ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنسیت گرایی برای انتخاب زنان در مشاغل فکری
کسب و کار

شانس انتخاب زنان برای مشاغل فکری ۲۵ درصد کمتر از مردان است

وقتی حرف از جنسیت گرایی به میان می آید زنان شاید در مقایسه با مردان کمتر نسبت به این مساله تعصب داشته باشند. اما در زمان استخدام برای مشاغل فکری، احتمال آنکه کاندیداهای زن از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

وقتی حرف از جنسیت گرایی به میان می آید زنان شاید در مقایسه با مردان کمتر نسبت به این مساله تعصب داشته باشند. اما در زمان استخدام برای مشاغل فکری، احتمال آنکه کاندیداهای زن از سوی کارفرمایان زن رد شوند درست به اندازه مردان است.

طبق پژوهشی تازه، احتمال آنکه مدیرانی از هر دوی این جنسیت ها، کاندیدای خانم را برای پست مورد نظرشان (عموما مشاغلی که با هوش و نبوغ در ارتباطند) پیشنهاد دهند کمتر است و این مشاغل عموما مردانه قلمداد می شوند.

براساس این پژوهش زمانی که در توضیحات یک موقعیت شغلی به عبارت «توانایی فکری» اشاره می شود، احتمال آنکه زنان برای شغلی پیشنهاد شوند ۲۳.۵ درصد کمتر از مردان است.

در این مطالعه که در دانشگاه نیویورک انجام شده از ۱۱۵۰ داوطلب خواسته شد که دو کاندید را برای یک موقعیت شغلی انتخاب نمایند. آگهی های شغلی نمایش داده شده برای آنها نیز یا کاملا خنثی بودند یا در آنها ذکر شده بود «نیازمند بهره هوشی بالا» و «مهارت های استدلالی قوی».

در ادامه مشخص گردید که مردان با احتمال کمتری زنان را برای این مشاغل انتخاب میکنند و جالب آنکه زنان نیز تقریبا به همین شکل بودند.

جنسیت گرایی در مشاغل فکری

اما در مورد مشاغلی که آگهی هایشان ماهیتی خنثی داشت تقریبا دو سوم از پیشنهادات دریافتی از سوی داوطلبان شامل کاندیداهای زن می شد و وقتی از عبارت «استعداد» در آنها استفاده می شد این رقم به ۵۴ درصد کاهش می یافت.

دکتر آندره سیمپین مولف ارشد این پژوهش و استادیار دپارتمان روانشناسی دانشگاه نیویورک در این باره گفت:

تحقیقات ما نشان می دهد که زنان و دختران با وجود دستاوردهایشان در کلاس های درس و محیط های کاری همچنان ممکن است وقتی حرف از استعداد به عنوان عامل کلیدی موفقیت به میان می آید با تبعیض روبرو شوند.

تحقیقات قبلی حتی نشان داده که انسان از سنین کودکی یاد می گیرد مولفه هایی مانند هوش و نبوغ را در گروه ویژگی های مردانه طبقه بندی کند و در عوض ویژگی هایی مانند سخت کوشی یا وجدان کاری هم بیشتر به زنان نسبت داده می شود.

دکتر سیمپین همچنین گفت:

پژوهش های ما همچنین به بهبود درک کلی مان از فرایندهایی منتهی شد که منجر به توجه کمتر به زنان در زمینه های استعدادی می شود؛ منظور رشته هایی نظیر فیزیک و فلسفه است که در آنها موفقیت عموما وابسته به توانایی های ذهنی بالا در نظر گرفته می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی