ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید رنو مگان دست دوم؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها و قیمت

ما معمولا خودروهای فرانسوی را به عنوان مرز مشترک میان شاخصه‌هایی نظیر کیفیت نسبی، بهای مناسب، سواری خوب و... می‌شناسیم. مدل‌های فرانسوی گهگاه در سطح اول جهانی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته‌اند و گاهی نیز ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

ما معمولا خودروهای فرانسوی را به عنوان مرز مشترک میان شاخصه‌هایی نظیر کیفیت نسبی، بهای مناسب، سواری خوب و... می‌شناسیم.

مدل‌های فرانسوی گهگاه در سطح اول جهانی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته‌اند و گاهی نیز با نزول مواجه شده و تنها در کشورهای کمتر توسعه یافته، آنهم به دلایلی همچون قیمت مناسب، نبود رقیب شایسته در بازار و امثالهم توانسته‌اند مورد استقبال قرار بگیرند.

البته در میان خودروسازان مطرح کشور فرانسه، شرکت رنو معمولا سعی کرده تا هم به عنوان یک تولیدکننده با کیفیت و سطح بالا در عرصه جهانی فعالیت نماید و هم محصولات ارزان قیمت را به واسطه برخی زیرمجموعه‌هایش نظیر داچیا رومانی روانه بازار کشورهای فقیرتر نماید تا بدین ترتیب، هم ارزش و اعتبار خود را در بین خودروسازان سطح اول جهان حفظ نموده و هم از نظر مالی بیشترین سود و بیشترین آمار فروش را کسب کند.

رنو5 مشهورترین خودرو ساخت رنو در ایران بوده که سال‌ها جاده‌های کشورمان به قد و قامت کوچکش مزین شده بود. پس از آن محصولاتی همچون ال90، مگان نسل دوم و ساندرو مجوز ورود به بازار خودروی ایران را گرفتند.اخیرا نیز محصولاتی همچون تلیسمان، کولئوس و مگان جدید از این خودروساز فرانسوی به بازار کشورمان راه یافته‌اند.

مونتاژ نسل دوم رنو مگان از سال ۱۳۸۶ توسط پارس خودرو در ایران آغاز شد و هم‌اینک نمونه‌های دست دوم آن در بازار کشورمان حضور دارند. این خودرو از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ میلادی در کشورهای مختلفی تولید می‌شد که در این بازارها نیز مورد توجه واقع شده بود.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا نسل دوم رنو مگان را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر قصد خرید نمونه دست دوم آن را دارید، اطلاعات خود را درباره آن افزایش داده باشید. پس لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری و بدنه رنو مگان

از لحاظ ظاهری رنو مگان را می‌توان به یک ورزشکار خوش هیکل که چند ماهی می‌شود از دوره‌های تمرینی مدون خود دور مانده، تشبیه نمود. همچنین چهره این خودروی فرانسوی نیز اگرچه چندان زیبا نیست اما نمی‌توان آن را زشت نامید و هرکس به فراخور سلیقه خودش می‌تواند مجذوب آن شود و یا نسبت به آن کراهت داشته باشد.

چراغ های جلو به صورت مدور تا انتهای گلگیر جلو تداوم داشته‌اند و از روبرو حالتی شبه چهارضلعی را نمایان می‌سازند. در اینجا از جلو‌پنجره یک تکه خبری نیست.

طراحی سپر به گونه‌ای است که انگار جلو‌پنجره را به دو قسمت تقسیم کرده و تا زیر درب کاپوت به حالت مثلث مانند ادامه یافته است.نماد رنو نیز در فضای بین دو دریچه جلوپنجره جانمایی شده است.

رنو مگان

برخلاف نوع طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره که حالتی اخم آلود و جدی را جلوه‌گر هستند، شمایل ضربه‌گیر های پلاستیکی مشکی رنگ به همراه دریچه بزرگ ورودی هوا بر روی سپر جلو حالتی خندان را نشان میدهند. دو جایگاه مه شکن نیز در این قسمت تعبیه شده‌ است.این تناقض نسبی در چهره مگان، بیشتر یادآور پوزخندهای افراد خبیث است.

همچنین خطوط حجمی قابل توجهی نیز در نمای روبرو مگان دیده نمی‌شود. در نمای کناری، ارتفاع نسبتا بلند شیشه جلو، برخی خطوط حجم‌دهنده کم عمق(در قسمت زیر فریم پنجره‌ها، از چراغ عقب تا انتهای چراغ جلو و دور گلگیر‌ها) ضربه‌گیر(زه) جانبی درب‌ها و دستگیره‌های همرنگ بدنه قابل مشاهده هستند.

قطر گلگیرها متناسب به نظر می‌رسد و به طور کلی، نمایی تقریبا خاص و فرانسوی را در این بخش از بدنه مگان شاهد هستیم. همچنین طول کوتاه درب صندوق عقب و دماغه کشیده مگان نیز به خوبی از زوایای کناری این خودرو قابل تشخیص است.

در قسمت پشتی رنو مگان نسل دوم، شاهد ظاهری بی آلایش هستیم که فاقد تزئینات اضافی بوده و بارزترین ویژگی قابل ذکر آن در چراغ‌های عقبی کوچک یک تکه، ارتفاع مناسب درب صندوق، شیشه به نسبت کوچک عقب و سپر دو رنگ (مشکی-همرنگ بدنه) خلاصه می‌شود.

رنو مگان

به طور کلی ظاهر رنو مگان چندان مدرن نیست اما از فرمی متناسب برخوردار شده و می توان آن را به یک انسان با وزن و اندام متناسب و نه ورزشکارانه تشبیه نمود. همانطور که ذکر نمودیم، به فراخور سلیقه‌ی هر شخص، رنو مگان می‌تواند زیبا و یا زشت تلقی گردد؛ اما به نظر ما جنبه مثبت قضیه بر نگرش منفی ارجحیت دارد.

طراحی داخلی و کابین رنو مگان

رنو مگان

از نظر فضای داخلی نیز رنو‌ مگان وضعیتی بینابین را داراست؛ نه زشت است و نه آنچنان زیبا که بتوان به تعریف و تمجید از آن پرداخت. می‌شود گفت از سبکی ساده و فرانسوی‌طور پیروی می‌کند.

داشبورد حالتی نسبتا حجیم و منحنی دارد و کنسول میانی آن بسیار ساده و حتی زشت به نظر می‌رسد. طراحی غربیلک فرمان به صورت سه شاخه بوده و نسبتا معمولی و خوش دست به نظر می‌رسد.

رنو مگان

 

سبک طراحی پنل کیلومتر شمار نیز تا حدی بر جنبه‌های اسپرت تاکید داشته است. طراحی خاص اهرم ترمز دستی و جایگاه دکمه‌های بالا برنده شیشه‌ها بر روی دستگیره درب را نیز می توان ویژه‌ترین شاخصه طراحی داخلی رنو مگان دانست.

صندلی‌ها فرم تقریبا مناسبی داشته و در قیاس با بسیاری از خودروهای داخلی راحت و با دوام هستند. از نظر فضای سرنشینان نیز کابین مگان با محدودیت خاصی مواجه نیست و از این منظر کابین نسبتا جاداری را برای شما تدارک دیده است. موقعیت قرارگیری صندلی و دید کابین هم در سطح مناسبی قرار دارد.

رنو مگان

 

میزان ظرفیت صندوق عقب مگان هم به گونه‌ای است که برای جای دادن اسباب و بنه مورد نیاز برای مسافرت یک خانواده چهار الی پنج نفره ایرانی کافی به نظر می‌رسد. یک کنسول استراحتگاه آرنج نیز مابین دو صندلی ردیف عقب تعبیه شده است.

تجهیزات و امکانات رنو مگان

هم اکنون در بازار ۳ مدل رنو مگان E1 1600، E2 1600 و نسخه ۲۰۰۰ اتوماتیک وجود دارد که هر کدام دارای سطوح مختلفی از امکانات هستند. امکانات و تجهیزات هر کدام را می توانید در جداول زیر مشاهده نمایید:

تجهیزات رنو مگان 2000

ترمز EBV - ABS - EBA
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو
سیستم صوتی 4 بلندگو و قابلیت پخش CD - کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
سایر سیستم تهویه مطبوع با کنترل خودکار - کارت هوشمند - دکمه استارت - روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) - چراغ مه‌شکن جلو - آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن - شیشه بالابر برقی جلو و عقب - کامپیوتر سفری - پرده شیشه عقب و جانبی - سنسور باران

رنو مگان

تجهیزات رنو مگان 1600

ترمز EBV - ABS - EBA
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو
سیستم صوتی سیستم صوتی با قابلیت پخش CD در مدل E2 - کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
سایر سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی - کارت هوشمند - دکمه استارت - روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) - چراغ مه‌شکن جلو در مدل E2 - آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن در مدل E2 - شیشه بالابر برقی جلو و عقب در مدل E2 - کامپیوتر سفری - پرده شیشه عقب و جانبی در مدل E2

پیشرانه و مشخصات فنی

رنو مگان

رنو مگان در ایران به همراه دو پیشرانه 1600 سی‌سی و 2000 سی سی چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شد. موتور ۱۶۰۰ سی‌سی دارای توان 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 151 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه است. این پیشرانه با یک گیربکس ۵ سرعته دستی برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو جفت شده است. وزن این مدل برابر 1300 کیلوگرم عنوان شده است.

پیشرانه 2000 سی‌سی نیز دارای توانی معادل 132 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 188 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه است که وظیفه انتقال نیروی آن را یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک برعهده گرفته است.  وزن نمونه 2000 نیز بالغ بر 1385 کیلوگرم است.

رنو مگان

ظرفیت باک سوخت هر دو مدل معادل 60 لیتر بوده و مصرف ترکیبی آنها برابر 6.8 (1600) و 7.8 (2000) لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است. واضح است که نمونه های دست دوم اندکی بیش از این مقدار سوخت مصرف می‌نمایند. شتاب هر دو نسخه در حدود 11 ثانیه ذکر شده که احتمالا برای مدلهای دست دوم، به طور میانگین تا 13 الی 15 ثانیه متغیر خواهد بود.

رقبا و قیمت رنو مگان دست دوم

از جمله رقبای مگان دست دوم در ایران میتوان به مدل های کارکرده مزدا3 قدیمی و جدید، دنا پلاس، جک جی5، ام وی ام 550 و چری آریزو5 اشاره نمود.

بهای مگان در نسخه E2 1600 (مدلهای 88 تا 1390)، در حدود 80 تا 100 میلیون تومان رقم خورده است. نسخه E1 نیز در بازه قیمتی 60 تا 80 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین ارزش ریالی مدل 2000 رنومگان در بازار ایران (مدل 89 تا 1391) در رنج قیمتی 100 تا 130 میلیون تومان قرار می‌گیرد. (مهر97)

به روز رسانی قیمت رنو مگان (فرودین 98)

با نگاهی به آگهی های اینترنتی می توان دید که قیمت گذاری چنین خودروهایی تا حدی سلیقه ای انجام می شود و حالا شاهد بیان ارقامی نزدیک به 200 میلیون تومان نیز برای رنو مگان هستیم. این درحالیست که قیمت حداقلی نمونه های نسبتا سالم نیز در محدوده 120 میلیون تومان برآورد می شود. اما فارغ از مسئله قیمت آنچه واضح است اینکه با توجه به مسائل تعمیر و نگهداری و سخت تر شدن دسترسی به قطعات یدکی، خرید و فروش رنو مگان در شرایط فعلی بازار چندان رونقی ندارد.

رنو مگان

مزایا و معایب رنو مگان

مزایا
  • کابین جادار و راحت
  • مصرف سوخت متعادل
  • عملکرد فنی و شتاب مناسب
  • ایمنی بسیار خوب (اولین خودرو جهان با پنج ستاره ایمنی)
  • بازار خرید و فروش نسبتا خوب برای انواع دست دوم آن
معایب
  • تجهیزات نه چندان کافی و به‌روز
  • تکنولوژی قدیمی گیربکس در نسخه اتوماتیک
  • هزینه های بالای نگهداری نسبت به قیمت کلی خودرو

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • saman_m
    saman_m | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

    یا حضرت خضر! ١٠٠ میلیونی شده!
    یه سال و نیم پیش می‌خواستم مگانم که 1600 e2 هست رو ۴۵ تومن بفروشم یک ماه همشهری آگهی کردم موند رو دستم. چه شانسی آوردم! ?
    نقره‌ای سالم کارکرد 160 بدنه چند لکه رنگ، مشتری نبود؟

  • abozorgi80
    abozorgi80 | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    عملکرد مثبت رو نوشتین منفی? ?

  • پوریا ماندگار
    پوریا ماندگار | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    دوبار نوشتید نکات منفی

  • محمدرسول
    محمدرسول | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    نسبت به تمام رقبایی که نوشتن برتره به غیر از مزدا3نیو که خیلی قیمتش بالاتره. هزینه نگه داریش هم خیلی خوبه نمیدونم, چرا نوشتن زیاده قطعاتش به عنوان مثال خیلی از مزدا ارزون تره زیادم گیر میاد بدلیل وفور مگان تو کشور خیلی قطعات فنی شم با ال نود یکی هست مدل91و92در حال حاضر تا160تومنم معامله شده که خوب زیاده ولی کلا بازار خرابه

  • dark season
    dark season | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

    واااااای قیمت ها به کجا رسیده دست دوم شش سال پیش ۱۳۰ میلیون؟؟

مطالب پیشنهادی