ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه شاهکار
تکنولوژی

رییس سازمان فناوری اطلاعات: سامانه شاهکار به زندگی هوشمند شهروندان کمک می‌کند

رییس سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که ارائه سامانه شاهکار به ده اپلیکیشن برتر و پربازدید ایرانی نظیر کافه‌بازار در مراحل آزمایشی خود قرار دارد و این سازمان در حال آماده‌سازی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۶

رییس سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که ارائه سامانه شاهکار به ده اپلیکیشن برتر و پربازدید ایرانی نظیر کافه‌بازار در مراحل آزمایشی خود قرار دارد و این سازمان در حال آماده‌سازی پروتکل‌ها است. «امیر ناظمی» تاکید می‌کند این امکانات در اختیار سروش و گپ هم قرار خواهد گرفت و به باور او، استفاده از این سامانه می‌تواند به هوشمندسازی زندگی شهری کمک بسزایی کند.

ناظمی در رابطه با استفاده استارت‌آپ‌ها از سامانه شاهکار به دیجیاتو گفت که بهره‌گیری بهینه از دیتا‌ها به خلاقیت و هوشمندی صاحبان کسب‌وکارها برمی‌گردد:

«برای مثال در حوزه فین‌تک و بحث‌های مالی همیشه این سوال مطرح است که از کجا دقیقا بدانیم پول واقعا از طرف شخص X است. با Authentication (احراز هویت) موجود در سامانه شاهکار می‌توان این مساله را به طور صد درصد متوجه شد. این تراکنش با موبایل انجام شده و کد ملی هم برای فعالیت این موبایل فرستاده شده، رمزی برای من حین این تراکنش فرستاده شده و افراد می‌فهمند که این تراکنش با سیم‌کارت به نام شخص X صورت گرفته است.»

مثال دیگری که او می‌زند مرتبط با هوشمندسازی شهر تهران است که شهرداری چند وقتی‌ است روی آن تمرکز ویژه‌ای دارد. به گفته ناظمی طرح راه‌اندازی وای‌فای عمومی شهرداری قرار است به زودی عملیاتی شود و اینترنت وای‌فای در معابر و مکان‌های لازم قرار گیرد. کاری که سامانه شاهکار می‌تواند در اینجا انجام دهد هم به این شرح است:

«ما هرجای شهر که می‌خواهیم به این وای‌فای وصل شویم، دیگر لازم نیست احراز هویت شویم و یا مبلغی پرداخت کنیم بلکه تمام این فرایندها می‌تواند به صورت اتوماتیک انجام شود چرا که سیم‌کارت و موبایل به نام شخص من است و حساب‌های بانکی هم به نام شخص من وجود دارد.»

ناظمی تاثیر سامانه شاهکار و استفاده از آن در مورد پرداخت قبوض شهروندان را نیز مثبت تلقی می‌کند و به دیجیاتو می‌گوید: «اولین شرط برای پرداخت قبوض این است که بدانیم این قبض موبایل، برق یا گاز به نام خود شخص است. اگر خود شخص هم از موبایلی که به نامش است درخواست واریز قبض کرده باشد، با حساب بانکی که به نام او است این کار به سرعت و بدون اتلاف وقت انجام خواهد شد. همه این موارد با همدیگر سینک می‌شوند.»

سامانه شاهکار

او ضرورت سامانه شاهکار و استفاده از آن در بدنه‌های مختلف را با ذکر مثال کارت سوخت‌های جدید عنوان می‌کند:

«شناسایی مشتری یا همان KYC سه لایه دارد که یک بخش آن به شناسایی با موبایل برمی‌گردد. لایه دو به یک دیوایس دیگر برمی‌گردد، مثلا کارت هوشمند ملی در کنار موبایل. به عنوان مثال کد ملی را در یک بانک می‌زنیم و یک Reader آن را می‌خواند و عملیات بانکی به سرعت انجام می‌شود. مرحله بیومتریک (اثر انگشت یا عنبیه چشم) هم وجود دارد که سومین مرحله این شناسایی است. فرض کنید قصد دارید خانه خود را بفروشید، در این حالت هم موبایل و هم کارت ملی و هم اثر انگشت شما چک می‌شود تا اطمینان حاصل پیدا شود که خود شما مشغول انجام این فرایند هستید.

به گفته ناظمی این کار فعلا از سطح یک یعنی همان احراز هویت توسط موبایل‌ها و اپراتورها شروع شده و او امیدوار است که این فاز تا پایان سال جاری تمام شود و خدمات سطح بعدی در سال آینده آغاز شود. او تاکید دارد که مسائل امنیتی این موضوع نیز باید رعایت شود و سازمان فناوری اطلاعات در تکاپوی این مورد است که از این اطلاعات سواستفاده نشود و حریم خصوصی کاربران حفظ شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات فاز اول را آغازی برای آزمون و خطای این سیستم می‌داند و باور دارد که تا یک ماه دیگر این موضوع به ده اپلیکیشن انتخاب شده اعطا خواهد شد. او فاز اول این سیستم را رایگان اعلام می‌کند و تاکید دارد که در آینده اعطای این سامانه هزینه‌هایی خواهد داشت و تعرفه‌گذاری برای آن خواهد شد:

«مثلا می‌توانیم مرحله بندی کنیم و به استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها بگوییم دقیقا چه جزییاتی را لازم دارند. در این سامانه می‌توان تا ریزترین و جزیی‌ترین اطلاعات نیز رد و بدل شود و از آن استفاده‌های بهینه‌ای برای تسریع زندگی مردم و الکترونیکی شدن فرایندهای روزمره و در نتیجه هوشمند شدن سبک زندگی شهروندان انجام داد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی