بررسی بازی Battlefield V؛ قربانی حاشیه و جنجال
اگر این دو الی سه هفته اخیر و تمامی حواشی فال اوت 76 را نادیده بگیریم، به جرات میتوان گفت Battlefield V جنجالیترین بازی امسال بوده است. آخرین نسخه از سری بتلفیلد ابتدا به بدترین ...
اگر این دو الی سه هفته اخیر و تمامی حواشی فال اوت 76 را نادیده بگیریم، به جرات میتوان گفت Battlefield V جنجالیترین بازی امسال بوده است. آخرین نسخه از سری بتلفیلد ابتدا به بدترین شکل ممکن با تریلری بسیار ضعیف معرفی شد. بعد از آن دایس و الکترونیک آرتز هنگام مواجه شدن با انتقاد و شکایت تند طرفداران، ترجیح دادند آنها را تحصیل نکرده خوانده و به راحتی بگویند «اگر بتلفیلد 5 را دوست ندارید، این بازی را نخرید».
در نهایت نسخه بتا بازی که شهریور ماه منتشر شد، نشان داد که حتی Battlefield V از لحاظ فنی و گیمپلی نیز از ایرادات بزرگی رنج میبرد. همین موضوع هم باعث تا بسیاری از کسانی که بازی را پیشخرید کرده بودند، پشیمان شده و خرید خود را لغو کنند.
- برای تهیه جدیدترین بازیها به فروشگاه GameSyS@ در تلگرام و gamesys_org@ در اینستاگرام مراجعه کنید
در مطلب دیگری که چندی پیش منتشر شد، سعی کردم مفهوم SJW را کمی روشنتر کنم و توضیح دهم چرا بتلفیلد 5 احتمالا شکست میخورد. هنوز برای قضاوت زود است و زمان کمی از انتشار بازی گذشته اما فروش Battlefield V در هفته ابتدایی 63 درصد کمتر از نسخه قبلی بوده، دو فروشگاه بزرگ آمریکا قیمت بازی را 30 دلار کاهش دادند و Best Buy نیز نسخه فیزیکی را با قیمت 40 دلار برای تمامی پلتفرمها به حراج گذاشته است.
حالا میدانید در چنین شرایطی بدترین اتفاقی که ممکن است بیافتد، چیست؟ اینکه Battlefield V حالا که با تاخیر یک ماهه منتشر شده، واقعا بازی خوبی باشد و تمام زحمات تیم ساخت قربانی اشتباهات تیم مارکتینگ و سیاستهای غلط الکترونیک شود. متاسفانه این اتفاق افتاده است.
- سازنده: DICE
- ناشر: Electronic Arts
- پلتفرمها: ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و پی سی
- پلتفرم بررسی: پلی استیشن 4
کوتاه، متفاوت و تکراری
بخش داستانی بتلفیلد 5 را میتوان به راحتی میتوان با سه صفت بالا توصیف کرد. بخش تک نفره که حالا از نسخه قبلی به بعد War Stories نام دارد، هیچ وقت تمرکز اصلی سری بتلفیلد نبوده است و طرفداران بازی هم این نکته را به خوبی میدانند. اما بر خلاف وعدههای دایس و الکترونیک آرتز، بخش داستانی این نسخه ناقصترین و کوتاهترین در سری است؛ البته اگر نسخههای فاقد قسمت تک نفره را نادیده بگیریم.
بخش تک نفره بتلفیلد 5 شامل چهار داستان میشود که در مقایسه با نسخه قبلی، یک داستان یا همان Story کمتر است اما نکته عجیبتر اینکه در حال حاضر تنها سه قسمت در دسترس بوده و داستان پایانی این بخش تازه قرار است در چند روز آینده منتشر شود.
هر کدام از این داستانها هم با وجود آنکه به سراغ وقایع و جبهههایی متفاوت و کمتر شنیده شده از جنگ جهانی دوم میروند، خود در ساختار و طراحی روندی تکراری دارند.
هر مرحله با مقدمهای حماسی و هیجانانگیز آغاز میشود، به نقطهای میرسد که فکر میکنید به پایان رسیده اما با یک پیچش داستانی نیمه دوم داستان کلید میخورد، حالا باید به تنهایی چند آبجکت(از کامیون گرفته تا ایستگاههای رادیویی) را منفجر کنید و در آخر به میان پرده انتهایی برسید. در مرحله بعدی این سیر دوباره عینا تکرار میشود.
بر خلاف بتلفیلد 1 که هر کدام از مراحل داستانی آن روی جنبههای مختلف گیمپلی چون وسایل نقلیه تمرکز داشت، Battlefield V به سبک نسخه چهارم محیطهای بزرگی را در اختیار مخاطب قرار میدهد که برای رفتن از نقطهای به نقطه دیگر میتوانید از وسایل نقلیه موجود استفاده کنید.
اما این وسایل نقلیه تقریبا هیچ وقت به کار نمیآیند و هر سه مرحله به طرز عجیبی روی پیشروی به صورت مخفیکاری اصرار دارند که متاسفانه سیستم و مکانیزم آن کم ایراد هم نیست.
در کل این بخش زودتر از آنچه که فکرش را بکنید به پایان میرسد، اما در همان مدت به شدت تکراری و کلیشهای میشود و تنها هر از چند گاهی برخی نوآوریهای کوچک چون استفاده از چوب اسکی در کوهستانهای نوروژ یا تلاش برای زنده ماندن در سرمای کشنده آن تا حدودی طراحی تکراری مراحل را کمرنگتر میکند.
نسخه بتا را فراموش کنید
اما با تجربه کردن بخش چند نفره بازیست که تازه میفهمید بتلفیلد 5 در دو ماه گذشته چقدر تغییر کرده. سیستم ریوایو یا همان نجات دادن همتیمیها که یکی از بزرگترین معضلها در نسخه بتا بود، حالا به لطف سرعت بیشتر خالی شدن نوار آن و نزدیک شدن زمان ریوایو به زمان ریسپاون شدن، به هیچ وجه به اندازه گذشته آزاردهنده نیست.
البته همچنان بارها پیش خواهد آمد با چنین منظره عجیب و نه چندان جالبی رو به رو شوید که چند سرباز دشمن زخمی روی زمین میغلتند و برای کمک فریاد میزنند و شما هم نمیتوانید برای خلاص کردن آنها کاری کنید.
انیمیشن نسبتا طولانی ریوایو کردن و لزوم قرار گرفتن در حالت نیمه نشسته هم باعث میشود که همتیمیهایتان بسیاری از اوقات برای نجات دادن شما خود در معرض آتش دشمن قرار بگیرند و برای همین ترجیح دهند شما را در همان وضعیت به حال خودتان رها کنند.
مقدار زمان Time To Kill یا همان مقدار زمانی که طول میکشد تا دیگران را از پا در آورید، از نظر من حالا در ایدهآلترین حالت ممکن قرار دارد که با گانپلی روان و سریعتر این نسخه هماهنگ بیشتری دارد اما خبرهایی شنیده میشود که دایس قرار است به زودی این زمان را افزایش دهد.
یکی دیگر از ایرادات نسخه بتا، طراحی ضعیف دو نقشه آن به خصوص روتردام بود. در نسخه اصلی هم روتردام همچنان تقریبا به همان اندازه احمقانه است و تنها به خاطر نورپردازی بهتر و راحتتر دیده شدن سربازها، ایرادات آن کمتر به چشم میآید. اما خبر خوب این است که تمامی نقشههای دیگر بازی حتی از بتلفیلد 1 هم بهتر هستند و هر کدام چون نسخههای قبلتر این سری چالشها و محدودیتهای خاصی را برای بازیکنها ایجاد میکنند.
مهمات کم سربازها که در نسخه بتا هم به نظر میرسید خوب یا بد بودن آن بیشتر سلیقهای است، در نسخه نهایی با کمی افزایش و اضافه شدن جعبههای مهمات در کنار آبجکتیوها منطقیتر شده و در کنار آن با کوچکتر شدن هیتباکسها (آن مربع یا مستطیل فرضی که برای اثرگذاری گلوله در نظر گرفته میشود) دیگر کلاس تک تیرانداز چون گذشته بیش از حد قدرتمند و آزاردهنده نیست.
مورد مهم دیگر تغییراتی است که روی هواپیماها اعمال شده تا دیگر چون نسخه بتا بیکاربرد نباشند. زدن هواپیماها به آسانی گذشته نیست چرا که هم سلاحهای ضدهوایی و هم رایفلها آسیب کمتری میزنند و همچنین خوشبختانه سرعت این پرندههای آهنی بیشتر شده است. اما از طرفی حالا تانکها بسیار آسیبپذیر هستند و در بسیاری موارد با تنها دو کلاهک انفجاری لانچر پنزرفاست کاملا منفجر میشوند.
حالتهای جدید، بهترین ویژگی بتلفیلد 5
تقریبا با عرضه هر نسخه از بتفیلد، مدها یا همان حالتهای بازی جدیدی به این سری اضافه میشود اما مدهای قدیمی هم گاهی آنقدر تغییر میکنند که یکی از آنها از محبوبترین مد در نسخه قبلی به حالتی معمولی و نه چندان جالب در نسخههای بعدی افت میکند.
در تمامی نسخههای ابتدایی، مد کانکوئست پرطرفدارترین بود تا آنکه در بتلفیلد 3 حالت جدیدی به نام راش اضافه شد و بسیاری آن را بهترین بخش بازی خطاب کردند. اما با عرضه بتلفیلد 1 و رفتن به جنگ جهانی اول، همه نگاهها به مد جدید Operations معطوف و در عوض مد راش به خاطر مشکلات فراوانش به انتخابهای آخر بازیکنان تبدیل شد.
دایس با اضافه کردن ویژگیهای جدیدی به مد آپریشنز که البته الان Grand Operations نام دارد، همچنان کاری کرده تا این حالت یکی از لذتبخشترین مودهای Battlefield V باشد. در واقع نبردهای این مود سه روز (در دنیای بازی) به طول میانجامد و عملکرد تیمها در هر روز روی منابع و تعداد نفرات در جنگ بعدی تاثیر میگذارد. تنها مشکل این است که گاهی با انتخاب این مود وارد روز دوم یا سوم آپریشنز میشوید که بسته به عملکرد تیم در نبردهای قبلی ممکن است شرایط چندان برایتان خوشایند نباشد.
اما ستاره اصلی این نسخه به نظر من دو حالت جدید Breakthrough و Frontlines است، این دو مد که ترکیبی از دو حالت راش و کانکوئست به همراه چند المان تازه به حساب میآیند، به خوبی جای خالی راش در بتلفیلد 5 را پر میکنند.
فرانتلاین و برک ترو هر دو روندی خطی و سنگر به سنگر دارند که در عین حال هر لحظه امکان دارد نتیجه جنگ کاملا برعکس شود. در واقع هر دو تیم باید مجموعی از نقاط یکسان را به ترتیب و پشت سر هم به تصرف خود در آورند تا بتوانند در آخر به مقر اصلی تیم حریف برسند.
همین طراحی سبب شده تا درگیریها در این دو حالت نظم بیشتری به خود گرفته و حتی تاکتیکیتر شود. از طرفی اگر شما هم معتقد هستید که 64 نفر برای بسیاری از نقشههای بازی کمی زیاد است و دلتنگ سرورهای 32 نفره نسل قبل شدید، دیگر مود فرانتلاین کاملا مخصوص شماست.
با وجود اینکه حالت بتل رویال Battlefield V قرار است تازه سال 2019 عرضه شود و هنوز هم چند روزی تا اضافه شدن مود Tides of War زمان باقی مانده، از همین حالا میتوان همین دو مود جدید و نسخه کاملتر آپریشنز را بهترین ویژگی بتلفیلد امسال دانست.
گانپلی سرعتی و کمنقص، دومین دلیل موفقیت
بتلفیلد 5 را از لحاظ جلوههای بصری و صداگذاری میتوان چون گذشته یکی از بهترینهای سال دانست. تخریبپذیری بهتر و اضافه شدن انیمیشنهای جدیدی چون پریدن از پنجرهها و یا خزیدن روی زمین به سمت عقب همه از تغییرات و ویژگیهای تازهای هستند که برای اولین بار در Battlefield V به این سری اضافه شدند.
اما به خاطر شباهت اتمسفر این نسخه با بتلفیلد 1 و حتی یکسان بودن بسیاری از سلاحها، در نگاه اول بتلفیلد 5 از لحاظ ظاهری و گرافیکی بینهایت شبیه به نسخه قبلی است. این حس ولی تنها پس از چند ساعت تجربه بازی به لطف گانپلی سریع و نرمتر این نسخه تقریبا از بین میرود.
به نظر میرسد که تمرکز اصلی استودیو سازنده در این دو سال روی این بخش و به طور کلیتر گیمپلی بازی بوده است. خوشبختانه بخش شخصی سازی متنوعتر Battlefield V که هم اجازه تغییر سلاحها و هم ظاهر کاراکترها را در اختیارتان قرار میدهد، این نسخه را به تجربهای جذابتر و حتی فکر شدهتر از قبل تبدیل میکند.
سیستم ارتقای سلاحها که برای اولین بار به این سری اضافه شده، با وجود آنکه کمی در تناقض با جنبههای نسبتا واقعگرایانه این سری است اما به هر صورت محدودیتهای رفتن به دورانی چون جنگ جهانی دوم را دور زده و همزمان ارزش استفاده بیشتر از سلاحها با تنظیمات مختلف را بالاتر میبرد.
محتوای ناقص و باگهای فراوان
بزرگترین ایرادی که در حال حاضر چون ابری سیاه بیشتر ویژگیهای مثبت بازی را پوشانده و مانع از رسیدن نور آنها به مخاطب میشود، محتوای بسیار ناقص Battlefield V است. به نظر میرسد در چند ماه اخیر تیم سازنده به قدری مشغول بهینهسازی بازی و رفع ایرادات بوده که مجبور شده است حتی بعد از یک ماه تاخیر این نسخه را با کمترین محتوای ممکن عرضه کند.
بخش بتل رویال که در هنگام معرفی بسیار روی آن مانور داده شد، در سال 2019 میلادی به بازی اضافه میشود. قسمت چهارم مراحل داستانی بتلفیلد 5 و مود آنلاین Tides of War نیز در چند روز آینده عرضه خواهد شد.
تعداد سلاحهای هر کلاس هم حتی نسبتا کمتر از نسخههای قبلی است. با وجود آنکه قسمتهای ذکر شده در بالا و حتی تمامی بستههای الحاقی Battlefield V قرار است به صورت رایگان به بازی اضافه شوند اما در هر صورت جدیدترین نسخه سری بتلفیلد با این محتوای ناقص بیشتر حکم یک بازی ارلی اکسزز یا همان دسترسی زودهنگام را دارد.
باگهای گرافیکی و فنی بازی هم گاهی تعدادشان فراتر از حد منطقی و قابل انتظار است. بخشی از این باگها و گلیچها نیز فراتر از مواردی چون فرو رفتن کاراکترها در همدیگر یا اشیا بوده و برای همین میتواند روی عملکرد شما در یک بازی رقابتی تاثیر بگذارد. برای مثال در یک هفته تجربه بازی، بارها پیش آمد که دوربین یا رفلکس روی سلاح کار نکرده و به اشتباه روی بخش پایینتری زوم کند. تا زمانی که دوباره اسپاون نشوید، این مشکل حل نمیشود و تقریبا تیراندازی به سوی دشمنان را غیرممکن میکند.
چندین بار در نقشه Hamada و در مود فرانتلاین هم پیش آمده که با صفر شدن تعداد تیم حمله کننده، همچنان بازی تا پایان زمان تعیین شده ادامه پیدا کرده و به نظر میرسد این باگ عجیب روی تمامی پلتفرمها هم مشاهده میشود. باگهای کم اهمیتتر هم را به وفور در بررسی ویدیویی بازی خواهید دید.
سخن پایانی
همانطور که در مقدمه بررسی هم گفتم، Battlefield V واقعا دنبالهای خوب و به جد رقیبی مهم برای بلک آپس 4 (بررسی دیجیاتو) به حساب میآید. البته همانطور که خواندید بازی بیایراد هم نیست اما خوشبختانه این مشکلات به شکلی هستند که به راحتی میتوان انتظار داشت تا در آینده بسیار نزدیک و با بروزرسانیهای بعدی مرتفع شوند.
محتوای ناقص بتلفیلد 5 هم شاید تا چند روز یا چند ماه آینده کمی به ارزش تکرار و سرگرم کنندگی بازی لطمه بزند اما با اضافه شدن بخشهای تکمیلی و انتشار بستههای الحاقی دیگر این ایراد هم از بین میرود. در هر صورت بتلفیلد یکی از آن شوترهای چند نفرهای به شمار میرود که بقای آن کاملا به پشتیبانی خوب و درست سازندهها وابسته است.
اگر دنبال یک بازی رقابتی سرگرم کننده میگردید و چندان با گیمپلی و فضای بلک آپس 4 راحت نیستید، بتلفیلد 5 تا حد زیادی میتواند از عهده انتظارات شما بر آید بنابراین تجربه آن را از دست ندهید.
- اضافه شدن مودهای جدید جالب و سرگرم کننده
- صداگذاری بینقص
- برطرف شدن تقریبا کامل ایرادات نسخه بتا
- گانپلی سرعتی و بهبودیافته
- محتوای ناقص
- باگهای فراوان
- بخش داستانی کوتاه و در عین حال خسته کننده
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
سلام خسته نباشید . علت سیو نشدن بازی چیه؟?
4 تا پاراگراف اول هیچ ربطی به نقد بازی نداره، بیشتر شبیه اینه که اره الان بد گفتن و تنفر از EA خوبه، بزار من بهش بپیوندم
قیمت بازی توی بلک فرایدی و سایبرماندی افت کرد، که یه چیز کاملا طبیعی هستش، پارسال هم ولفشتاین 2 و اویل ویت این 2 هم قیمت هاشون نصف شد اون زمان / خود سونی گاد اف وار جدید رو با قیمت 20 دلار می فروخت / الانم قیمت بتلفید 5 توی بست بای ، والمارت و ... با همون قیمت 60 دلار هستش
برای امار فروش هم بهتره منتظر گزارش NPD باشیم، بعدشم اینم فراموش نکنیم که بتل رویال بتلفید اوایل سال دیگه می یاد و اون باز هم می تونه امار فروشش رو بهتر بکنه
اینکه کردن تو پاچت دلیل نمیشه بیای انشا بنویسی
اتفاقا اون ولفنشتاین و اویل ویتین که مثال زدید، خودشون نمونههایی هستن که حرف نویسنده رو تایید میکنن. هر دو به خاطر مارکتینگ ضعیف بتسدا و زمانبندی اشتباه در تاریخ عرضشون نتونستن در هفته های اولیه اون قدرها خوب ظاهر بشن و بتسدا مجبور شد با تخفیفهای مختلف در تعطیلات این خلا رو جبران کنه. کاری که چند سال پیش هم اسکوئرانیکس با قسمت دوم ریبوت توم ریدر کرد.
اگر مثل گاد آو وار چندین ماه از عرضه بازی میگذشت، این تخفیف منطقی بود ولی برای عنوانی که جزو پرفروشترینهاست و تقریبا هر نسخش تو همون هفتههای اول میخ رو محکم میکوبه، این تخفیف نشون میده بازی تو جذب کاربر فعلا خیلی موفق نبوده؛ در هفتههای اول انتشار بازی هستیم و از طرفی بازخوردهای منتقدها مثبت بوده، مشخصا این ناموفق بودن به سیاستهای سازنده قبل از انتشار بازی برمیگرده.
سلام خسته نباشید، ممنون از نظرتون. در مورد جمله اول واقعا نظری ندارم چون من از EA متنفر نیستم و بتلفیلد هم همیشه یکی از سری های مورد علاقم بوده. ولی دلیل نمیشه از مارکتینگ ضعیف یه شرکت انتقاد نکرد. اما در مورد بقیه مسائل: 1-کاهش قیمت بازی تو فروشگاه های اشاره شده مال چند روز بعد از بلک فرایدیه 2-فروش فیزیکی تو زمان مشابه 63 درصد کمتر از نسخه قبلی بوده 3-تو انگلیس تو همون هفته اول انتشار حتی تو سه رتبه اول هم نبوده 4-تو مطلب هم اشاره کردم که هنوز باز هم برای قضاوت زوده و آماری از فروش دیجیتالی بازی نیست ولی قبل از انتشار هم خبر اومده بود که پیش فروش بازی حتی از تایتان فال 2 کمتر بوده. با تمام این تفاسیر، با تقریب خوبی میشه احتمال داد که فروش بازی به هیچ وجه در حد نسخه قبلی نبوده.