معرفی بازی MARVEL Battle Lines؛ وقتی «دوز» نتیجه جنگ بینهایت را مشخص میکند
تصور کنید در صحنه پایانی اونجرز ۴، تانوس و انتقام جویان خسته از جنگی تمام نشدنی دو طرف میدان ایستادهاند که ناگهان تانوس با یک حرکت خودش و استارک را به بعدی دیگر میفرستد. او ...
تصور کنید در صحنه پایانی اونجرز ۴، تانوس و انتقام جویان خسته از جنگی تمام نشدنی دو طرف میدان ایستادهاند که ناگهان تانوس با یک حرکت خودش و استارک را به بعدی دیگر میفرستد. او که پشت به استارک ایستاده جمله «وقتش رسیده تمامش کنیم» را به زبان میآورد، سپس برمیگردد و دوز را روی یک میز میگذارد؛ نتیجه بازی استارک و تانوس سرنوشت بشریت را مشخص خواهد کرد.
«مارول خطوط نبرد» (MARVEL Battle Lines) عجیبترین و در عین حال متفاوتترین بازی سوپرهیرویی است که تاکنون روی گوشی دیدهام. این روزها تمام بازیهای سوپرهیرویی گوشی یک روند مشابه را پیش گرفتهاند و سازنده صرفا با اسم ابرقهرمانانش میخواهد پولی به جیب بزند؛ تیم تشکیل میدهید و در نبردهایی که نیازی به استراتژی ندارند با دشمنان میجنگید.
همینکه نکسون (NEXON) برای بازی مارول جدیدش سعی کرده راهی متفاوت را پیش بگیرد قابل تقدیر است و حداقل در مرحلههای اولیه، بالاخره یک بازی متفاوت سوپرهیرویی را تجربه میکنید. ولی سوال اینجاست وقتی این هیجانات کنار میروند، گیم پلی جدید بازی پتانسیل این را دارد که کاربر را مجاب کند تا فرآیند نجات دنیا را ادامه بدهد؟
بهترین توصیف برای اینکه متوجه شویم با چه عنوانی سر و کار داریم، یک کلمه است؛ دوز (Tic-Tac-Toe). در بازی دوز اگر مهرهها را به صورت اریب یا پشت سر هم، کنار یکدیگر قرار دهید برنده خواهید شد. MARVEL Battle Lines روندی مشابه را پیش گرفته و برای حمله به لیدر این بار باید کارتها را پیش هم بچینید.
همانطور که در تصاویر مشخص است، MARVEL Battle Lines عنوانی کارتی بوده و هر نوبت بازیکنها میتوانند دو کار انجام دهند؛ یا یک کارت را وارد زمین ۴*۳ کرده یا کارتی که قبلا به میدان نبرد فرستادهاند را حرکت بدهند. حالا اگر سه کارت به صورت اریب یا چهار کارت در راستای مستقیم چیده شوند، تمام آنها ضربهای مهلک به شخصیت اصلی حریف میزنند.
در واقع مهمترین تلاش شما این است تا هم کارتها را کنار یکدیگر بچینید و هم مانع این شوید تا بازیکن مقابل همین کار را انجام دهد. چیزی که ایده MARVEL Battle Lines را جذاب کرده، اهمیت تفکر در مبارزات است. دوز به خودی خود بازی فکری بوده و حضور آن در عنوانی کارتی که هر کارتش یک قدرت متفاوت دارد، حتی باعث شده کار چالش برانگیزتر بشود.
برخلاف بقیه بازیهای سوپرهیرویی در این بازی مارول نمیتوانید همینطوری شخصیتها را بگذارید و انتظار پیروزی داشته باشید. هر حرکت باید با برنامه باشد و یک اشتباه ممکن است نتیجه جبران ناپذیری را به همراه بیاورد. اگرچه نکسون در پیادهسازی این ایده باز میتوانست بهتر عمل کند.
در بازیهای کارتی، هر کارت باید قدرت و عمکردی متفاوت داشته باشد. MARVEL Battle Lines کارتهای کمی ندارد ولی تفاوتهای بین آنها گاهی اوقات خیلی اندک بوده و بعضا این اختلافها به «قدرت حمله» و «سلامتی» محدود میشوند. میتوان اینگونه به قضیه نگاه کرد که نکسون نمیخواسته بیش از اندازه بازی مارول خودش را پیچیده کند.
از جهتی هم منطقی است، درصد زیادی از دارندگان گوشی را کاربران کم تجربه تشکیل میدهند و این پیچیدگی زیاد میتواند تاثیر منفی در جذب بازیکنها بگذارد. ولی با این حال سازنده باز میتوانست تفاوت بین کارتها را بیشتر از مقداری که الان میبینیم، بکند تا بعد از مدتی این بازی مارول اندروید و iOS جذابیتش را از دست ندهد.
پیش از اتمام مطلب بد نیست به دو نکته دیگر اشاره کنم؛ اول از همه داستان که MARVEL Battle Lines به طرز عجیبی عملکرد خوبی در آن دارد. انگار مارول شخصا بالای سر سازندهها ایستاده و آنها را مجبور کرده تا یک روند منطقی به اتفاقات بدهند. چون بعد از MARVEL Strike Force این دومین بازی گوشی ابرقهرمانی است که میبینم داستان کنجکاو برانگیزی دارد.
در MARVEL Battle Lines و بعد از نبرد انتقام جویان با «کله سرخ» (Red Skull)، مکعب کیهانی به چند میلیون تکه تقسیم شده و تکههایش در سراسر جهان میافتند. اتفاقی که دنیا را به هم میریزد و حالا در نقش شخصیتی که میتواند از این تکهها استفاده کند، باید به کمک انتقام جویان بروید و هرج و مرج را به پایان برسانید.
نکته دوم گرافیک خوب و استفاده بیشتر از طراحی کمیک گونه است. افکتهای تصویری که هنگام گذاشتن کارتها و حمله به دشمنان نمایش داده میشوند، باعث شده تا چینش کارتها در MARVEL Battle Lines آنقدرها هم خسته کننده به نظر نرسد و نبردها جذابیت خودشان را بیشتر حفظ کنند.
نسبت به بازیهای ابرقهرمانی چند وقت اخیر، این بازی مارول ایده متفاوتی دارد و هر چند در مرحله پیادهسازی ضعفهایی دیده میشود و همان مشکل همیشگی عناوین نکسون (تمرکز زیاد روی پرداختهای درون برنامه) در اینجا خودی نشان داده ولی همچنان میتوان انتظار یک تجربه سرگرم کننده و جدید از بازی، به خصوص در بخش داستانی، داشت.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
نفهمیدم بازیش باحاله درکل؟?
اینکه باحال هست یا نه، به سلیقه خود کاربر بستگی داره. هر چند به خاطر ایده های جدید گیم پلی به نظرم ارزش تجربه رو (حداقل برای بخش داستانی) کاملا داره.
کاش وقتی خودتون بازی میکنید،یکم فیلم بگیرید از گیم پلی
بصورت بصری بهتر نوع بازی درک میشه