ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره b
علمی

شناسایی یک اَبَر زمین در فاصله ۶ سال نوری

اخترشناسان سیاره بزرگ جدیدی را کشف کرده اند که از شرایط بالقوه حیات برخوردار بوده و به دور «ستاره برنارد» در حال گردش است. ستاره برنارد که به افتخار کاشف آن «ادوارد امرسون برنارد» نامگذاری ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

اخترشناسان سیاره بزرگ جدیدی را کشف کرده اند که از شرایط بالقوه حیات برخوردار بوده و به دور «ستاره برنارد» در حال گردش است.

ستاره برنارد که به افتخار کاشف آن «ادوارد امرسون برنارد» نامگذاری شده، پس از «آلفاقنطورس» در فاصله ۴.۳ سال نوری، دومین سیستم ستاره ای نزدیک به ما است که ۶ سال نوری با زمین فاصله دارد.

این سیاره جدید که ۳.۲ برابر زمین وسعت دارد، احتمالا بسیار سرد و منجد است، اگرچه تحقیقات در این رابطه هنوز ادامه دارد و اخترشناسان آن را به عنوان سیاره فراخورشیدی احتمالی دسته بندی کرده اند. این سیاره بر اساس ستاره آن، b نام گرفته است.سیاره bفاصله سیاره b تا برنارد ۰.۴ واحد نجومی یا ۳۷ میلیون مایل برآورد شده که نصف فاصله بین زمین تا خورشید است. نزدیکتر بودن به ستاره مادر باعث شده گردش کامل سیاره مذکور به دور برنارد ۲۳۳ روز طول بکشد.

شواهد وجود این سیاره از نیروهای گرانشی به دست آمده که باعث تغییر در نور دریافتی از ستاره برنارد می شود. شناسایی این پدیده با توجه به فاصله بسیار زیاد و کوچک بودن ستاره مذکور بسیار دشوار بوده و محققان داده های دریافتی طی ۲۰ سال گذشته را بدین منظور تجزیه و تحلیل کرده اند.

یکی دیگر از فاکتورهایی که کشف سیاره b را دشوار می کرد سرعت بالای برنارد است که به ۱۴۰ کیلومتر در ثانیه می رسد. این سرعت آنقدر زیاد است که طی ۱۰ هزار سال آینده برنارد جای آلفاقنطورس را به عنوان نزدیکترین ستاره به زمین خواهد گرفت.

یافته های محققان حاکی از این است که سیاره b ساختاری یخی و سنگی داشته و سنگین تر از زمین است. از آنجا که ستاره برنارد به مراتب سردتر از خورشید است، انرژی چندانی به سیاره مذکور نرسیده به همین خاط دمایی دمایی برابر با منفی ۱۷۰ درجه سانتیگراد دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • google_user_179
    google_user_179 | ۲۸ آبان ۱۳۹۷

    نوشتید شرایط بالقوه حیات را دارد و آخرش نوشتید دماش منفی 170 درجه است؟!!

مطالب پیشنهادی