ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین شبکه‌ ماهواره‌ای 8K در ژاپن افتتاح شد

یک شبکه تلویزیونی ژاپنی به عنوان اولین کانال ماهواره‌ای پخش کننده برنامه‌هایی با کیفیت 8K شروع به فعالیت کرده است. شبکه NHK پس از سال ها آزمایش، بالاخره موفق شده که ویدیوهای 8K و ۲۴ ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۰

یک شبکه تلویزیونی ژاپنی به عنوان اولین کانال ماهواره‌ای پخش کننده برنامه‌هایی با کیفیت 8K شروع به فعالیت کرده است. شبکه NHK پس از سال ها آزمایش، بالاخره موفق شده که ویدیوهای 8K و ۲۴ کاناله متشکل از ۲۲ کانال صوتی اصلی و ۲ ساب ووفر را روی آنتن ببرد.

اولین فیلمی که این شبکه برای آغاز پخش برنامه‌های ویژه‌اش انتخاب کرده، 2001: A Space Odyssey نام دارد که سال ۱۹۶۸ میلادی ساخته شده است.

گزارش شده که تمامی نگاتیو‌های ۷۰ میلیمتری اصلی این فیلم منحصراً برای فراهم کردن کیفیت بسیار بهتر، دوباره اسکن شده است. البته هنوز محتوای ویدیویی با کیفیت 8K روز‌های ابتدایی خود را می‌گذراند و با اینکه شرکت‌های مختلفی نظیر سامسونگ و ال جی از محصولات این چنینی خود رونمایی کرده‌اند اما آنها هنوز خریداران زیادی ندارند چرا که علاوه بر قیمت بالا، کاربران نیاز دارند که دستگاه گیرنده و آنتن مخصوصشان را خریداری کنند.

ماه گذشته شرکت شارپ از اولین تلویزیون‌های Super Hi-Vision خود رونمایی کرد که از یک تیونر مخصوص نیز بهره می‌برد و ۶۶۰۰ دلار قیمت داشت تا کاربران ژاپنی را برای خرید چنین محصولی وسوسه کند. البته باید در نظر داشت که HDMI 2.1 نیز در تلویزیون‌های 8K تعبیه نشده و برای انتقال محتوا به تلویزیون باید از ۴ کابل HDMI استفاده نمود.

حال باید دید که شروع کار کانالی با کیفیت 8K چه تاثیری در بازار تولید چنین تلویزیون‌ها خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد که کمپانی ‌های مختلف سراغ این بازار تازه بروند و سعی کنند در همین ابتدا آن را تسخیر کنند. از این رو احتمال دارد که در نمایشگاه CES 2019 ماه آینده شاهد معرفی چند مدل از این تلویزیون‌ها باشیم.

البته باید در نظر داشت که تلویزیون‌هایی با کیفیت پخش 8K هنوز قیمت بسیار بالایی دارند و با توجه به اینکه هنوز کانال‌های زیادی به پخش چنین محتوایی روی نیاورنده اند، بعید است کاربران سراغ خرید چنین محصولاتی بروند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی