سیارک‌های دیگر را به صورت مصنوعی توسعه داد. کوین کانون یکی دیگر از افراد حاضر در این پروژه باور دارد که مواد اولیه‌ی تولید چنین خاک‌هایی در سطح کره زمین وجود دارد. از نظر وی شاید به دست آوردن برخی مواد معدنی مورد نیاز، دشوار باشد اما بیشتر آنها روی زمین موجود هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی