ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

به بهانه ده سالگی بیت‌کوین؛ تاریخچه و آینده نخستین پول رمزپایه دنیا

ده سال پیش بود که بیت کوین به عنوان نخستین پول رمزپایه دنیا توسط ساتوشی ناکاموتو (اسم مستعار بنیان گذار یا بنیان گذاران بیت کوین) به وجود آمد و توانست مفهوم کلمه «دارایی» را در ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

ده سال پیش بود که بیت کوین به عنوان نخستین پول رمزپایه دنیا توسط ساتوشی ناکاموتو (اسم مستعار بنیان گذار یا بنیان گذاران بیت کوین) به وجود آمد و توانست مفهوم کلمه «دارایی» را در بازارهای مالی جهان دگرگون کند.

ناکاموتو برای معرفی بیت کوین به دنیا، در سال 2008 مقاله ای 9 صفحه ای با نام «بیت کوین: سیستم پولی الکترونیک همتا به همتا» منتشر کرد که این مقاله، سنگ بنای مفهوم ارز رمزپایه شد و در نهایت، سال 2009 نخستین تراکنش با بیت کوین انجام گرفت.

از زمان معرفی تا کنون، ارزش هر بیت کوین رشد چشمگیری داشته و از حدود یک سنت (یک صدم دلار) به 6346 دلار (در لحظه نگارش مطلب) رسیده است. البته در این مسیر بهای پول رمزپایه بیت کوین فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و حتی در بازه خاصی، به نزدیکی 20 هزار دلار هم رسیده است.

پول رمزپایه
روند تغییرات ارزش بیت‌کوین در برابر دلار

در ادامه به تاریخچه و پیش بینی آینده بیت کوین از نگاه برخی سرمایه گذاران حوزه می پردازیم. با دیجیاتو همراه باشید:

2008 تا 2010: آغاز داستان پول رمزپایه

نخستین تراکنش های بیت کوین به صورت خصوصی و به دور از هیاهوی رسانه انجام می شدند؛ به همین خاطر کسی به درستی نمی داند که در آن دوره، معاملات بیت کوین دقیقاً با چه حجمی و در ازای چه مبلغی انجام می گرفت.

با این حال اطلاعات موجود نشان می دهند که نخستین تراکنش، میان ناکاموتو و توسعه دهنده ای به نام «هال فینی» انجام گرفته که بسیاری از افراد گمان می کنند فینی (که در سال 2014 فوت شد)، همان ساتوشی معروف بوده است است.

نخستین تراکنش بیت کوین در دنیای واقعی، پرداخت 10 هزار بیت کوین برای خرید 2 عدد پیتزای بزرگ بود

طی سال های نخست، بیت کوین به کندی در میان کاربران فراگیر می شد؛ اما آغاز جلب توجه پول های مجازی، در ماه می سال 2010 و روزی بود که بعدها به «روز پیتزای بیت کوینی» مشهور شد. در این روز (22 می) شخصی به نام لزلو هانیز دو عدد پیتزای بزرگ را به مبلغ 10 هزار بیت کوین از فرد دیگری خریداری کرد؛ معامله ای که امروز بیش از 63 میلیون دلار می ارزد.

2013 به بعد: محبوبیت همگانی

روند رشد بیت کوین در سال های بعد همچنان ادامه یافت و در سال 2013 با جهش ناگهانی قیمت از 100 به 1000 دلار طی یک ماه، دوباره توجه همگان را به خود جلب کرد. البته این رقم در سه چهار ماه بعد تقریباً به نصف کاهش یافت و دیگر تا سال 2017 نتوانست به رکورد 1000 دلار برسد.

اما جهش قیمتی بیت کوین تأثیر خود را در رسانه ها گذاشته بود؛ طوری که جو ویسنتال نویسنده بیزنس اینسایدر، تنها یک هفته پس از تمسخر بیت کوین، مقاله ای با عنوان «می خواهم نظرم را درباره بیت کوین تغییر دهم» نوشت.

قیمت بیت کوین در سال 2013 ناگهان از 100 دلار به 1000 دلار رسید

ارز مجازی بیت کوین سپس برای سه سال در محدوده 400 دلاری باقی ماند و ارزش آن هیچگاه از 650 دلار فراتر نرفت. در این بازه زمانی تنها خبر مهم و شوکه کننده، ورشکستگی Mt Gox به عنوان یکی از بزرگترین صرافی های بیت کوین در ژاپن بود که با حمله هکرها، مقدار زیادی بیت کوین به ارزش 500 میلیون دلار و همچنین 30 میلیون دلار وجه نقد از آن به سرقت رفت.

حمله مورد اشاره که همین حالا هم از آن به عنوان بزرگ ترین هک پول مجازی در دنیا یاد می شود، مشکلات امنیتی ارزهای مجازی را به بازار و متخصصان حوزه نشان داد و باعث شد بیت کوین مثل یک پول بی پشتوانه در دنیای غرب وحشی به نظر برسد.

2017: حباب بیت‌کوین

پس از سه سال آرامش، ارزش بیت کوین دوباره خیز برداشت و در سال 2017، از حدود 1000 دلار به نزدیکی 20000 دلار به ازای هر واحد رسید. البته بخشی از این افزایش قیمت، به خاطر ایجاد شاخه جدیدی از بیت کوین توسط چینی ها به نام «بیت کوین کش» بود.

ارزش بیت کوین در اولین ماه از سال 2018 تقریباً نصف شد

سال 2017 همچنین شاهد نخستین تلاش های جدی مراکز مالی عمومی مانند صرافی های ایالات متحده برای ورود به بازار ارزهای مجازی بود. همچنین در این سال برخی بانک ها و حتی کشورها خبر از ورود به حوزه پول رمزپایه و توسعه نسخه های اختصاصی خود دادند که تمام این موارد، به رشد قیمت بیت کوین کمک کرد.

البته حباب بیت کوین تنها تا نزدیکی کریسمس دوام آورد و پس از آن و با آغاز سال 2018، روند نزولی قیمت این پول مجازی آغاز شد و در ماه نخست، از حدود 20 هزار دلار به نزدیکی 10 هزار دلار سقوط کرد.

یکی از مهم ترین عوامل این سقوط، نگرانی سرمایه گذاران از رویکرد دولت ها و مراجع قانونی آن زمان مبنی بر ممنوعیت تراکنش با پول رمزپایه بود؛ چرا که تراکنش های مورد بحث خارج از محدوده کنترلی دولت ها انجام شده و به همین خاطر، نظارت بر آنها تقریباً غیر ممکن است.

ارزش بیت کوین در سال 2018 نیز روند نزولی داشت، تا وقتی که به محدوده 7 هزار دلار رسید. حالا چند ماهی است که در همین محدوده 6 الی 7 هزار دلار بوده و روند پرتلاطم سال 2017، حالا با یک ثبات نسبی جایگزین شده است.

آینده پول رمزپایه بیت‌کوین

مدیر عامل جی‌پی مورگان چندی پیش بیت کوین و معاملات آن را کلاهبرداری خوانده بود

در حال حاضر بیت کوین به خوبی جای خود را در میان افکار عمومی پیدا کرده و پیش بینی های مختلفی درباره آینده آن مطرح شده است. به عنوان مثال جیمی دیمون مدیر عامل جی‌پی مورگان که چندی پیش بیت کوین و معاملات آن را کلاهبرداری خوانده، اخیراً از مواضع خود کوتاه آمده و اذعان داشته که «بلاکچین» یک فناوری واقعی است.

البته علی رغم نظرات مدیر عامل، مؤسسه جی‌پی مورگان از همان ابتدا سرمایه گذاری خود در حوزه فناوری های مربوطه را آغاز کرده بود و هفته پیش هم از پلتفرم بلاکچین خود تحت عنوان «Quorum» (مبتنی بر ارز مجازی اتریوم) رونمایی نمود.

از سوی دیگر بسیاری از سرمایه گذاران در زمینه بیت کوین، به آینده آن امیدوارند و به خصوص افرادی که اوایل این پول رمزپایه را خریداری یا استخراج کرده بودند، حالا با افت ارزش آن نیز متضرر نشده و در مجموع سرمایه شان افزایش یافته است.

در سال 2020، پاداش هر معمای حل شده توسط استخراج کنندگان بیت کوین نصف خواهد شد

در این بین نگاهی به فناوری مورد استفاده در بیت کوین و سیستم استخراج آن نشان می دهد که در سال 2020، پاداش هر معمای حل شده توسط استخراج کنندگان (برای دریافت بیت کوین، کامپیوتر استخراج کننده باید با سایر رایانه ها بر سر تأیید اعتبار تراکنش ها رقابت کرده و هر 10 دقیقه یک معمای ریاضی حل کند، برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید) به نصف کاهش خواهد یافت که به گفته تحلیلگران، سال میلادی آتی را به فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در بیت کوین تبدیل می کند.

اما هستند افرادی که به آینده بیت کوین خوشبین نبوده و مهاجرت به سایر ارزهای مجازی را عاقلانه تر می دانند. یکی از این افراد جرمی سَن، مدیر عامل شرکت فناوری های بلاکچین «Funfair Technologies» است که در سال 2013، خرید بیت کوین 50 دلاری را آغاز کرد و در سال 2017، درست قبل از افزایش قیمت ناگهانی آن، دارایی خود را فروخت و به ارز مجازی اتریوم مهاجرت نمود.

وان بلیک، مدیر شرکت «Echo Tree Capital» در لس آنجلس هم یکی دیگر از افرادیست که تمام دارایی بیت کوین خود را زمانی که قیمت این پول رمزپایه به 13 هزار دلار رسیده بود، فروخت. او درباره تصمیم خود اظهار داشته که تلاش مستمر هکرها برای سرقت دارایی و همچنین کند و هزینه بر بودن تراکنش های بیت کوین، از مهم ترین عوامل فروش دارایی هایش بوده اند.

نظر شما چیست؟ آیا پول رمزپایه بیت کوین بالاخره روزی جای ارزهای رایج را گرفته و تراکنش های مالی را از کنترل بانک ها خارج خواهد کرد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی