ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

رویا یا واقعیت؛ افزایش ابهامات در مورد دوام 1.6 میلیون کیلومتری تسلا مدل 3

چندی پیش بود که ایلان ماسک تصاویری از موتور یک نمونه تسلا مدل ۳ که بیش از یک میلیون و شش صد هزار کیلومتر مسافت طی کرده منتشر کرد. تصاویر منتشر شده نشان می دهد ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۸ آبان ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

چندی پیش بود که ایلان ماسک تصاویری از موتور یک نمونه تسلا مدل ۳ که بیش از یک میلیون و شش صد هزار کیلومتر مسافت طی کرده منتشر کرد. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که قطعات موتوری خودروی مذکور با وجود پیمودن یک میلیون و شش صد هزار کیلومتر مسافت، همچنان سالم بوده و اثری از خرابی در آن ها دیده نمی شود. ادعایی که با توجه به واقعیت های موجود در جهان خودروسازی بسیار بزرگ به نظر می رسد. این تصاویر خبر از ثبت یک رکورد جدید برای مهم ترین خودروی تسلا می دهد و در واقع ثابت می کند که خودروهای کمپانی تسلا از دوام و مقاومت بالایی برخوردار اند.

تسلا مدل ۳

تصاویر منتشر شده سندی اند بر سالم بودن قطعات موتور تسلا مدل ۳ پس از پیمودن یک مسافت بسیار طولانی که حتی با استاندارد های خود تسلا نیز چنین رکوردی فوق‌العاده است. گفتنی است خودرو های معمولی موجود در بازار به ندرت موفق به رسیدن به ارقام بالای ۵۰۰ هزار کیلومتر می شوند و این رقم در خودرو های ایرانی گاها از ۲۰۰ هزار کیلومتر فراتر نمی رود.

رسیدن به عدد یک میلیون مایل کارکرد (بیش از 1 میلیون و شش صد هزار کیلومتر) بدون خرابی هدفی بود که ایلان ماسک و تیمش از سال ۲۰۱۵ بر روی آن کار کرده اند. این مدیر موفق در سال ۲۰۱۵ در یک همایش به سرمایه گذاران و سهامداران شرکت خود اعلام کرد:

ما از کیفیت موتور های الکتریکی خود بسیار خرسندیم و اعتماد زیادی به آن ها داریم بنابراین هدفمان را از ۲۰۰ هزار مایل که خود رقم بالاییست به یک میلیون مایل افزایش داده و در نهایت به دنبال آنیم که قوای محرکه ای بسازیم که هرگز خراب نشود.

تسلا مدل 3

یکی از اهداف تسلا برای ساخت موتورهای باکیفیت و با دوام، استفاده از  آن ها در قوای محرکه کامیون سمی این شرکت است. این کامیون الکتریکی که گفته می شود یکی از مشخصه هایش طول عمر بالای آن است می تواند با وجود بارگیری کامل با یک بار شارژ، مسافتی در حدود ۸۰۵ کیلومتر را طی کند که واقعا شگفت‌آور است. یکی از فاکتور های مهم در خودرو های تجاری مانند کامیون ها کیفیت و طول عمر بالای قطعات آن هاست چرا که این وسایل نقلیه باید بتوانند سالها تحت فشار بالا بدون نقص کار کنند.

این خبر افتخار آمیز برای تسلا تقریبا یک هفته بعد از توییت ایلان ماسک منتشر شد که در آن از ایمنی بسیار بالای تسلا ۳ تعریف و تمجید کرده بود چرا که این خودرو موفق شده بود در تست های ایمنی بهترین نمرات را کسب کند.
در برنامه های آتی تسلا رسیدن به قله ی ایمنی خودروسازی دنیا پیش‌بینی شده است. تا به اینجا که تسلا عملکرد مطمئنی از خود نشان داده است.

اما با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به تمیزی بیش از حد قطعات در تصاویر ادعایی ایلان ماسک، می توان حدس زد که این آزمایش در شرایط ایزوله و غیر واقعی آزمایشگاه دوام قطعات انجام شده و در دنیای واقعی بعید است که بتوان به چنین دوامی دست یافت. در واقع وجود گرد و غبار در هوا، ناخالصی های روغن و نحوه رانندگی و بسیاری عامل های دیگر سبب می شود که از عمر مفید قطعات فنی و مهندسی به شکل قابل توجهی کاسته شود.

tesla-secures-land-for-shanghai-gigafactory-in-china-129456_1

هرچند این یک واقعیت است که به دلیل سادگی اجزای فنی خودروهای الکتریکی، دوام این خودروها نسبت به انواع درون سوز بسیار بیشتر خواهد بود اما هنوز در مورد صحت و سقم ادعاهای مطرح شده توسط ایلان ماسک شک و تردید وجود دارد. به خصوص آنکه در سال های اخیر مواردی از بروز مشکلات مربوط به نشت مایع خنک کننده باتری ها، مشکلات الکترونیکی و نرم افزاری در خودروهای تسلا رسانه ای شده است که می تواند حاکی از بروز مشکلات غیر سخت افزاری برای خودروهای الکتریکی در طولانی مدت باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۸ آبان ۱۳۹۷

    دمش گرم کارش درسته

مطالب پیشنهادی