ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا عارضه سکته قلبی در زن و مرد تفاوت دارد؟

تقریبا همگی در فیلم و سریال‌های تلویزیونی این صحنه را دیدیم که یک مرد مسن (و اغلب تنها در خانه) ناگهان احساس ناراحتی و درد در ناحیه قلبش حس کرده، به در و دیوار چنگ ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۳ آذر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

تقریبا همگی در فیلم و سریال‌های تلویزیونی این صحنه را دیدیم که یک مرد مسن (و اغلب تنها در خانه) ناگهان احساس ناراحتی و درد در ناحیه قلبش حس کرده، به در و دیوار چنگ زده، سینه‌اش را فشرده و در نهایت پس از تقلاهای بسیار زیاد با عارضه سکتی قلبی یا جان به جان آفرین تسلیم می‌کند یا به صورت اورژانسی روانه بیمارستان می‌شود. ولی آیا تا به حال می‌دانستید عارضه سکته قلبی به یک‌باره یک فرد را از پا نمی‌اندازد؟ آیا اصلا برای‌تان سوال شده تجربه یک سکته قلبی در مرد و زن تفاوتی دارد یا خیر؟

بر اساس جدیدترین تحقیقات در حیطه علوم پزشکی، احتمال مرگ به علت عارضه سکته قلبی در خانم‌ها بیشتر دیده شده.

ولی جالب است بدانید از نگاه بیشتر افراد جوامع در کشورهای مختلف، این باور وجود دارد مردها به علت مشغله‌ و دغدغه‌های اقتصادی، بیشتر به سکته قلبی دچار می‌شوند. با این حال نمی‌توان کتمان کرد سکته قلبی هر دو جنس را تهدید نمی‌کند ولی این عارضه قلبی در جنس مذکر، به مراتب کمتر از آن چیزی است که در جنس مونث گزارش شده است.

سکته قلبی
به زبان بسیار ساده سکته قلبی به علت تجمع چربی در دیواره داخلی سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب ایجاد می‌شود. سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب را تحت عنوان سرخرگ‌های کرونری می‌شناسند.

خیلی وقت پیش ثابت شد ۲۶ درصد خانم‌هایی که به عارضه سکته قلبی دچار شدند، طی یک سال پس از سکته، فوت خواهند شد. این موضوع در حالیست که این میزان در آقایان به ۱۹ درصد خلاصه شده. چرایی این اعداد و ارقام، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در طی یک پژوهش، پرونده ۵۰۰  هزار بیمار مبتلا به سکته قلبی در فلوریدا بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ میلادی در چهار گروه طبقه‌بندی شد:

۱-  پزشکان مرد که بیماران‌شان خانم بودند.

۲- پزشکان خانم که بیماران‌شان خانم بودند.

۳- پزشکان مرد که بیماران‌شان مرد بودند.

۴- پزشکان خانم که بیماران‌شان مرد بودند.

این پژوهشگران با طبقه‌بندی پرونده‌ها به دنبال دسترسی به یک الگوی خاصی بودند اما نرخ مرگ و میر در گروه‌ها همان چیزی بود که سایر پژوهشگران انتظارش را داشتند ولی بالاخره در یک گروه، نتیجه جالبی به دست آمد.

 

سکته قلبی
سکته قلبی و آسیبی که به قلب وارد می‌شود. (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

وقتی بیماران خانم با پزشکان مرد مواجه می‌شدند، احتمال مرگ آنها در اتاق اورژانش ۱۲ درصد افزایش یافت. دقیقا معلوم نیست از جنبه روان‌شناسی چه بر سر فیزیولوژی بدن بیماران وارد می‌شود ولی هر منطق و علمی که پشت این قضیه بحث‌برانگیز نهفته، حضور پزشکان خانم معمولا نتایج بهتری برای بیماران به دنبال دارد. البته این قضیه صرفا محدود به جراحان قلب و عروق نیست و ظاهرا در دیگر رشته‌های تخصصی نیز استفاده از نیروی مونث، نتیجه بهتری در بر دارد:

البته این دسته از پژوهشگران این اعداد و ارقام را در مقیاس جامعه آماری ایالت خودشان برآورد کردند که تنها ۵/۲۳ درصد از پزشکان اتاق اورژانس و ۸/۱۰ درصد متخصصین قلب و عروق را قشر خانم‌ها تشکیل داده‌اند. این داده‌های آماری شاید سند خوب و پراهمیتی باشد که چرا عارضه سکته قلبی خانم‌ها را به نسبت مردها بیشتر درگیر می‌کند.

در حالیکه نشانه‌های رایج سکته قلبی مثل فشار در قفسه سینه در هر دو جنس مذکر و مونث وجود دارد، بعضی از خانم‌ها حین سکته قلبی، احساس متفاوتی را تجربه می‌کنند. در خانم‌ها اغلب نشانه‌هایی نظیر بریده بریده شدن تنفس و معمولا در آقایان سرگیجه، فشار در ناحیه پشت بدن، درد چانه و همچنین درد در قسمت بالایی بدن گزارش شده است.

سکته قلبی

دکتر سوزان استینبائم، رئیس موسسه قلب و عروقی بیمارستان لنوکس هیل واقع در شهر نیویورک در این رابطه می‌گوید نشانه‌های عارضه سکته قلبی در خانم‌ها مثل تنفس بریده بریده شده و حالت تهوع می‌تواند هفته‌ها پیش از ایجاد یک سکته قلبی بروز کند. دکتر استینبائم در این رابطه بیشتر توضیح می‌دهد که اگر شما عادت داشتید در یک دوران، فعالیت‌های زیادی انجام بدهید و به یک‌باره در انجام این فعالیت‌های روزمره نفس کم می‌آورید، باید نگران سلامتی‌تان باشید.

او در مکالمه‌اش با انجمن قلب امریکا بیان کرد زمانی یک بیمار داشته که با پس از  ورزش روی تردمیل، آواره‌هایش درد می‌گرفت. بیمار به دندان‌پزشک مراجعه می‌کند تا مشکلش تشخیص یابد ولی از بد ماجرا، فرد بخت ‌برگشته کمی پس از این داستان سکته قلبی می‌کند. دکتر استینبائم پس از معاینه این بیمار که سکته قلبی کرده، درد آرواره را در ابتلا به این عارضه دخیل می‌داند.

وقتی سکته قلبی رخ می‌دهد، یک خانم ممکن است فشاری روی قفسه سینه‌اش حس کند. در هر صورت چندان اهمیتی ندارد یک خانم دقیقا این علامت و نشانه را با یک اثر قدرتمند تجربه کند. این احساسات هر چند خفیف را باید جدی گرفت. چرا که قرار نیست نشانه‌های عارضه سکته قلبی مثل سایر بیماری‌ها پس از مدتی اندک اندک ظاهر شود. قطعا شما با تماشای شخصیت‌های فیلم و سریال‌های تلویزیونی که ناگهان به سکته قلبی دچار می‌شوند، این مسئله را به خوبی درک کرده‌اید که هنگام تجربه یک سکته قلبی، زمان زیادی با مرگ فاصله ندارید. پس نسبت به اتفاقاتی که بر بدن‌تان رخ می‌دهد، هوشیار باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی