ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سلفی هایی که آدم می کشند؛ بررسی آمار مرگ و میر ناشی از سلفی در دنیا

در سال های اخیر با پیشرفت تلفن های همراه و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، پدیده ای به نام «سلفی» شدیداً فراگیر شده به طوری که پیر و جوان، گوشی در دست (یا حتی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

در سال های اخیر با پیشرفت تلفن های همراه و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، پدیده ای به نام «سلفی» شدیداً فراگیر شده به طوری که پیر و جوان، گوشی در دست (یا حتی با استفاده از چوبدستی هایی به نام مونوپاد) در حال عکس انداختن از خود و محیط اطراف هستند.

اما یکی از معضلات به وجود آمده، مرگ و میرهای ناشی از سلفی است که به دلیل عدم تمرکز حواس کاربران، به خصوص در اماکن پر خطری مانند لبه پرتگاه یا مسیر عبور و مرور وسایل نقلیه، رخ می دهند.

بین سال های 2011 تا 2017 میلادی خبر 259 مرگ ناشی از سلفی در دنیا منتشر شده است

بر اساس آمار، در بازه زمانی بین سال های 2011 تا 2017 میلادی، رسانه های انگلیسی زبان دنیا خبر 259 مرگ ناشی از سلفی را منتشر کرده اند که مربوط به 137 اتفاق مختلف بوده است. در این آمار مواردی مانند غرق شدن، پرت شدن از ارتفاع، تصادف با وسایل نقلیه، حمله حیوانات، برق گرفتگی و برخورد گلوله، به عنوان عامل مرگ مطرح شده که در این بین، غرق شدگی با 70 مورد بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است.

جالب است بدانید که بر اساس آمار مذکور، کشور هند بیشترین تعداد مرگ و میر بر اثر سلفی را داشته و پس از آن روسیه، آمریکا و پاکستان در رتبه های بعدی قرار دارند. در ضمن تنها 17 مورد از مرگ های ناشی از سلفی مربوط به افراد بالای 40 سال بوده و بیشترین آمار به کاربران 10 تا 29 ساله مربوط می شود.

سلفی

همچنین سه چهارم از کشته شدگان پسران و مردانی بودند که طبق گزارش، به انجام کارهای پرخطر و ریسکی که به نوعی «مردانه» محسوب می شوند، پرداخته و جان خود را از دست داده اند.

در این بین یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر ناشی از سلفی، گسترش محدوده های «سلفی ممنوع» است که البته به گزارش گاردین در صورت عدم حضور مأموران امنیتی، به راحتی توسط کاربران نادیده گرفته می شوند. راه دیگر حصارکشی و جلوگیری از دسترسی افراد به اماکن پرخطر است که می تواند تا حدودی مؤثر باشد.

با این وجود اماکن خطرناک بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد که سلفی گرفتن در آنها می تواند به قیمت جان کاربر تمام شود و مسلماً حصارکشی دور تمام این اماکن یا استخدام مأمورانی برای جلوگیری از ثبت سلفی امکان پذیر نخواهد بود.

به همین خاطر پیشنهاد می کنیم با توجه به آمار بالای مرگ و میر ناشی از سلفی که مسلماً بسیار بیشتر از 259 مورد بوده و هر سال نیز نسبت به قبل بیشتر می شود، خود به اصول ایمنی اهمیت دهید و از به خطر انداختن جانتان برای دریافت چند لایک بیشتر در شبکه های اجتماعی صرف نظر کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی