ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Black Clover
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Black Clover: Quartet Knights؛ ارتش شبدر پنج پر

بعد از تمام شدن ناروتو، استودیوهای ژاپنی و مانگاکاهای بسیاری (نویسندگان مانگا که می‌توان آن را به نوعی همان کمیک بوک ژاپنی تعبیر کرد) تلاش کردند بتوانند انیمه‌ای بسازند که جای ناروتو را بگیرد و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

بعد از تمام شدن ناروتو، استودیوهای ژاپنی و مانگاکاهای بسیاری (نویسندگان مانگا که می‌توان آن را به نوعی همان کمیک بوک ژاپنی تعبیر کرد) تلاش کردند بتوانند انیمه‌ای بسازند که جای ناروتو را بگیرد و به همان اندازه موفق عمل کند.

همگی این سازندگان و ناشرین قصد داشتند که ناروتویی جدید خلق کنند و از فرصت به دست آمده استفاده کرده و انیمه‌ای بسازند که در سطح جهانی صدا کند. یکی از این موارد مانگا و انیمه Black Clover است که در حال حاضر مانگای آن طرفداران به مراتب بیشتری در بین مردم عادی و امتیاز بالاتری در میان منتقدین دارد.

بررسی بازی Black Clover

انیمه Black Clover (شبدر سیاه) کمی بیشتر از یک سال است که از زمان پخشش می‌گذرد و مانگای آن هم در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد و عمری نهایتا سه ساله دارد. شبدر سیاه از جمله انیمه‌هایی بود که برای تصرف هواداران ناروتو به میدان آمد و در کنار عناوین دیگری چون بروتو (ادامه‌ای بر داستان ناروتو که این بار روایتگر پسر این نینجای دوست داشتنی است)، سوپر دراگون بال و مای هیرو آکادمیا (مدرسه ابرقهرمانی من) و... قرار می‌گیرد.

  • سازنده: Bandai Namco Games
  • ناشر: Bandai Namco Games
  • پلتفرم ها: پلی استیشن ۴، پی سی، ایکس باکس وان
  • پلتفرم بررسی: پلی استیشن ۴، پی سی

بسیاری از گیمرها و انیمه‌بازان باور داشتند (و دارند!) که ساخت یک بازی مجزا بر اساس دنیای انیمه Black Clover هنوز خیلی زود است و این انیمه کماکان نتوانسته به آن سطح از محبوبیتی دست پیدا کند که یک بازی برایش ساخته شود. البته عده‌ای هم برخلاف باور این دوستان عقیده داشتند که بازی مذکور در بهترین زمان منتشر شده و می‌تواند به عنوان اهرمی باشد برای معروف شدن دوچندان جهان جادوگری-اکشن Black Clover.

بررسی بازی Black Clover

در هر حال ناشر ژاپنی Bandai Namco که معمولا لایسنس بازی‌های اقتباسی از انیمه‌ها را فوری و زودتر از بقیه می‌خرد، تصمیم گرفته یک بازی مستقل بر اساس این انیمه روانه بازار کند و پتانسیل آن را در مارکت و بین گیمرها محک بزند.

انیمه Black Clover داستان پسری به نام آستا و برادرش یامی را روایت می‌کند که یتیم هستند و در یک کلیسا با یکدیگر بزرگ شده‌اند. دنیایی که قصه بازی و انیمه در آن روایت می‌شود دنیایی است که تمامی افراد جامعه بر حسب قدرت‌های جادوگری‌شان مورد احترام و مقبولیت آحاد ملت قرار می‌گیرند و همه افراد یک قدرت جادوگری درون دارند.

بررسی بازی Black Clover

درست مانند دنیای آشنای هری پاتر، همه افراد این دنیا در یک سن به خصوص (در اینجا ۱۵ سالگی) یک Grimoire دریافت می‌کنند که نشان دهنده نوع و حد قدرت جادوگری آنهاست (این بخش شباهت زیادی به کلاه تصمیم گیرنده هری پاتر در ابتدای سال تحصیلی دارد که دانش آموزان را به گروه‌های مختلف دسته بندی می‌کرد، یا از این مثال بهتر بسیار شباهت به اهدای پوکمون به نوجوانان ۱۳ ساله در انیمه پوکمون دارد).

آستا و یامی از عنفوان کودکی با یکدیگر بر سر قدرت جادوگری و اینکه چه کسی بهتر است کل کل داشتند و در نهایت مشخص می‌شود که آستا برخلاف تصورش، هیچ قدرت خاصی در زمینه سحر و جادو ندارد و برعکس او برادرش یک Grimoire بسیار خفن و کمیاب می‌گیرد که به اصطلاح ۴ پر دارد و به هرکسی داده نمی‌شود.

آستا اما دست از تلاش و کوشش برنمی‌دارد و با قدرت‌های عادی و تلاش و تمرین سعی می‌کند خودش را در وادی گروه‌های جادوگران و مبارزان جا بیندازد و تبدیل به قهرمان دنیا شود...

بررسی بازی Black Clover

داستان فوق روایت خطوط اصلی داستانی انیمه Black Clover هستند و باید مژده داد که برخلاف سایر بازی‌های اقتباسی از انیمه‌ها، Bandai Namco خلاقیت و سلیقه به خرج داده و یک خط داستانی کاملا جدید برای بازی خود تعریف کرده است.

مشابه چنین رویدادی در آخرین بازی دراگون بال این ناشر هم رخ داد و یک شخصیت کاملا مجزا از صدها قسمت انیمه دراگون بال مخصوص بازی Dragon Ball FighterZ ساخته شد.

خط اصلی داستانی بازی کاملا ناب و اوریجینال بوده و حدود یکی دو ساعتی انیمه برای کات‌سین‌های بین مراحل بازی مخصوص این عنوان ساخته شده و کاراکترهایی نیز مختص به همین بازی خلق شده‌اند که تاکنون در انیمه سریالی اثر دیده نشده‌اند. این خلاقیت هم به مذاق طرفداران دوآتشه خوش می‌آید و هم افراد ناآشناتر با دنیای انیمه Black Clover را راحت‌تر اخت می‌کند.

بررسی بازی Black Clover

  • استودیوی سازنده انیمه Studio Pierrot است که انیمه های بزرگی همچون Naruto (ناروتو) و Bleach (بلیچ) و Tokyo Ghoul (غول توکیو) را تولید کرده.
  • کارگردانی این سری توسط یکی از جوانترین کارگردانان انیمه به نام Yoshihara Tatsuya ( تاتسویا یوشیهارا ) انجام شده که آثاری همچون Monster Musume no Iru Nichijou ،Namiuchigiwa no Muromi-san و Long Riders و چند قسمت از انیمه های دیگر مانند SKET Dance را در کارنامه دارد.
  • تنظیم داستان به Fudeyasu Kazuyuki ( کازویوکی فودِیاسو ) سپرده شده که از کارهای او میتوان به قسمت هایی از انیمه های بزرگی مانند Claymore ،Bleach و JoJo no Kimyou na Bouken نام برد.

بازی Black Clover سبک و سیاقی مشابه با دیگر اثر همزمان عرضه شده Bandai Namco یعنی Naruto to Bruto Shinobi Striker دارد با این تفاوت که عنوان حاضر با اینکه اقتباسی از انیمه‌ای کمتر محبوب و شناخته شده هست، ولی بهتر از آب در آمده و اگر منصفانه به هر دو بازی نگاه کنیم،‌ گیم‌پلی بازی Black Clover درگیر کننده تر است.

بازی حالتی شبه Arena Shooter دارد و خوشبختانه برخلاف عنوان جدید ناروتو یک بخش داستانی کاملا مجزا دارد که البته نهایت ۴ ساعت وقت برای پایان بردنش لازم است. در این بخش بازهم متاسفانه فقط می‌توان در نقش آستا بازی کرد و در نهایت بعد از هر بار تمام کردن یک مرحله می‌توان در قالب یامی نیز فرو رفت. این محدودیت با وجود اینکه کلی کاراکتر در اطرافتان وجود دارد اعصاب خردکن است و بودنش در یک بازی متعلق به سال ۲۰۱۸ شبیه به فحش است.

بررسی بازی Black Clover

بخش داستان محدود به مبارزات با عده کثیری از دشمنان و یا مبارزه تن به تن با یک Boss می‌شود و نقشه‌های چندان بزرگی ندارد. اما حرکات مبارزات و گرافیک بازی بسیار قابل توجه است و از آن مهم‌تر کنترل بازی با وجود بسیار سریع بودن، نرم و راحت است.

مبارزات بازی Black Clover سریع‌ترین مبارزاتی هستند که به عمر خود در یک بازی رزمی دیده‌اید و تا حد زیادی وام گرفته از عنوان Final Fantasy Dissidia هستند و متاسفانه همان مشکلات نظیر دوربین و باگ‌های عجیب و غریب را نیز دارا هستند.

اما از آنسو باید اعتراف کرد که با وجود شلوغ بودن و یا به اصطلاحی عامیانه شیر تو شیر بودن صحنه‌های مبارزات، هیچ افت فریمی در بازی مشاهده نمی‌شود. در حین نبرد از در و دیوار تلویزیونتان رنگ و نور و نوشته است که می‌ریزد و شلوغی بیش از حد میادین مبارزه می‌تواند برای عده‌ای بسیار گمراه کننده باشد و سر درد بیاورد.

اما اگر به دیدن چنین انیمه‌هایی عادت داشته باشید، از این حالت بسیار خوشتان می‌آید و اینکه دقیقا انگار مشغول بازی کردن یک اپیزود از یک انیمه هستید، سرحالتان می‌آورد.

مبارزات اما در سخت‌ترین مدل Hard Mode هم چندان چالشی نیستند و این عیب را در بازی برادر ناتنی این عنوان یعنی Naruto Shinobi Striker نیز شاهد بودیم. هوش مصنوعی دشمنان چندان قوی نیست و شکستشان مهارت خاصی را نمی‌طلبد اما به نظر می‌رسد سازندگان برای جبران کردن چنین نقصی، بخشی مجزا به اسم Challenge Missions درست کرده‌اند که داستانی یک خطی دارد و در این بخش برای هر کاراکتر داخل بازی، ماموریت‌های چالشی در نظر گرفته شده است.

بررسی بازی Black Clover

شما در طول بازی می‌توانید آیتم‌های گوناگونی خریداری کنید از جمله جملاتی که حین مبارزات داد بزنید (این داد زدن را فعلا در ذهن داشته باشید که پایین‌تر صحبت جالبی درباره آن می‌کنم) و لباس‌ها و کاستوم‌های مختلف برای کاراکترها و از همه مهم‌تر کارت‌هایی برای مبارزه که در گیم‌پلی بازی تاثیر می‌گذارند. این کارت‌ها ویژگی‌ها و حرکات خاصی به شخصیت مبارز می‌دهند و به نوعی نقش آپگرید کردن او را دارند.

کلاس‌های مبارزه در بازی Black Clover در بخش چند نفره به ۴ گروه تقسیم می‌شود: جنگجویان که شخصیت‌هایی هستند با توانایی جنگیدن از راه نزدیک و عموما در فاصله‌ی نزدیک دیگر کلاس‌ها در برابر‌شان شانسی نخواهند داشت. شفادهنده‌ها که از نامشان مشخص است چکار می‌کنند و حامیان و در نهایت تیراندازان دیگر کلاس‌های بازی هستند. مبارزات هم حالتی ۴ به ۴ دارد و در سه بخش مختلف برگزار می‌شود که یکی دو مورد از آنها به شدت تداعی کننده عناوینی چون Overwatch و یا از آن بهتر پدر معنوی این بازی یعنی Final Fantasy Dissida است:

  • Capture The Zone: نبرد برای یک بخش و تصاحب بیشتر با آدمهای بیشتر آن بخش.
  • Treasure Hunt: در زمین بازی یک کلید ظاهر می‌شود که اول باید بر سر تصاحب آن همدیگر را لت و پار کنید و بعد از آن باید به سراغ صندوقچه‌ای بروید و با کلید مذکور گنجینه داخل آن را مال خود کنید.
  • Crystal Carry: که وظیفه تیمتان حمایت از یک تکه کریستال عظیم در برابر تیم دشمن است و سختی ماجرا اینجاست که جدا از حفاظت، باید با ضربات هماهنگ کریستال را به نقطه‌ای خاص از نقشه نیز هدایت کنید.
بررسی بازی Black Clover
باندای نامکو و سازندگان انیمه Black Clover عزم خود را جزم کرده‌اند تا عنوانشان را بزرگ و بزرگتر کنند. بعد از عرضه بازی Quartet Knights، عنوانی هم تحت نام Black Clover: DreamBlack Clover: Dream Knights برای گوشی‌های هوشمند اندروید و iOS‌ معرفی شده که تا چند ماه دیگر در ژاپن و سپس در بازار جهانی عرضه می‌شود. هنوز اطلاعات خاصی از سبک و داستان بازی مذکور در دسترس نیست

بخش چند نفره بازی Black Clover از تنوع کاراکتر بالاتری برخوردار است و همه کاراکترها هم ویژگی‌ها و قدرت‌های کاملا خاص خودشان را دارند و به جرات می‌توان گفت که نسبت به شخصیت‌های داخل بازی ناروتو و یا همان فاینال فانتزی دیسیدیا یونیک‌تر از آب در آمده‌اند.

بازی Black Clover از موسیقی انیمه و صداگذاران سریال انیمه خود بهره برده و کاملا حس و حال انیمه را به مخاطب القا می‌کند. نکته جالب در مورد صداگذاری این انیمه و دوبلور شخصیت اصلی آن، آستا، این است که بسیاری از بینندگان سریال اعتقاد دارند بلند داد زدن و فریاد زدن بیش از حد این صداپیشه در نقش آستا، یکی از دلایل اصلی نگرفتن انیمه و عدم استقبال از آن است! دوبلور این شخصیت اما همچنان علی رغم این مخالفت‌ها به داد زدن‌های بیش از حد خود ادامه می‌دهد و در بازی Black Clover هم شما را نسبت به این تن صدای بالا مستفیض می‌کند.

بررسی بازی Black Clover
کارت‌ها نقش بسزایی برای تاکتیکی شدن مبارزات دارند

تجربه بازی Black Clover برای طرفداران انیمه یک امر واجب است ولی توصیه کردن آن به افرادی که انیمه‌باز نیستند کمی تا قسمتی سخت است. بازی از مکانیزم کاملا مدرن و جدیدی در بین مبارزات فایتینگ بهره می‌برد و شلوغی بیش از حد و سرعت بالایش هم آدرنالین گیمر را بالا می‌برد اما هم بخش داستانی کوتاهی دارد و هم در قسمت چند نفره Roomهای بازی معمولا خالی است و اختلالاتی در این بخش وجود دارد.

بررسی بازی Black Clover

در هر حال با توجه به محبوبیت فوق‌العاده بالای مانگای Black Clover، بسیاری معتقدند که انیمه این اثر در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات فعلی خود را برطرف کرده و تبدیل به اثری مشهور و جهانی در سطح ناروتو و دراگون بال می‌شود، اگر می‌خواهید با دنیای جادوگری با طعم اکشن این انیمه آشنا شوید، تجربه بازی Black Clover شروع بسیار مناسبی برای شماست.

  • داستان کاملا مستقل از انیمه و اورجینال
  • کنترل بسیار نرم و روان
  • گرافیک رنگارنگ و چشم نواز
  • موسیقی خوب
  • کاراکترهایی با ویژگی‌های کاملا متمایز از هم
  • کوتاه بودن بخش داستانی بازی
  • مشکلات بخش آنلاین
  • آسان بودن بازی
  • مشکلات دوربین
  • باگ‌های عجیب و غریب
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Moory.gh
    Moory.gh | ۱۳ آذر ۱۴۰۱

    کاش مثل گنشین درست میکردن

مطالب پیشنهادی