ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

روش تشخیص میزان کارکرد واقعی خودروهای دست دوم؛ تلاش برای خواندن دست کلاهبرداران

خرید خودرو دست دوم یکی از بزرگترین ریسک هایی است که ممکن است هر کس در زندگی مرتکب شود خریداران تازه کار معمولا شیفته وضع ظاهری خودرو می شوند و البته مکافات این زودباوری را ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

خرید خودرو دست دوم یکی از بزرگترین ریسک هایی است که ممکن است هر کس در زندگی مرتکب شود خریداران تازه کار معمولا شیفته وضع ظاهری خودرو می شوند و البته مکافات این زودباوری را نیز پس خواهند داد .
دستکاری کیلومتر کارکرد خودرو یکی از شیوه ‌های رایج برای گران‌ تر فروختن خودروهای کار کرده است که در صورت عدم تشخیص کیلومتر کارکرد واقعی خریداران به هنگام خرید قیمتی بالاتر از آن چه که باید، برای یک خودرو کارکرده پرداخت می‌ کنند.

کارکرد خودرو

تعدادی از باتری سازها قادر به انجام این کار بوده و در قبال دریافت مبلغی اندک (زیر 500 هزار تومان)، اقدام به این کار خلاف می‌ نمایند و برای برخی از آن ‌ها، این کار حتی یک منبع درآمد مستمر محسوب می‌ شود. در نتیجه این کاهش کارکرد، علاوه بر آن که مشتری ماشین را گران‌ تر از ارزش واقعی خود می‌ خرد بلکه هزینه ‌های نگهداری خودرو نیز بالاتر از حد انتظار خواهد بود. البته این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر مونیخ، در حدود 30 درصد خودرو ها و در بلژیک این عدد در حدود 8.6 درصد از خودروهای دست دوم است!
روش‌ های مختلفی برای تشخیص میزان کیلومتر کارکرد واقعی خودرو وجود دارد نظیر چک کردن ECU، بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و .... اما باید توجه داشت که تعیین میزان دقیق کارکرد خودرو عملا امکانپذیر نیست.
حتی برای خودروهای مجهز به ECU که کارکرد برخی از آن‌ ها با دیاگ قابل تشخیص است، روش‌ هایی وجود دارد که کارکرد خودرو تغییر داده می ‌شود بدون آن که آب از آب تکان خورده و دیاگ متوجه شود.

بارها در انواع خودروهای دست دوم، دکمه ‌هایی در داشبورد دیده شده است که اصلا برای آن خودرو نیستند. شاید این دکمه مستقیماً به کیلومترشمار متصل شده باشد و مانند دکمه ‌های روشن/خاموش چراغ خودرو، با یک کلید عمل ثبت مسافت توسط کیلومتر شمار را غیرفعال/فعال کند. حتی نمونه‌ ی اتصال دکمه‌ های واقعی خودرو (مانند سوئیچ تهویه) به کیلومترشمار نیز وجود داشته است. پس حتما در هنگام خرید خودرو تمام دکمه‌ ها و عملکرد آن ‌ها را بررسی کنید.

تشخیص کارکرد خودرو از روی ظاهر آن

ظاهر کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال گاز و فرمان چقدر سائیدگی دارند، یا این که رادیاتور خودرو و رو دری در چه وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در خرید و فروش خودرو بستگی دارد.

البته تمام این موارد به راحتی توسط یک دلال خبره قابل تعویض هستند. با استفاده از کارشناسی مجرب دو مورد را که معمولا توسط دلالان تعویض نمی ‌شود، چک نمایید:
رادیاتور خودرو برای خودروهای با کارکرد بالا
دیسک ترمز برای خودروهای با کارکرد پایین
فواصل موجود در رادیاتور خودرو در گذر زمان و بر اثر برخورد هوا، حشرات، گرد و غبار و ... اندکی افزایش می‌ یابد و هر چقدر که این فواصل بیشتر باشد نشان دهنده بالا بودن کارکرد خودرو است. اگر رادیاتور خودرویی را چک نموده و متوجه فاصله‌ های غیرمنطقی شدید، باید به این احتمال قوی را بدهید که کیلومتر خودرو دستکاری شده و کارکرد خودرو بالا است. شایان ذکر است از آنجا که رادیاتور خودرو تقریبا هر 150 هزار کیلومتر تعویض می‌ گردد، تعویض زودتر آن نیز محل سوال بوده و باید به هنگام خرید خودرو به این موضوع توجه نمود.

چک نمودن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای با کارکرد کم قابل استفاده است. دیسکی که حدودا بالای 60 تا 70 هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه‌ های تیزی خواهد بود اما برای کیلومتراژ پایین نظیر 20، 30 و 40 هزار کیلومتر، وجود تیزی در لبه دیسک امری کاملا غیرعادی بوده و حکایت از دستکاری شدن کیلومتراژ خودرو دارد.
با وجود ارائه راهکارهای فوق پیشنهاد می شود، اگر مایل به خرید خودرو از فروشنده های سطح شهر هستید، ابتدا آزمون کنید که آیا فروشنده دلال خرید و فروش خودرو است یا اینکه واقعاً مصرف کننده بوده است. همچنین استفاده از کارشناسی خودرو کاملاً منطقی و عقلانی به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ostad fariborz
    Ostad fariborz | ۲۴ آذر ۱۳۹۷

    ایران اکثریت دزدن

  • پوریا ماندگار
    پوریا ماندگار | ۲۳ آذر ۱۳۹۷

    من پارسال 15 تومن پول داشتم میخواستم 405 بخرم البته قبلش پولم کم بود و ماشین های مدل پایین پراید و rd رو تا دلت بخواد دیده بودم و ماشین مدل پایین رو دیده بودم چه افتضاحیه ، پولم جور شد گفتم ماشین مدل پایین نگیرم همون پراید مدل بالا بگیرم ، با وجود اینکه از ماشین واقعا هیچی سرم نمیشد همونجوری یکی خریدم ، رنگ داره ماشین اون موقع به یارو گفتم رنگ داره ارزونتر بده گفت ماشین سالمه ، الان میپرسم یک میلیون زیر ماشین بیرنگ قیمت میدن بی شرفا ، انگار ماشین دور رنگه

مطالب پیشنهادی