ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سیاه چاله‌ای ۱۰ برابر بزرگتر از خورشید با سرعت نور فضای اطرافش را می‌بلعد

به تازگی دانشمندان یکی از سریعترین سیاه چاله‌های جهان هستی را کشف کرده‌اند که با سرعت نور به دور خود می ‌چرخد و حرکت می‌کند. اشعه‌های ایکس از سیستم ستاره‌ای واقع در کهکشان راه شیری، پیدایش ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

به تازگی دانشمندان یکی از سریعترین سیاه چاله‌های جهان هستی را کشف کرده‌اند که با سرعت نور به دور خود می ‌چرخد و حرکت می‌کند. اشعه‌های ایکس از سیستم ستاره‌ای واقع در کهکشان راه شیری، پیدایش چنین چاله‌ی سیاهی خبر می‌دهد.

سیاه چاله

محققان پس از بررسی های لازم متوجه شده‌‌اند که این سیاه چاله اندازه‌ای ۱۰ برابر خورشید دارد و جز چهار سیاه چاله‌ای است که می‌تواند با سرعت نور به دور خود بچرخد.

سرعت نور که بیشترین سرعت بین کهکشانی موجود تلقی می‌شود در ابتدا توسط آلبرت انیشتین و نظریه‌ی نسبیت معروفش مطرح شد و برهمین اساس نور با سرعتی معادل ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر بر ثانیه حرکت می‌کند.

سیاه چاله

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا و آستروست هند با عکسبرداری اشعه ایکس خود متوجه شده اند که چنین سیاه چاله‌ای در سیستم ستاره‌ای دوتایی 4U 1630-47 قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، عکس‌هایی از این سیاه چاله نشان می‌داد که با سرعتی معادل ۹۰ درصد سرعت نور به دور خود می‌چرخد اما اکنون این سرعت بیشتر شده است.

سیاه چاله‌های فضایی با ایجاد جاذبه‌ی قوی و حرکت سریع به دور خود موجب می شود که گاز، خاک و دیگر پسماند فضایی جذب کنند و مصطحاً ببلعند. در این مواقع سیاه چاله های فضایی را با جرم و سرعت گردششان شناسایی می‌شوند و این مشخصات آنهاست که وضعیتشان را بیان می‌کند.

سیاه چاله

گفته می‌شود که سیاه‌چاله یاد شده در واقع ۲۰ مورد کشف شده در کهکشان راه شیری است و دیگر سیاه‌چاله ها در کهکشهان‌های مختلف حضور دارند.

سیاه چاله در لحاظ تکنیکی به ناحیه از فضا-زمان گفته می‌شود که هیچ چیز حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور، نمی توانند از میدان گرانش آن بگریزد. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌کند یک جرم که به اندازه کافی فشرده شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان شود. بر اثر همین اتفاق سیاه چاله تشکیل می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی