ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دارک وب
تکنولوژی

دارک وب؛ پس‌کوچه‌های تاریک نت برای قانون‌گریزی

به احتمال قریب به یقین تاکنون نام «دارک وب» به عنوان بستر فعالیت های مجرمانه در فضای وب به گوش شما هم خورده است. دارک وب همانطور که از نامش برمی آید، بخش سیاه و ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

به احتمال قریب به یقین تاکنون نام «دارک وب» به عنوان بستر فعالیت های مجرمانه در فضای وب به گوش شما هم خورده است.

دارک وب همانطور که از نامش برمی آید، بخش سیاه و عمیقی از اینترنت است که از دسترس موتورهای جستجو خارج بوده و وبگردی در آن مستلزم استفاده از روش های خاصی است. اغلب داستان های پیرامون این بخش از اینترنت واقعیت دارد و بررسی های صورت گرفته در «کینگز کالج لندن» روی ۲۷۲۳ پایگاه فعال در دارک وب نشان داده ۵۷ درصد آنها حاوی موارد غیر قانونی هستند.

فروش سلاح و استخدام قاتل با تخفیف ویژه برای شما

در این بازار سیاه اینترنتی می توانید از داده های کارت اعتباری و انواع مواد مخدر گرفته تا اسلحه، کارت شناسایی، مدارک دیپلماتیک و پاسپورت جعلی، پول تقلبی، حساب های کاربری هک شده و نرم افزارهای نفوذ به دیوایس های الکترونیکی را خریداری کنید.

بسته های سلاح و مهمات گاهی اوقات از کشورهای خارجی و به صورت جاساز شده در ابزارهای معمولی به دست مشتریان می رسد. اعضای بدن انسان نیز از دیگر اجناسی است که با چند قیمت هزاری به فروش می رسند.

قیمت پایین و دسترسی نسبتا آسان باعث شده میزان تقاضا در دارک وب از عرضه بیشتر باشد. برای مثال با پرداخت تنها ۵۰۰ دلار می توانید نام کاربری و رمز عبور یک حساب ۵۰ هزار دلاری یا چند هزار دلار تقلبی را خریداری کنید. داده های اشتراک مادام العمر تلویزیون های اینترنتی نیز از دیگر اقلامی است که در ازای چند دلار در اختیارتان قرار می گیرد. دارک وباز دیگر خدماتی که در دارک وب ارائه می شود می توان به استخدام هکر، سارق و حتی قاتل اشاره کرد که بسیار رعب انگیز به نظر می رسد. با پرداخت هزینه های بالا هکرهای زبردست با توانایی نفوذ به تاپ ترین سایت ها نیز آماده استخدام هستند.

البته تمام فعالیت های جاری در این فضا غیرقانونی نیست و برای مثال می توان به باشگاه شطرنج یا «بلک بوک» اشاره کرد که فیس بوک «تور» به شمار می رود.

مرورگر دارک وب

همانطور که خرید از بازارهای سیاه و استخدام خلافکار در دنیای واقعی چندان ساده نیست، دسترسی به دارک وب هم دردسرهای خاص خود را دارد. این فضای پر هرج و مرج آنقدر آلوده است که اغلب افراد حاضر در آن سعی در پنهان کردن هویت خود دارند و از اینرو با مرورگرهای معمولی و از طریق موتور جستجو نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد.

برای پرسه زدن در دارک وب باید از مرورگری به نام تور (Tor) استفاده کنید که به لطف مسیریابی پیازی هویت، مکان و آدرس پروتکل شما را پنهان می سازد. این مرورگر به منظور پنهان سازی هویت کاربر داده ها را رمزنگاری کرده و بین رله های مختلف شبکه جابجا می کند.دارک وب

در هر یک از این رله ها یک لایه اطلاعات رمزگشایی شده و بسته به صورت تصادفی به رله بعدی ارسال می شود. از آنجا که آخرین رله منبع اصلی اطلاعات تلقی می شود، شناسایی هویت کاربر اصلی بسیار دشوار خواهد بود. عملکرد مرورگر تور بسیار جالب است اما نتیجه کار مثل خود دارک وب غیرقابل پیش بینی، غیرقابل اعتماد و به شکل دیوانه واری کند است. با این حال بسیاری از کاربران حاضرند برای پنهان کردن هویت، پیه این مسائل را به تن خود بمالند.

موتور جستجوی دارک وب

موتورهای مختلفی برای ایندکس سایت های دارک وب توسعه یافته اما حتی بهترین نمونه ها هم عملکرد چندان دلچسبی ندارند، تا حدی که کار کردن با آنها شما را به یاد سایت های دهه ۹۰ میلادی می اندازد. به باور بسیاری grams7enufi7jmdl.onion یکی از بهترین موتورهای جستجوی دارک وب است اما حتی این انجین نیز نتایجی تکراری و اغلب غیرمرتبط را برمی گرداند.

یکی دیگر از گزینه های در دسترس صفحاتی مثل The Hidden Wiki است که لیستی از لینک ها در اختیار کاربران قرار می دهند. اما این لیست ها هم اغلب لینک های قدیمی، شکسته و حتی غیرفعال را ارائه می کنند.

دامنه های عجیب

سایت های موجود در این فضا از نظر ظاهری شبیه پایگاه های عادی هستند اما تفاوت های دیگری بین آنها وجود ندارد. یکی از این اختلافات به ساختار دامین برمی گردد که به جای com، co یا ir به onion ختم می شود. onion یک پسوند دامنه ویژه و سطح بالا است که از طریق تور دسترسی به سایت های مخفی و ناشناس را ممکن می کند.

مهمترین اصل در دارک وب ناشناس و پنهان ماندن است و از اینرو سایت های ثبت شده در آن از آدرس هایی پیچیده استفاده می کنند که به خاطر سپردن آنها بسیار دشوار است. برای مثال یکی از سایت های محبوب دارک وب در آدرس eajwlvm3z2lcca76.onion ثبت شده است. دارک وباز سوی دیگر همانطور که برخی موسسات مالی و اعتباری در دنیای واقعی پس از مدتی ناپدید شده و دست مشتریان را در پوست گردو می گذارند، بعضی سایت های تجاری دارک وب هم بعد از مدتی بار خود را بسته و ارزهای مجازی کاربران را به سرقت بردند که از این میان می توان به فروشگاه Evolution اشاره کرد که ۱۲ میلیون دلار از سرمایه کاربران را به یغما برد. طبیعتا پایگاه های فروش مواد مخدر و اقلام غیرقانونی دیگر هم در بازه های زمانی کوتاه آدرس خود را تغییر می دهند.

یکی از دلایل ناکارآمدی موتورهای جستجو و لینکدانی ها همین ماهیت پویا و تغییر دائمی سایت های دارک وب است.

تجارت در دارک وب

بیت کوین و دارک وب تا حد زیادی به رشد هم کمک کرده اند. از آنجا که با استفاده از بیت کوین می توان با یک نفر دیگر حتی بدون شناخت هویت وی داد و ستد انجام داد، خلافکاران دارک وب مواد مخدر، اسلحه، پول تقلبی و حتی دستمزد کارهای غیرقانونی را در قالب ارزهای مجازی به ویژه بیت کوین دریافت می کنند.

طبیعتا دلالان اسلحه و مواد اعتقاد چندانی به شعار معروف «همیشه حق با مشتری است» ندارند و به همین خاطر ممکن است در قبال هزینه گزاف پرداختی هیچ چیزی دریافت نکنید و با توجه به ماهیت معامله ها معمولا نمی توان دست به دامن مراجع قضایی شد.

البته فروشگاه های قاچاقچیان محترم سیستم نظرسنجی، رتبه بندی، بررسی محصول، کارت خرید و فوروم دارند اما ماهیت مخفی افراد باعث بی اعتباری همه این راهکارها شده چرا که احتمال دستکاری آنها بسیار بالا است. بسیاری از فروشندگان هزینه ارائه کالا یا خدمات را پیشاپیش دریافت کرده و در صورت هر گونه اختلال نیز لبخند بر لب در انتظار جبران خسارت نخواهند بود.

آیا تمام فعالیت های دارک وب غیرقانونی است؟

همانطور که قبلا گفتیم همه فعالیت های جاری در دارک وب غیرقانونی یا مجرمانه نیست و در واقع شبکه تور در ابتدا به عنوان یک کانال ارتباطی ناشناس راه اندازی شد که روشی ایمن را برای در امان ماندن داده ها و پیام های کاربران از جاسوسی ارائه می کرد. از اینرو طبیعی است که در این فضا اطلاعات بسیاری درباره حفاظت از حریم شخصی، رمزنگاری، سرویس های ایمیل شخصی و رمزنگاری شده (zqktlwi4fecvo6ri.onion/wiki/Email) و نحوه نصب سیستم عامل ناشناس در دسترس قرار دارد. از دیگر امکانات دارک وب می توان به نسخه ای ویژه از سایت ویکی لیکس و سرویسی برای کتاب های کمیاب اشاره کرد. سایت تورنت Pirate Bay که بارها از سوی دولت غیرفعال شده نیز هنور در دارک وب به کارش ادامه می دهد. «الک مافت»، مهندس امنیتی سابق گوگل نیز یک سرویس ویکی پدیای آزمایشی را در دارک وب توسعه داده که از طریق مرورگر تور قابل دسترسی است.

بازی در زمین هکرها

چندین سال قبل رهگیری خلافکاران در دارک وب تقریبا ناممکن بود اما سازمان های دولتی اخیرا به پیشرفت هایی در زمینه شناسایی و تعقیب مجرمان دست پیدا کرده اند.

علاوه بر آژانس های دولتی، برخی از سازمان های فعال در حوزه امنیت نیز حضوری مداوم در دارک وب دارند و هدف آنها نه تنها شناسایی مجرمان بلکه اطلاع از فروش داده های امنیتی در اسرع وقت است. با آگاهی از اینکه داده های یک کمپانی خاص برای فروش در دارک وب عرضه شده می توان به هک شدن آن سازمان پی برد.

تحلیلگران با تحلیل نوع، حجم و گستردگی داده های عرضه شده توسط هکرها به اهداف آنها پی می برند.

پیش از هرگونه تلاش برای گشت و گذار در دارک وب بهتر است سری به سایت Deep.Dot.Web در آدرس (deepdot35wvmeyd5.onion) زده و ماجراهای افرادی را بخوانید که به جرم تلاش برای خرید اقلام ممنوعه راهی زندان شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Me
    Me | ۱۲ فروردین ۱۳۹۹

    Future is near

  • mehrdad
    mehrdad | ۲۶ مهر ۱۳۹۷

    ترسناکه

  • A.B
    A.B | ۲۶ مهر ۱۳۹۷

    در باره وب تاریک پیشنهاد میکنم بهش سر بزنید، میتونید از ahmia.fi استفاده کنید از گرامز بهتره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی