شریان نتهای ELOH یا ترکیب موسیقی با معما چه طعمی دارد؟
حرفهای منتقد پاکتگیمر بهنظرم بهترین توصیفی است که میتوانیم از اثر جدید سازندگان Old Man's Journey داشته باشیم: «بعد از ۱۵ مرحله فهمیدم که دارم اشتباه بازی میکنم. ELOH را شبیه به یک پازل معمولی پیش میبردم، ...
حرفهای منتقد پاکتگیمر بهنظرم بهترین توصیفی است که میتوانیم از اثر جدید سازندگان Old Man's Journey داشته باشیم: «بعد از ۱۵ مرحله فهمیدم که دارم اشتباه بازی میکنم. ELOH را شبیه به یک پازل معمولی پیش میبردم، در حالی که این بازی موزیکال هر چیزی است به جز یک پازل معمولی.»
ELOH گرافیک هنری منحصر به فردی دارد، موسیقی زیبایش را به خوبی در بطن مرحلهها حل کرده و همین دو ویژگی کافیست تا شیفته بازی بشوید. اما وقتی بحث گیم پلی به میان میآید، بازی در ظاهر به همان پازلهای انعکاسی شباهت دارد که دیده بودیم. انگار تنها با یک بخش شنیداری و دیداری خیلی بهتر طرف هستیم.
البته همین هم جذابیتهای خودش را دارد ولی برای ماندگاری یک اثر، به چیزی بیشتر از این دو نیاز داریم. خودم در چند مرحله اول بازی دقیقا همین برداشت را از بازی داشتم و ELOH را عنوانی میدیدم که از لحاظ گیم پلی به اندازه موسیقی و گرافیک منحصر به فرد نیست. در حالی که اشتباه میکردم و درک این اشتباه همان نقطهای بود که باعث شد به زیبایی واقعی ELOH پی ببرم.
اینکه چرا با اثر منحصر به فردی طرف هستیم، چرا حتی اشتباه کردن هم در آن جذاب بوده و چرا معماهای بازی هیچوقت حس و حال خستهکنندهای به خودشان نمیگیرند همگی پشت یک دلیل خیلی ساده پنهان شدهاند که شاید خیلی مهم به نظر نرسد ولی بزرگترین نقش را در زیبایی ELOH ایفا میکند.
ELOH یک پازل بر مبنای قانون بازتاب است. گیم پلی بازی خیلی ساده بوده و هر مرحله باید صداهایی که تولید میشود را به دایرههای رنگی مشخص شده برسانید. چگونه؟ کافیست بعد از کلیک روی بلندگوها و تولید صدا، در مسیر نتها شخصیتهای بازی را قرار بدهید تا در نهایت صدا با برخورد به آنها به دایرهها برسد. چیزی که ELOH را منحصر به فرد کرده، پویایی معماها به خاطر حضور نتها است.
در بازیهای مشابه معمولا ابتدا وسیلههای بازتابی را در جاهای درستشان قرار میدهید و سپس آن چیزی که باید بازتاب بشود را فعال میکنید. در ELOH هم میتوانید همینطوری این بازی موزیکال را پیش ببرید ولی بهغیر از بعضی قسمتهای محدود درستتر این است که بلندگو همیشه روشن باشد، نتها دائما در حال حرکت باشند و سپس جای شخصیتها را تغییر بدهید.
از طرفی با توجه به اینکه برخورد نتها به هر شخصیت یک صدای آهنگین متفاوت تولید میکند، این تغییر مکان شخصیتها نه تنها روی حل معماها تاثیر میگذارد بلکه از لحاظ زیبایی شنیداری، توانسته بعد دیگری به بازی بدهد. بنابراین هر چه قدر که نیاز باشد این کار را انجام میدهید تا در نهایت به جواب برسید، بدون آنکه احساس خستگی کنید.
سازنده خیلی خوب به کمک موسیقی، آن وقفهای که بازیهای بازتابی دارند را پر کرده و همیشه در تکاپو با نتها به دنبال جواب میگردید. بازی موزیکال ELOH هر چند داستان تاثیرگذار Old Man's Journey را ندارد ولی با استفاده از سبک هنری استثنایی و استفاده درست از موسیقی به همان اندازه میتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد.
با اثر کم نقصی طرف هستیم که اگرچه در بعضی جاها گیج کننده ظاهر میشود ولی تا جایی که بازی کردم، تک تک معماها دارای منطق خودشان بودند و آن حس دلنشینی که بعد از پشت سر گذاشتن هر چالش باید داشته باشید را به مخاطب میدهند. ELOH نشان داد که ترکیب موسیقی با معماها طعم خوبی دارد و پیشنهاد میکنم شما هم همین الان دست پخت جدید Broken Rules را امتحان کنید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کلا 86 مرحلس که واقعا عالیه