ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عصر طلایی دوربین موبایل؛ آیا هنوز هم به DSLR نیاز داریم؟

همیشه آرزو داشتم یک دوربین DSLR تهیه کنم، اما هرچه بیشتر دویدم قیمت ارز هم شانه به شانه ی من می دوید و اجازه نمی داد رویای دیرین محقق شود. هرچند دست من هرگز به ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

همیشه آرزو داشتم یک دوربین DSLR تهیه کنم، اما هرچه بیشتر دویدم قیمت ارز هم شانه به شانه ی من می دوید و اجازه نمی داد رویای دیرین محقق شود. هرچند دست من هرگز به دوربینی که می خواستم نرسید، اما خوشبختانه تولید کنندگان گوشی موبایل در تمام این سالها به سختی در تلاش بودند تا دوربین محصولات خود را بهتر کنند.

بله، دوربین DSLR به عکاس امکان می دهد از بین صدها لنز دقیقاً گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کند، عکسها را به بهترین شکل بعد از عکاسی ویرایش کند یا در ابعاد بسیار بزرگ چاپ نماید. اما برای بیشتر ما که در نهایت می خواهیم با کمترین دردسر ممکن چند عکس بگیریم و روی اینستاگرام منتشر کنیم، مطمئن باشید دوربین یک گوشی پرچمدار امروزی حتی از نیازمان هم فراتر است.

برای اینکه موضوع روشن تر شود در یک غروب معمولی تهران تصمیم گرفتیم با دوربین گلکسی نوت ۹ (بررسی دیجیاتو) و کنون 5D Mark IV از صحنه ای یکسان عکاسی کنیم. هر دو دستگاه را روی تنظیمات خودکار گذاشتیم و تصاویر پایین ثبت شد.

عکاسی با موبایل
خروجی دوربین نوت ۹ با تنظیمات خودکار
خروجی دوربین 5D Mark IV روی تنظیمات خودکار

همانطور که می بینید در عکس ثبت شده با گوشی موبایل نورسنجی به خوبی انجام شده و تمام تصویر واضح است، اما در تصویر دوربین کنون، بخش پایین دچار فرونوردهی یا Underexposure شده است.

قطعاً اگر تنظیمات دستی دوربین DSLR را فعال کنید و روی حالت خام عکاسی کنید، تصویر را با نرم افزارهای حرفه ای ویرایش کنید و در سایز اصلی تماشا کنید، نتیجه به مراتب از گوشی موبایل بهتر خواهد بود. اما برای کسی که با تنظیمات خودکار عکاسی می کند و روی اینستاگرام منتشر می کند، یک گوشی پرچمدار با کمترین مراحل عکس مشابه و حتی گاهی هم بهتر می گیرد.

در این مطلب می خواهیم در مورد ترفندهایی صحبت کنیم که به ما کمک می کنند از تمام پتانسیل دوربین عالی موبایلی که در جیب داریم استفاده کنیم و عکس های بهتری بگیریم.

گاهی به آسمان نگاه کن

زاویه دید همیشگی خوب است، اما بعضی وقت ها هم بد نیست از زاویه متفاوت به اطراف نگاه کنیم. مثلاً آخرین برگ پاییزی که روی شاخه درختی باقی مانده است، روی پس زمینه ی آسمان تضاد زیبایی ایجاد می کند و رنگ زرد برگ، بیشتر به چشم می آید.

عکاسی با موبایل

حتی سنگفرش معمولی زیر پای ما هم می تواند از زاویه ی مناسب، دلپذیر تر به نظر برسد.

عکاسی با موبایل

برخورد نزدیک

اصلاً لازم نیست هرچه در اطراف می بینید را در کادر جای دهید. هرچقدر می توانید به سوژه نزدیک شوید، حتی اگر نصف بیشترش از کادر بیرون می ماند!

عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایل

در تصویر بعدی می بینیم که کادر بسته، صحنه ی جذاب تری ایجاد کرده است. اگر دوربین گوشی شما لنز 2X دارد از آن برای گرفتن تصویر نزدیک تر استفاده کنید.

image

ابر و باد و مه و خورشید

ابرها مفت و مجانی بالاسر ما در حال فیگور گرفتن هستند و ما هیچ توجهی به رنگ های زیبا و فرم های دل نشین شان نداریم. ابرها می توانند حتی معمولی ترین کادر را هم به یک تصویر جذاب تبدیل کنند. کافی است گهگاه در خیابان بالا را نگاه کنید.

از چیزهای دیگری هم در آسمان می توانید برای بهتر شدن عکسها کمک بگیرید، از جمله کُره ی سوزان بزرگی به نام خورشید. امروز بسیاری از دوربین های موبایل به الگوریتم های مخصوصی مجهز هستند که پرتوهای خورشید را از عکس شما حذف می کنند، اما اگر زاویه مناسب را پیدا کنید این پرتوهای گرما بخش حس زندگی را به عکس های شما می آورند.

حجم های پُر کاربرد

ترکیب نور خورشید با حجم های هندسی هم عالی می شود. ساختمان هایی که معماری تخت و تیزی دارند را پیدا کنید. حوالی عصر و صبح زود، خورشید از زاویه مایل به دیوار این ساختمان ها می تابد و کنتراست جذابی ایجاد می کند.

عکاسی با موبایل

هرجا کنتراست زیادی باشد، عکس سیاه و سفید هم خوب می شود، خصوصاً همین ساختمان هایی که پیدا می کنید.

عکاسی با موبایل

مجسمه ها هم حجم محسوب می شوند و در تضاد با آسمان کنتراست خوبی دارند. اگر در خیابان یک مجسمه دیدید با دقت به سایه روشن ها، زاویه را تنظیم کنید تا یک پرتره داشته باشید. هرچه عجیب تر بهتر.

عکاسی با موبایل

رقص سایه ها

در طرف مقابل نور، سایه ها قرار دارند. چشمتان را عادت بدهید که موقع عکاسی به سایه ها هم مثل سوژه و بقیه موارد دقت کند.

مایه ی حیات

و اما روی زمین، بازتاب سطح آب است که به کمک شما می آید و معمولی ترین عکس ها را هم به مناظر پُر شکوهی تبدیل می کند.

عکاسی با موبایل

عکاسی با موبایل

یک دست صدا ندارد

اما تنظیمات دستی دوربین، کاربرد زیادی دارد! اصلاً هم لازم نیست استاد عکاسی باشید. برای شروع می توانید گرفتن عکس ضدنور (سیلوئت) را تمرین کنید. تنظیمات دستی دوربین را باز کنید و سرعت شاتر را تا حدی بالا ببرید که بخش های تیره در تصویر به شکل یک حجم کاملاً تاریک ثبت شوند.

عکاسی با موبایل
تصویر عادی
عکاسی با موبایل
تصویر سیلوئت یا ضدنور

حالا تعادل رنگ سفید (تراز سفیدی) یا White Balance را دستکاری کنید تا رنگها به رقص آیند.

تمام عکس های استفاده شده در این مطلب بدون ویرایش و خروجی مستقیم دوربین گوشی گلکسی نوت ۹ (بررسی دیجیاتو) هستند. قطعاً اگر از نرم افزارهای ویرایش عکس استفاده کنید نتیجه بهتر هم می شود. اما همانطور که می بینید نیازی نیست برای عکس گرفتن حتماً تجهیزات حرفه ای یا تحصیلات آکادمیک عکاسی داشته باشیم. اگر گوشی شما دوربین خوبی دارد، هرجایی که هستید می توانید عکس های بهتری ثبت کنید. کافی است ترفندهای جدید یاد بگیرید و با دقت بیشتری به اطرافتان نگاه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Adel_Salehi
    Adel_Salehi | ۲۲ آذر ۱۳۹۷

    خوب بود با تعصب نسبت به دوربین موبایل این مقاله تنظیم نمیشد و به جای پز دادن یک کیفیت در موبایل به عنوان نور دهی به کمیت آن HDR اشاره میشد که لطف اصلاح نرم افزاری در عکس های کنتراست بالا است که DSLR ها خیلی بهتر عمل میکنن روی HDR چون موبایل با یک عکس اینکار رو میکنه ولی دوربین ها حداقل با دو عکس، هر چیز رو دقیق در خور خودش مقایسه کنید!

  • ras moodi
    ras moodi | ۲۲ آذر ۱۳۹۷

    خیلی خوب و روان نوشتین

  • MAYSAM D
    MAYSAM D | ۲۲ آذر ۱۳۹۷

    ممنون مقاله بسیار مفیدی بود ولی نمیدونم چرا هر چی با گوشی 1100 خودم تلاش میکنم نمیتونم عکس بگیرم :)

  • Davood baghery
    Davood baghery | ۲۲ آذر ۱۳۹۷

    موضوع مقاله خوبه ولی بیشتر
    شبیه تبلیغ note 9 بود :/

  • Bardia Ath
    Bardia Ath | ۲۱ آذر ۱۳۹۷

    بسیار عالی بود این مطلب
    دوربین گوشی های در طول این سالها پیشرفت زیادی به خود دیدند و حتی اختلاف در میان رده و پرچمدار هم کمه به عبارتی دیگر انتخاب گوشی عقلانی نیست که فقط دوربین باشد من بررسی دوربین اس ۷ اج رو با اس ۹ پلاس دیدم تفاوت بسیار کم و حتی صفر بود

مطالب پیشنهادی