ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

لایه اوزون تا سال ۲۰۵۰ کاملا ترمیم می شود

یک مطالعه توسط کمیسیون سازمان ملل نشان می‌دهد که لایه اوزون سیاره دوست‌داشتنی ما هر چند به آرامی اما در حال بهبود یافتن است. این خبر بسیاری خوبی برای همه گیاهان و جانورانی که در ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

یک مطالعه توسط کمیسیون سازمان ملل نشان می‌دهد که لایه اوزون سیاره دوست‌داشتنی ما هر چند به آرامی اما در حال بهبود یافتن است. این خبر بسیاری خوبی برای همه گیاهان و جانورانی که در این سیاره زندگی می‌کنند است اما فعالان سبز که طی دو دهه گذشته تلاش‌های زیادی را برای صرفه جویی در انرژی و مواردی از این دست انجام داده‌اند، از همه خوشحال‌تر‌اند.

این مطالعه که «ارزیابی علمی از تخریب از لایه اوزون» نام دارد به بهبود اوزون در لایه استراتوسفر زمین می‌پردازد. اهمیت لایه اوزون از این جهت است که اشعات ماورا بنقش در صورت جذب نشدن از سمت این لایه، تاثیرات ویران کننده‌ای را روی آینده زمین خواهند گذاشت.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که لایه اوزون از سال 2000 تا امروز بین ۱ تا ۳ درصد بازیابی شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است اوزون تا سال 2050 به طور کامل بهبود پیدا کند.

لایه اوزون

یک نماینده از سازمان ملل متحدد در رابطه با مقاله منتشر شده اینگونه گفت: «رسیدن به این نتیجه به دلیل اقدامات همگانی مطابق با پروتکل تاریخی مونترال صورت گرفته است. این پروتکل بیش از ۳۰ سال پیش در واکنش به این نکته که کلروفوئور کربن‌ها و موارد دیگری که در سیستم‌های آبی و خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند در نهایت باعث سوراخ شدن اوزون و تابش اشعه ماورا بنقش خطرناک به زمین خواهند شد.»

در گذشته گاز CFC-11 در سیستم های تهویه، چرخه‌های انتقال حرارت در جمله یخچال ها و کولرها و همچنین در اسپری ها و افشانه ها کاربرد زیادی داشت.

همچنین توافق جدیدی وجود دارد که سال 2019 توسط سازمان ملل تصویت خواهد شد. مطابق به این توافق، استفاده از گاز‌های گرم‌کننده آب و هوای در یخچال فریز، تهویه مطبوع و سایر محصولات در سرتاسر جهان ممنوع خواهد شد. قرارداد ذکر شده قصد دارد که از میزان گرمایش جهانی زمین در سال 2100 تا حدی بکاهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی