ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوچک شدن مغز و استرس
علمی

استرس در میان سالی باعث کوچک شدن مغز می گردد

استرس در دوران میان سالی از جمله مسائلی است که گریبان گیر خیلی ها می شود و حالا پژوهشی تازه در این رابطه انجام شده که نشان می دهد چنین پدیده ای با اختلال حافظه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

استرس در دوران میان سالی از جمله مسائلی است که گریبان گیر خیلی ها می شود و حالا پژوهشی تازه در این رابطه انجام شده که نشان می دهد چنین پدیده ای با اختلال حافظه و کوچک شدن مغز در ارتباط است. این نخستین مطالعه ایست که به دنبال اثرات بالقوه استرس روی مغز افراد میان سال می گردد و براساس آن، پیامدهای استرس هم در زنان و هم در مردان ایجاد می شود.

نتایج این پژوهش به تازگی در نشریه نورولوژی منتشر شده و در آن دانشمندان به ارائه جزئیاتی در خصوص نتایج عکسبرداری MRI و آزمایش خون بیش از ۲۰۰۰ نفر پرداختند. در این پژوهش شرکت کنندگان متوسط سنی برابر با ۴۸.۵ سال داشتند و سطول کورتیزول سرم خونی شان در ابتدای صبح اندازه گیری شد.

کورتیزل در واقع همان هورمون استرس است و معمولا زمانی که فرد دچار استرس می شود در سطوح بالا در خون وی یافت می شود. طبق این پژوهش، در یک بازه زمانی طولانی هم این سطوح استرس بالا می توانند منجر به اثرات نامطلوبی روی سلامتی افراد شوند که از آن جمله میتوان به اثرات شناختی اشاره کرد.

کوچک شدن مغز و استرس

براین اساس افرادی که در محدوده سنی ۴۰ و ۵۰ سال قرار دارند و سطوح کورتیزول بالایی درون خونشان مشاهده می شود معمولا دچار اختلال حافظه می شوند و مهارت های شناختی پایینی در قیاس با دیگر افرادی دارند که در همان محدوده سنی هستند و سطول نرمالی از کورتیزول در خونشان وجود دارد. علاوه بر این، طبق این پژوهش سطوح بالای کورتیزول با کوچک شدن مغز در ارتباط است؛ بدان معنا که استرس در میان سالی می تواند باعث کوچک شدن مغز شود.

در پژوهش های مشابه قبلی دانشمندان به وجود ارتباط میان استرس با اختلال شناختی در حیوانات پی بردند و حالا این مطالعه حکایت از اثرات منفی مشابه در انسان ها دارد. در این پژوهش دانشمندان به چنین افرادی توصیه کرده اند که در فعالیت های کاهش دهنده استرس مشارکت نمایند و از جمله آنها را به خواب کافی و تغییر در سبک زندگی تشویق نموده اند. علاوه بر این موارد گفته شده مدیتیشن نیز در کاهش استرس نقش دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی