ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

الزام به بستن کمربند سرنشینان عقب و استفاده از صندلی کودک در خودروهای سواری

استفاده از صندلی کودک و ایجاد محدودیت در خودرو برای کودکان به منظور افزایش ایمنی آنها در خودرو از جمله قوانینی است که در بسیاری از کشورها در حال اجرا است و طبق گزارش  سازمان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۵

استفاده از صندلی کودک و ایجاد محدودیت در خودرو برای کودکان به منظور افزایش ایمنی آنها در خودرو از جمله قوانینی است که در بسیاری از کشورها در حال اجرا است و طبق گزارش  سازمان بهداشت جهانی، ایران جزو معدود کشورهایی است که قانون صندلی هنوز به شکل اجباری الزام نمی شود. البته وقتی صحبت از صندلی می شود در حقیقت ضوابط حضور کودک در خودرو مطرح است که این ضوابط برای سنین مختلف متفاوت است. یعنی تا سنی کودک باید از صندلی مخصوص کودک استفاده کند و زمانی که قد و وزن او با مشخصات صندلی و کمربند متناسب شد، می تواند از بدون استفاده از صندلی کودک از صندلی خودرو استفاده نماید.

صندلی کودک

برهمین اساس به نظر می رسد قانونی شدن این لایحه در کشور نیز می‌ تواند تا حدودی از تلفات و صدماتی که ممکن است در تصادفات به کودکان وارد شود جلوگیری نماید. اما قطعا باید توجه شود که نصب صندلی کودک بر روی صندلی خودرو با استانداردی موسوم به iso fix انجام می شود که برخی از خودروهای قدیمی تولید داخل فاقد این استاندارد هستند.

با این وجود به تازگی نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس از اصلاح ماده 19 قوانین راهنمایی و رانندگی و الزامی شدن داشتن صندلی کودک و کلاه ایمنی برای تمامی سرنشینان موتور خبر داده است. همچنین بر اساس این ماده بستن کمربند ایمنی در جاده ها برای تمامی سرنشین ‌ها الزامی است؛ چرا که بیشتر تلفات در تصادفات جاده ‌ای به دلیل نبستن کمربند ایمنی است.

مسلما اجبار به بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب، امری پسندیده و صحیح در راستای کاهش تلفات رانندگی است. چرا که وجود سرنشینان بدون کمربند بر روی صندلی های عقب می تواند حتی به سرنشینان جلوی دارای کمربند نیز آسیب جبران ناپذیری وارد کند. اما در خصوص صندلی کودک، بررسی هایی که به تازگی انجام شده نشان می دهد که این صندلی ها نیز از مقاومت کافی برخوردار نیستند و استاندارد کشورهای غربی باید ارتقا یافته تا سازندگان نیز محصولات خود را با مشخصات مناسب تری عرضه نمایند.

تفاوت وضعیت سرنشینان عقب در صورت بستن/نبستن کمربند ایمنی
برخورد سر کودک با شیشه، ضربه ای معادل سقوط از ارتفاع یک ساختمان سه طبقه یا برخورد با یک فیل 3.5 تنی را به کودک منتقل می کند، همچنین در صورت قرار گرفتن کودک بین داشبورد و سرنشین نیز نیروی معادل وزن 1360 کیلوگرمی به کودک وارد می شود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی