ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راه اندازی هاتگرام و طلاگرام
تکنولوژی

نماینده مجلس: هاتگرام و طلاگرام توسط یک دستگاه امنیتی در ایران راه‌اندازی شده‌است

«مجتبی ذوالنوری» نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که دو فیلترشکن «هاتگرام» و «طلاگرام» از سوی یک دستگاه امنیتی در داخل ایران راه‌اندازی شده‌اند و به همین دلیل، یک نسخه از اطلاعات آنها در ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۲

«مجتبی ذوالنوری» نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که دو فیلترشکن «هاتگرام» و «طلاگرام» از سوی یک دستگاه امنیتی در داخل ایران راه‌اندازی شده‌اند و به همین دلیل، یک نسخه از اطلاعات آنها در داخل کشور «ذخیره» می‌شود.

ذوالنوری معتقد است که هاتگرام و تلگرام به عنوان دو «ابرفیلترشکن» مانع اصلی کوچ مردم به پیام‌رسان‌های داخلی شده‌اند و پهنای باند زیادی به آنها اختصاص داده شده است. او در ادامه به خانه ملت اعلام کرد:

«مسیر فیلترینگ از نقطه صحیحی آغاز شد و همه چیز به درستی در حال طی شدن بود ولی در میانه راه، ناگهان یک مانع از فرعی آمد و راه را بست که همان هاتگرام و طلاگرام بود.»

اگر خاطرتان باشد در همین زمینه چندماه قبل «حسن بیگی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از قول «محمود علوی» وزیر اطلاعات گفت:

«تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است.»

او همچنین مدعی شده بود که وزیر اطلاعات این جمله‌ را در ضیافت افطاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان مجلس آن را عنوان کرده‌است.

«عبدالصمد خرم‌آبادی» دبیر پیشین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز چند ماه قبل در یادداشتی هاتگرام و طلاگرام را دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد دانست که به‌طور غیرقانونی و برخلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به پیام‌رسان فیلترشده تلگرام فراهم می‌کنند.

او مقامات دولتی را متهم کرده بود که از طریق این دو فیلترشکن، مانع مهاجرت ۷۰ درصد کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی شده و از این طریق برای تلگرام زمان خریده‌اند.

این در حالی است که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره اعلام کرده‌اند که این وزارتخانه هیچ امکاناتی در اختیار این دو نرم‌افزار قرار نداده و...هیچ دستوری هم مبنی بر فیلترینگ تلگرام‌های فارسی از سوی دستگاه‌های مسئول صادر نشده است.

گفتنی‌ست که پیام رسان تلگرام که پیش از فیلترینگ نزدیک به ۴۰ میلیون کاربر در ایران داشت، چند ماه قبل به دستور دادستانی و از سوی قوه قضائیه فیلتر شد. قبل از فیلتر شدن این پیام‌رسان، نمونه‌های داخلی مدعی بودند که با فیلتر شدن تلگرام، کاربران به نمونه‌های داخلی مهاجرت خواهند کرد. منتها این خواسته به دلیل نداشتن زیرساخت‌های فنی مناسب و عدم اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های داخلی محقق نشد. این درحالی‌ست که مدیران پیام‌رسان‌های داخلی هاتگرام و طلاگرام را به عنوان عامل اصلی عدم موفقیت خود معرفی می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • modernmad
    modernmad | ۷ آذر ۱۳۹۷

    نمیدونم چرا تو سایتای مختلف در باره پیام‌رسان‌های داخلی و تلگرام یک جوری مطلب نوشته میشه که انگار تلگرام برای این فیلتر شد که مردم از پیام‌سان‌های داخلی استفاده کنند.
    اولا فیلتر تلگرام دلایل امنیتی و ... داشت.
    دوما اگه دلیل عدم رغبت مردم به پیام‌رسان‌های داخلی «عدم اعتماد» بود چرا مردم نرفتن سمت یک پیام‌رسان خارجی دیگه؟ جواب معلومه چون دولت تلگرام رو فیلتر نکرد فقط راه اصلی رو بست و یک راه فرعی باز کرد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی