ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران چینی ربات الهام گرفته از فیلم ترمیناتور ساختند

در فیلم ترمیناتور ۲، رباتی به نام T-1000 نقش منفی فیلم را بر عهده داشت که از آهن مایع ساخته شده بود و بر همین اساس می‌توانست تغییر شکل داده و خود را تعمیر نماید. حال ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

در فیلم ترمیناتور ۲، رباتی به نام T-1000 نقش منفی فیلم را بر عهده داشت که از آهن مایع ساخته شده بود و بر همین اساس می‌توانست تغییر شکل داده و خود را تعمیر نماید. حال محققان چینی موفق شده‌اند با الهام گرفتن از این شخصیت، ربات کوچکی توسعه دهند که می‌تواند به محیطی‌های خطرناکی قدم بگذارد که انسان و ربات‌های با شکل ثابت از انجامش عاجزند.

نمونه‌ی اولیه کوچک این ربات الهام گرفته از فیلم ترمیناتور توسط تیم‌ تحقیقاتی دانشگاه علم و فناوری چین با همکاری دانشگاه ولونگونگ استرالیا ساخته شده است. به گزارش رسانه‌های چینی این ربات شامل یک چرخ پلاستیکی کوچک، یک باتری لیتیومی و یک قطره‌ فلز نقره مانند به نام گالیوم می شود.

بر اساس نظر کارشناسان، آلیاژهای فلزی مایع به علت رسانایی بالا، کشش سطحی کنترل شده و انعطاف پذیری خوبشان، منحصراً مناسب ساخت ربات‌های شکل پذیر هستند و می‌توان از آنها در حوزه‌های مختلفی نظیر بخش پزشکی و نظامی استفاده کرد.

در حال حاضر، ربات‌های بسیار کوچک و ظریف موجود در بازار برای انتقال دارو به نقاط حساس بدن مورد استفاده قرار می گیرند و حال، محققان این پروژه باور دارند که در آینده‌ای نزدیک می‌توان از فلز مایع برای توسعه چنین ربات هایی استفاده کرد. در صورت عملیاتی سازی این ایده ربات‌های کوچک جدید قادر خواهند بود به محل هایی غیر قابل دسترسی برای انسان یا ربات های جامد بروند.

برای مثال مدل پیشرفته‌ی این ربات‌ها می‌توانند در مواقع اضطراری از زیر در عبور کرده و افراد داخل اتاق را نجات دهند. همچنین با استفاده از فلزات مایع می‌توان ربات‌هایی ساخت که برحسب شرایط خود را تنظیم می کنند و قادرند در مواقع نیاز به هر شکلی تبدیل شوند.

همانطور که در بالا اشاره شد مدل اولیه‌ی این ربات در واقع قطره‌‌ای از فلز گالیوم است که بر اساس تغییر ولتاژ اعمال شده به آن می تواند شکلش را تغییر دهد. این قطره بر همین اساس می‌تواند به جاذبه غلبه کرده و در این چرخ پلاستیکی به حرکت در بیاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی