ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی فصل دوم انیمه Castlevania؛ بازگشت باشکوه دراکولا

همانطور که احتمالا می‌دانید انیمه Castlevania بر اساس یک سری بازی ویدیویی مشهور به همین نام ساخته شده است. اگر طرفدار فیلم های خون آشامی باشید حتما اسم دراکولا به گوشتان خورده است. قوی ترین، ...

سینا فایضی
نوشته شده توسط سینا فایضی | ۴ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

همانطور که احتمالا می‌دانید انیمه Castlevania بر اساس یک سری بازی ویدیویی مشهور به همین نام ساخته شده است. اگر طرفدار فیلم های خون آشامی باشید حتما اسم دراکولا به گوشتان خورده است. قوی ترین، خشمگین ترین و البته داناترین فرد بین خوش آشام ها که به نوعی فرمانروای خون آشام ها هم به حساب می‌آید، اما خب واژه دراکولا از کجا می‌آید؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دراکولا یک فرد واقعی بوده به اسم ولاد تپش که در قرن پانزدهم در جنوب رمانی فرمانروایی می‌کرد. وی بخاطر رفتار خشنی که داشت، بعلاوه بخاطر لباس های تیره، قصر سرخ رنگ، آستر قرمز مخملی قرمزش و همینطور علاقه وافر وی به شراب قرمز از او نمود یک خون آشام را ساخت و افسانه های زیادی از او بین مردم محلی ساخته شد.

جالب است بدانید تا سال 2005 نوادگان دراکولا زنده بودند و با مرگ کنت ماروین دراکولا نسل او به طور کامل از زمین پرچیده شد. اما داستان اصلی دراکولا در سال 1897 توسط یک نویسنده ایرلندی به نام برام استوکر نوشته شد و ماجراهای دراکولا پدید آمد، ماجراهایی از اشراف زاده ای مرموز و ترسناک و عاشق کتاب که تمام اطرافیانش را از دست داده و در کنج تاریکی های قصرش زندگی می‌کند. بعد از نوشته شدن این کتاب در سال 1992 فیلمی هم از آن با کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا (که او را با کارگردانی سه گانه پدرخوانده میشناسیم) ساخته شده و تا به امروز یکی از بهترین فیلم های دراکولا شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است آخرین فیلمی که از سری دراکولا ساخته شد فیلم Dracula Untold است که دیدنش برای شناخت بیشتر با دنیای دراکولا خالی از لطف نیست.

بررسی انیمه Castlevania

در نهایت پس از سیر دور و دراز دراکولا برسیم به انیمه Castlevania، انیمه ای که در واقع جدیدترین عنوان در دنیای دراکولا است و نتفلیکس آن را به دنیای خودش آورده است. نتفلیکس این روزها با سریال هایی مثل Stranger Things و House of Cards توانسته هواداران سرسختی برای خود پیدا کند و امپراطوری خودش را گسترش می‌دهد.

این شبکه این روزها به دنیای انیمه پا گذاشته و شروع به خرید لایسنس انیمه های محبوب و ساخت انیمه و لایو اکشن اقتباسی میکند؛ کاری که برخی کمپانی ها و فعالین انیمه آن را ورود یک نابلد به دنیای انیمه می‌دانند. برای اثبات این ادعا لایو اکشن دفترچه مرگ را می‌توان مثال زد؛ اثری که با تغییر داستان اصلی و همینطور تغییرنژاد کاراکتر های اصلی باعث ناراحتی بسیاری از انیمه دوستان جهان شد اما با این وجود باز هم توانست موفقیتی نسبی بدست آورد. این یعنی نت‌فلیکس مارکت را به خوبی می‌شناسد.

بررسی انیمه Castlevania

اینبار نتفلیکس با کسلوانیا به میدان آمده؛ انیمیشنی که به ادعای آن ها در رده انیمه قرار می‌گیرد در حالی که نه در ژاپن و توسط یک استودیو ژاپنی ساخته شده است و نه عوامل ساخت ژاپنی دارد. حتی المان هایی که یک انیمه را تبدیل به انیمه هم می‌کند را هم به سختی میتوان در آن پیدا کرد. در نتیجه مشخص نیست که چرا نت‌فلیکس اصرار دارد این انیمیشن را یک انیمه بنامد و حتی آن را به ژاپنی دوبله می‌کند. شاید چون مهد کسلوانیا سرزمین ژاپن است، سازندگان نیز سعی کرده‌اند تا به شمایل یک انیمه نزدیک شوند در هر حال باید اذعان کرد که تیم سازنده در این زمینه چندان موفق نبوده و بیشتر به حال و هوای انیمیشن های غربی گرویده است.

  • کسلوانیا از کجا آمده است؟ این عنوان از دنیای گیم سرچشمه گرفته و توسط کمپانی بازیسازی کونامی در طول سال‌ها پرورانده شده و امروزه تبدیل به یکی از محبوب ترین فرنچایزهای دنیای بازی های ویدیویی است. عنوانی که از آن در طی سال‌های 1986 تا سال 2014 سری های گوناگونی منتشر شده است و جدیدترین عنوان این سری، Lords of Shadow 2 نتوانست به خوبی عمل کند و متحمل یک شکست شد.

بررسی انیمه Castlevania

بعد از پخش فصل اول انیمه کسلوانیا در قالب چهار قسمت، سوال اصلی که برای تمام مخاطبین بعد پایان قسمت چهارم انیمه پیش آمد این بود «خب بقیه اش چی؟» در پایان قسمت چهارم ترور و سیفا، آلوکارد فرزند نیمه انسان دراکولا را از خوابش بیدار میکنند و با خود هم پیمان میکنند تا سایه دراکولا را از کشور والکیا پاک کنند و تمام!

نتفلیکس تنها چهار قسمت از این داستان را روانه شبکه استریمش کرده بود و بقیه داستان را به خدا واگذار کرده بود. به نظر می‌رسد که این کمپانی به دنبال بررسی میزان محبوبیتی بوده که سریالش در این چهار قسمت به دست می آورد تا بتواند برای آینده انیمه کسلوانیا تصمیم بگیرد. با موفقیت سیزن اول این مجموعه در نهایت چند هفته قبل شاهد پخش فصل دوم آن بودیم تا داستان نصفه و نیمه انیمه را به سرانجامی برساند.

بررسی انیمه Castlevania

بعد از هم سفر شدن سه مبارز آزادی، در قسمت اول فصل دوم کسلوانیا نمایی از خانه ای زیبا و کهنه ای را می‌بینیم که زنی میان سال در آن زندگی می‌کند، زنی به اسم لیسا تپش که مادر آلوکارد و همسر دراکولا است. زنی که با مرگش توسط افراطیون کلیسا سایه مرگ را بر والکیا انداخت. در کنار همسر دراکولا زن پیری را میبینیم که برای گرفتن دارو آمده ولی ناگهان اعضای کلیسا در میزنند و داخل خانه می‌شوند و وسایل پزشکی او را به عنوان وسایل جادوگری می‌شکنند. آنها خانه زن را به آتش میکشند و او را به کلیسا می‌برند تا سرنوشت سیاهش تعیین شود؛ سرنوشتی که با مرگش به اتمام میرسد.

بررسی انیمه Castlevania

در ادامه قسمت اول جمع شدن فرماندهان دراکولا را می‌بینیم، قماشی که به طرز عجیبی دو انسان هم بین آن هم دیده میشود. این دو انسان که بین دیگر فرماندهان بسیار منفور هستند، بسیار مورد اطمینان دراکولا هستند تا حدی که دراکولا برنامه ریزی های نابودی بشریت را به دوش آن ها میسپارد. کنت خون آشام اعتقاد دارد که تنفر این دو انسان از بشریت از خود خون آشامان هم بیشتر است و بهتر می‌توانند ماموریت‌ها را انجام دهند. اما چطور آن ها از بشریت متنفر شده اند و به اینجا رسیده اند که در فکر نابودی نژادشان هستند؟ جواب این سوال در جوانی هایشان نهفته است.

جوان سیاه پوستی که بخاطر فهم دانش بیشتر و کمک به صاحبش با بی عدالتی تمام توسط شلاق مجازات می‌شود و پسری ده یا دوازده ساله که بخاطر زنده کردن سگ دوست داشتنی‌اش مورد خشم و غضب خانواده اش قرار می‌گیرد. این‌ها بخشی از اتفاقاتی است که باعث تغییرات بنیادی در نگرش این دو انسان شده و آن ها در مسیر نابودی بشریت قرار می‌دهد.

بررسی انیمه Castlevania

در ادامه داستان می‌بینیم که سه جوان شجاع داستان ما به کتابخانه بلمونت ها رسیده اند و به هر سوی آن کتابخونه می‌خزند تا نشانی از طلسمی برای نابودی و هلاکت دراکولا پیدا کنند، در این میان توطئه هایی در قصر دراکولا به جریان می‌افتد.

بعد از آنکه توطئه کارمیلا (یکی از فرماندهان دراکولا) شروع شد، سیفا توانست طلسمی برای انتقال قصر به بالای کتابخانه بلمونت ها پیدا کند و با تمام قدرتش سعی در عملی کردن آن کرد. در نهایت سه جوان دلیر ما به سمت قصر دراکولا روانه می‌شوند و قصد دارند با یکی از ترسناک ترین موجودات جهان مبارزه کنند.

بررسی انیمه Castlevania

دراکولای ضعیف یا تیم قوی؟

قسمت پایانی انیمه و نبرد یک قسمت با دراکولا چندان انتظارات مارا برآورده نمی‌کند و شکست زود هنگام دراکولا برای مخاطب به نوعی شوک آور است. چطور دراکولایی که یک کشور عظیم را به زانو درآورد، نقشه های شیطانی زیادی برای نابودی بشریت داشت و همینطور که بار ها در انیمه اشاره شده بحرالعلوم بود به این راحتی ها به زانو درمی آید؟ واقعا کاش نتفلیکس بیشتر به کاراکتر با ابهت دراکولا می‌پرداخت تا بلیط این کارکتر جذاب به به راحتی تمام نشود.

داستانی کوتاه اما جذاب

یکی از ضعف های اصلی این انیمه، تعداد قسمت های کم آن است، به طوری که این تعداد قسمت های کم حتی مجالی برای شناخت کارکتر های اصلی به مخاطب نمی‌دهد و حتی نمی‌توانیم داستان را به خوبی درک کنیم چه برسد که ببینیم دراکولا واقعا کیست. این تعداد قسمت های کم برای این انیمه درواقع بزرگترین ضعف داستان به حساب می‌آید. اما با همین روایت خلاصه و کوتاه باز هم می‌شود از کسلوانیا لذت برد؛ صد البته با موزیک های پس زمینه هیجان آورش، گرافیک و طراحی جذابش و شخصیت پردازی های جالب آن این لذت دو چندان می‌شود.

شخصیت پردازی ابرقهرمانان داستان بهتر از آب در آمده به طوری که بعضی از قسمت ها محو رابطه بین سه شخصیت اصلی مقابل دراکولا میشویم و از کار گروهی این تیم ضد دراکولا لذت میبریم. ترکیبی جذاب و عجیب که نشان می‌دهد این گروه خشن تنها بخاطر هدف مشترکشان کنار هم جمع شده اند: یک نیمه خون آشام، یک شکارچی خون آشام و یک واعظ. بیایید کمی بیشتر با آنها آشنا شویم.

بررسی انیمه Castlevania

ترور بلمونت: شخصیتی گرم، قوی و جالب که چاشنی کمدی را به انیمه اضافه کرده است، پسر آخر خاندان بلمونت است و بیشتر در تنهایی به سفر و ماجراجویی می‌پرداخته. بعد از ملاقاتش با سیفا و آلوکارد دست از تنهایی سفر کردن برمی‌دارد و شروع به ماجراجویی با آن ها می‌کند، در جنگ ها نقش بسزایی دارد و درواقع شخصیت اصلی ماجرا به حساب می‌آید.

سیفا بلدانس: جزو گروه سخرانان بوده و رییس فعلی فرقه پدربزرگ او است. سخرانان گروهی هستند که به دنبال کمک به مردم مظلوم با استفاده بحث و سخنرانی هستند و در بین آن ها ساحره ها هم وجود دارند که سیفا یکی از آنها است. بعد از نجاتش از دست سایکلوپس توسط ترور با او و آلوکارد همراه می‌شود. شخصیتی مهربان و دل گرم کننده دارد و آلوکارد و بلمونت را با جادوی خود پوشش میدهد.

آلوکارد: تنها پسر دراکولا که به واسطه مادر انسانش یک نیمه خون آشام است و اگر دقت کنید نام او دقیقا برعکس اسم دراکولا است. شخصیتی نسبتا پیچیده اما شکسته‌ای دارد و در طول انیمه سعی در پیدا کردن خودش می‌کند؛ قوی و مبارز است و در مشاجره با ترور کم نمیاورد. بعد از مخالفت با پدرش در خصوص نابودی والکیا و قتل عام تمام انسان ها توسط پدرش زخمی می‌شود و در مقبره ای زیر شهری که ترور سیفا را ملاقات می‌کند به خواب میرود تا خود را درمان کند. بعد از یک سال استراحت ترور و سیفا پیدایش می‌کنند و با او به سمت قصر دراکولا و نبرد پایانی رهسپار می‌شوند.

بررسی انیمه Castlevania

سرنوشت کسلوانیا چیست؟

خطر لو رفتن داستان! در پایان فصل دو انیمه ‌می‌بینیم که دراکولا، یکی از فرماندهان انسانش یعنی آیزاک را با آینه جادویی به صحرایی می‌فرستد تا از نبرد در امان باشد، انگار که میدانست دیگر به پایان زندگی اش نزدیک شده است و ادامه قتل عام انسان هارا به وفادارترین فرمانده‌اش می‌سپارد. در طرفی دیگر کارمیلا و هکتور را داریم که از مرگ دراکولا مطلع می‌شوند، در نتیجه هنوز سه فرمانده از فرماندهان دراکولا باقی مانده‌اند که شروع به ساخت ارتشی برای شروع جنگ قدرت خود می‌کنند. احتمالا همین سه نفر نوید یک داستان جدید را در فصل آینده کسلوانیا به ما می‌دهند.

چند روز پیش نتفلیکس تایید کرد که فصل سومی هم برای این انیمه در راه است و داستان هنوز ادامه دارد. بنظر می رسد این شبکه از محبوبیتی که انیمه بدست آورده راضی بوده و شاید برنامه های جدید دیگری هم برای سری کسلوانیا داشته باشد و آن را تا چندین فصل ادامه دهد و حتی دنیایی مستقل برای آن بسازد.  همانطور که گفته شد انیمه بازی Devil May Cry نیز در راه است و قرار است که داستان آن با انیمه کسلوانیا در یک جهان داستانی واحد باشد. به نظر می‌آید نتفلیکس برای انیمه‌های اقتباسی‌اش از بازی‌ها برنامه‌های مفصل و هیجان انگیزی دارد که زمان موفقیت و یا شکست آن را نشان خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • royal royal
    royal royal | ۵ آذر ۱۳۹۷

    قسمت قصر دراکولا خیلی کوتاه بود
    انتظار داشتم بیشتر تو قصر باشه
    ژنرالای دراکولا هم که ماست بودن
    خیای راحت مردن

  • Yoda
    Yoda | ۵ آذر ۱۳۹۷

    به نظرتون خیلی دیر بررسی نکردید؟

  • acoleman
    acoleman | ۵ آذر ۱۳۹۷

    اصلا کاملا با داستان بازی کاستلوانیا فرق داره تو بازی این بلومونت که به دراکولا تبدیل میشه ومن یکی اصلا باور نمیکردم این بلا سر دراکولا بیاد اگه دوباره برنگرده ادامشو اصلا نگاه نمیکنم کل دنیای این انیمیشین یه طرف دراکولا یه طرف. باید تو تک تک قسمتا باشه من احتمال میدم اون فرماندهانش که به مرده ها روح میدادن دوباره دراکولا رو برگردونن.

    • Yoda
      Yoda | ۵ آذر ۱۳۹۷

      دراکولا برمیگرده شک نکن. شخصیت قوی و اصلی رو حذف کنن قدرت داستان رو میگیرن.

مطالب پیشنهادی