ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آخرین جومبو جت‌ 747 نسل اول بازنشسته می‌شود

با پایان پرواز آخرین 100-747 به نظر می‌رسد به پایان دوران جومبو رسیده‌ایم. آخرین پرواز اولین گونه از بوئینگ 747 -هواپیمای ۴۹ ساله که به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین هواپیما‌های مسافربری دنیا مورد استفاده ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵

با پایان پرواز آخرین 100-747 به نظر می‌رسد به پایان دوران جومبو رسیده‌ایم. آخرین پرواز اولین گونه از بوئینگ 747 -هواپیمای ۴۹ ساله که به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین هواپیما‌های مسافربری دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد- برای عملیات تست موتور هواپیما شرکت GE Aviation بود.

از زمانی که 747 در سال ۱۹۶۹ معرفی شد تا به امروز، این هواپیما یکی از ماشین‌های پرنده‌ی قابل تحسین شناخته می‌شد. این هواپیما به منظور کاهش قیمت سفر‌های هوایی ایجاد شد و توانست موفق هم عمل کند. این هواپیماها «جومبو جتس» نامگذاری شدند و طراحی‌شان به گونه‌ای بود که می‌توانستند صد‌ها مسافر را حمل کنند.

747-100 شرکت GE سال ۱۹۶۹ ساخته شد و شانزدهمین هواپیمای تولید شده‌ی آن‌ها بود. زندگی حرفه‌ای این هواپیما به عنوان هواپیمای مسافربری بزرگترین آژانس هوایی آمریکا در آن زمان یعنی Pan Am‌ آغاز شد و تا سال ۱۹۹۱ زمانی که Pan Am بسته شد ادامه یافت.

بوئینگ، کابین خلبان را در بخش بالایی قرار می‌داد. موضوعی که باعث می‌شد فضای بسیار زیادی برای بخش پایینی باز شود که امروز از آن به عنوان جایگاه بیزنس کلاس استفاده می‌شود. قبل از آنکه Pan Am دچار ورشکستگی شود، از هواپیمای GE 747-100 برای حمل نیروهای آمریکایی در جنگ خلیج (بین عراق و کویت) استفاده می‌شد.

شرکت GE Aviation  این هواپیما را سال ۱۹۹۰ خریداری کرد و به مدت ۲۴ سال از آن برای تست موتور هواپیماها استفاده نمود. این هواپیما حدود ۳۹۱۶ ساعت برای انواع محصولات GE Aviation  در آسمان بود.

شرکت GE اعلام کرد که دلیل بازنشستگی 747 کمبود قطعات و همچنین سیستم موقعیت یابی قدیمی آن بود که با سیستم‌های مدرن امروزی همخوانی نداشت. جایگزین این هواپیما 400-747 است که سال ۲۰۱۰ خریداری شد.

جومبو 747 نهایتا به موزه‌ی هوا و فضای پیما (Pima) اهدا شد. «گری پاسرت» کاپیتانی که آخرین پرواز را با این هواپیما انجام داد، راجع به‌ آن می‌گوید:

این هواپیمای مورد علاقه‌ی من برای پرواز بود. بیشتر از همه‌ی 747 های دیگر. این هواپیما دارای ویژگی‌های فیزیکی خاصی بود که پرواز با آن به سادگی انجام می‌شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amirali223
    Amirali223 | ۸ آذر ۱۳۹۷

    خب به سلامتی دیگه ۷۴۷ های فسیل ۴۰ ساله ایرلاین های ایران می تونن این افتخار رو به نام خودشون ثبت کنن

  • Ahmad.Eskati
    Ahmad.Eskati | ۸ آذر ۱۳۹۷

    سلام،دیجیاتـو لطــــفا امـکان زوم روی تصاویـر رو در آپـدیت بعـدی اضافـه کن،‌قبـلا میـشد تصویـر رو بـاز کـرد و زوووم کـرد امـا خیـلی وقتـه دیگـه نمیـشه و ایـن مـورد بــشدت کـاربرها رو اذیـت میـکنه...

مطالب پیشنهادی