ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با آپدیت نسخه‌ی iOS 12.1 حالا نوبت کاهش سرعت آیفون 8 و 10 است

باتری‌های لیتیومی امروزی طوری طراحی شده‌اند که پس از طی کردن چرخه‌ای خاص از شارژدهی از لحاظ ظرفیتی دچار اختلالاتی خواهند شد. این موضوع ساده یکی از اصلی ترین دلایلی بود که باعث شد اپل ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

باتری‌های لیتیومی امروزی طوری طراحی شده‌اند که پس از طی کردن چرخه‌ای خاص از شارژدهی از لحاظ ظرفیتی دچار اختلالاتی خواهند شد. این موضوع ساده یکی از اصلی ترین دلایلی بود که باعث شد اپل اعتراف کند که آیفون‌ها با باتری‌های قدیمی و ضعیف‌تر را به صورت عمدی دچار کاهش سرعت می‌کند تا بتوانند خدمت رسانی به قطعات داخلی را حفظ کنند.

چیپست‌ها و دیگر سخت افزار‌های به کار رفته در گوشی‌ها روز به روز قدرتمند‌تر می‌شوند. خصوصا با روی کار آمدن پردازنده‌های سری AX‌ اپل که در زمینه‌ی استفاده از باتری‌های ضعیف تر پا را فراتر از این هم می‌گذارند.

اپل سعی کرد تا این شرایط را با بروزرسانی iOS 10.2.1 کمی بهبود ببخشد. به این معنی که سرعت پردازنده‌ها را کاهش دهد. موضوعی که منجر به حفظ ۸۰ درصد از آیفون ۶‌ها شد. هرچند آیفون‌های قدیمی‌تر همچنان به طور قابل توجهی دچار کاهش سرعت شده بودند.

اپل این نوع مدیریت را در بروزرسانی‌های بعدی iOS هم حفظ کرد. وقتی باتری آیفون 6 یا 7 شما به اندازه‌ی کافی پیر شود، متوجه می‌شوید که سرعت آن کاهش پیدا کرده است. مگر آنکه باتری آن را عوض کنید.

اما اپل راجع به آیفون 8 و آیفون‌های بعد از آن اعلام کرد که «این گوشی‌ها از طراحی سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته تری استفاده می‌کنند. بنابراین، در فرایند کاهش سرعت، کمتر می‌توان این اختلال را حس کرد».

اما این نوشته در ادامه شامل جمله‌ای ابهام برانگیز بود: «با گذشت زمان، باتری‌های مورد استفاده در همه‌ی آیفون‌ها از لحاظ ظرفیت و کارایی از اوج فاصله خواهند گرفت». حالا که آیفون 8، آیفون 8 پلاس و 10 بیش از یک سال از عمرشان می‌گذرد، به نظر می‌رسد که اپل برخی از صحبت‌هایش را تغییر داده است:

علاوه بر این، کاربران می‌توانند ویژگی کاهش سرعت کارایی در آیفون‌هایشان را که برای جلوگیری از خاموش شدن‌های ناگهانی آیفون‌ انجام می‌پذیرد، غیر فعال کنند. این ویژگی در آیفون‌ ۶، آیفون ۶ پلاس، آیفون 6s، آیفون 6s پلاس، آیفون SE، آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در دسترس قرار دارد.

با شروع استفاده از سیستم عامل iOS 12.1، آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون 10 هم دارای این ویژگی‌ خواهند شد. اما این گوشی‌ها از طراحی سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته تری استفاده می‌کنند. بنابراین، در فرایند کاهش سرعت، کمتر می‌توان این اختلال را حس کرد.

برای یادآوری بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به مشکلات عدیده‌ای که کاهش سرعت آیفون برای اپل ایجاد کرد. تا حدی که «تیم کوک» مدیرعامل اپل مجبور شد در بیانیه‌ای نسبت به این عملکرد عذرخواهی کند و برای کسب اعتماد کاربران قیمت باتری معروف خود را از ۷۹ دلار به ۲۹ دلار کاهش دهد.

اما به نظر می‌رسد با شروع سال ۲۰۱۹ میلادی، این موضوع دستخوش تغییراتی شود. از تاریخ یاد شده، دیگر دارندگان آیفون 6 و جدیدتر نمی‌توانند با قیمت ۲۹ دلار به تعویض باتری‌های خود بپردازند. این قیمت به ۴۹ دلار افزایش پیدا می‌کند و همچنین دارندگان آیفون 10 به بعد باید با قیمت ۶۹ دلار نسبت به تغییر باتری اقدام نمایند.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد که با از راه رسیدن بروزرسانی iOS 12.1 فرایند کاهش سرعت اپل به آیفون‌های عرضه شده در سال ۲۰۱۷ رسیده باشد. البته با برخورداری از چیپست‌هایی قوی‌تر و همچنین باتری‌هایی جدیدتر شاید اعمال این فرایند فعلا بیهوده به نظر بیاید. اما به هر ترتیب باید دیر یا زود منتظر چنین اتفاقی باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۰ آبان ۱۳۹۷

    همون موقع هم باتریهایی که بالاترین ظرفیت باتری آنها به 78 و زیر 78 درصد رسیده در ورژنهای نهایی ios11 و ios12 بنچمارک بالاترین عدد رو نشون میداد . سرعت و عملکرد گوشیهای قدیمی حتی با باتری معیوب در ios12 افزایش یافت ولی خب باتری معیوب و مستهلک (3- 4 ساله) زود خالی میکنه با فعال کردن low power Mode دیرتر خالی میشه ولی کلاک پردازنده و یه سری انیمیشن کمتر میشه ... ولی با تعویض باتری گوشی به وضع سابق بر میگرده .

مطالب پیشنهادی