ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Subnautica؛ گمشده در اعماق اقیانوس

بازیسازان کمی هستند که تصمیم می‌گیرند این ریسک را به گردن گرفته و به سراغ ساخت یک بازی بر پایه اکتشاف بروند. خوشبختانه استودیو Unknown Worlds Entertainment این ریسک را پذیرفت و حاصل کار، یک ...

محمد امین بهتوئی
نوشته شده توسط محمد امین بهتوئی | ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

بازیسازان کمی هستند که تصمیم می‌گیرند این ریسک را به گردن گرفته و به سراغ ساخت یک بازی بر پایه اکتشاف بروند. خوشبختانه استودیو Unknown Worlds Entertainment این ریسک را پذیرفت و حاصل کار، یک بازی سروایول / اکتشافی با نام Sabnautica شد.

عنصر اکتشاف تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین بخش‌های موجود در بازی‌های ویدیویی شده است. طی سال‌های گذشته بازی‌های بسیار زیادی را تجربه کردیم که با اضافه کردن این عنصر به دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های خود سعی در ارائه تجربه‌ای متفاوت‌تر داشتند.

با وجود اینکه بسیاری از مخاطبین بازی‌های ویدیویی علاقه چندانی به مشاهده این قسمت از بازی‌ها و ندارند و به نوعی آن را حوصله سر بر می‌دانند، اکتشاف همواره یکی از دلایل جذابیت بازی‌های ویدیویی بوده است.

ساختن یک بازی با عنصر اکتشاف به عنوان یک بخش فرعی ساده است، اما قرار دادن این عنصر به عنوان مکانیزم اصلی بازی فوق العاده دشوار است.

سابناتیکا

طی سال‌های اخیر بازی‌های متفاوتی را مشاهده کردیم که تلاش کردند با ارائه تجربه‌ای گسترده‌تر از عنصر اکتشاف خود را از دیگر بازی‌های موفق متمایز کنند.

شاید بهترین و واضح‌ترین گزینه برای نام بردن No Man’s Sky باشد. عنوانی که برخلاف انتظارات بسیار بالا نتوانست مخاطبین را راضی کند و به سرعت از ذهن تمام دوست داران این سبک بازی‌ها حذف شد.

ماینکرفت یکی دیگر از این اسامی است. بازی ساده و فوق العاده محبوبی که گرچه طی سال‌های گذشته طرفداران دو آتیشه خود را از دست داده، اما همچنان با تکیه بر همان محتوای قدیمی و اضافه کردن محتوای جدید به زندگی خود ادامه می‌دهد.

اما Sabnautica متفاوت است. با وجود این که بازی در جوامع غربی با بازخورد بسیار مثبتی روبه‌رو شد اما در ایران کمتر مخاطبی به سراغ تجربه آن رفت. این در حالی است که می‌توان با قطع یه یقین عنوان کرد سابناتیکا با کنار زدن عناوین بزرگ‌تری مانند No Man’s Sky، بهترین بازی اکتشافی چند سال اخیر است.

  • سازنده: Unknown Worlds Entertainment
  • ناشر: Unknown Worlds Entertainment
  • پلتفورم‌ها: ویندوز، مک، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴
  • پلتفورم بررسی: ویندوز

در قرن 22م میلادی انسان‌ها تصمیم می‌گیرند تا سیارات دیگر را استعمار کنند. یک کشتی فضایی با نام Aurora به فضا فرستاده می‌شود تا پروسه ساخت یک کانال برای سفر با سرعتی بسیار سریع بین سیارات را آغاز کند.

دومین ماموریتی که به Aurora محول می‌شود مربوط به بررسی سیاره‌ای با نام 4546B است. سال‌ها پیش یک کشتی فضایی دیگر در این سیاره کنترل خود را از دست می‌دهد و تمام سرنشینان از بین می‌روند.

حال Aurora بخاظر مجهز بودن به سیستم‌های پیشرفته‌تر ردگیری برای این ماموریت انتخاب می‌شود. اما این تکنولوژی‌های نوین کمکی به این کشتی فضایی نمی‌کنند و Aurora توسط یک سیگنال ناشناخته سقوط کرده و منفجر می‌شود.

بسیاری از سرنشینان کشتی از جمله شما، خود را به راکت‌های نجات می‌رسانند و تلاش می‌کنند تا پیش از انفجار کامل کشتی خود را از آن خارج کنند. راکت نجات شما با موفقیت پرتاب می‌شود و در فاصله‌ای دور روی سطح آب‌های اقیانوس شناور می‌ماند.

اینجاست که سابناتیکا آغاز می‌شود.

هدف در سابناتیکا مشخص است، فرار از این سیاره ناشناخته. اما با پیشروی در بازی متوجه اسراری می‌شوید که این فرار را به تاخیر انداخته و موجب می‌شوند مدت زمان بیشتری را در آب‌های بی‌انتهای اقیانوس این سیاره سپری کنید.

همانطور که گفته شد، سابناتیکا در برهه‌ای از آینده رخ می‌دهد. جایی که تکنولوژی‌های پیشرفته به شما کمک می‌کنند با استفاده از یک ابزار ساده شروع به ساخت و ساز کنید تا بتوانید نیازهای ابتدایی خود را برطرف کنید.

البته این تکنولوژی‌های پیشرفته روند حیات را برای شما ساده‌تر نمی‌کنند و همچنان پیدا کردن آب آشامیدنی، غذا و اکسیژن از جمله نیازهایی هستند که باید مد نظر قرار دهید تا بتوانید بقای خود در سطح این سیاره را تضمین کنید.

با اولین شیرجه در اقیانوس، تمام بازی‌هایی که خشکی‌ها را به عنوان زمینه شکل گیری داستان خود انتخاب کرده بودند فراموش خواهید کرد. برخلاف بسیاری از بازی‌های دیگر که معمولا با دنیایی جنریت شده روبه‌رو می‌شوید، نقطه به نقطه سابناتیکا توسط تیم طراحی آن شکل گرفته و زیبایی محسور کننده خود را دارد.

روند پیشرفت بازی بی‌شباهت با تمام بازی‌های دیگر در این سبک نیست. به همراه نداشتن تکنولوژی‌های کمکی موجب می‌شوند تا نتوانید مدت زمان زیادی را بدون اکسیژن و غذا در زیر آب بگذرانید. اما به مرور زمان و با پیشروی در بازی امکانات بیشتری کسب می‌کنید تا این روند برایتان ساده‌تر شود.

بقایای سوخته Aurora همیشه پیش روی شماست، اما رسیدن به آن نیازمند ساخت یا پیدا کردن تجهیزاتی است که پس از شروع بازی کسب می‌کنید. پس از رسیدن به کشتی، می‌توانید بقایای آن را گشته و به دنبال پیدا کردن تکنولوژی یا سرنخ‌های بیشتری برای پیدا کردن اسرار موجود در سیاره باشید.

سیستم ساخت و ساز بازی بسیار ساده است. برای ساخت هر وسیله نیاز به مواد اولیه‌ای دارید که در اعماق مختلف اقیانوس پیدا می‌شوند. ساخت تکنولوژی‌ها و ابزار مقدماتی ساده‌تر است و به مرور برای ساخت تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر نیازمند ورود به اعماق سیاه‌تری از اقیانوس می‌شوید.

پس از گذراندن ساعات ابتدایی بازی متوجه می‌شوید که فضای راکت نجات دیگر برای زندگی شما کافی نیست. بر پایه همین نیاز و پس از جمع آوری مواد اولیه مورد نیاز شروع به ساخت بیس خود در زیر آب می‌کنید.

انعطاف پذیری بالا و ارائه انتخاب‌های متنوع در ساخت این بیس به شما این اجازه را می‌دهد تا مطابق سلیقه‌تان آن را طراحی کرده و با تکنولوژی‌ها و تجهیزات مورد نیازتان آن را پر کنید. هرکدام از تکنولوژی‌های بازی می‌توانند بقای شما در سطح سیاره را ساده‌تر کنند.

برای مثال ساخت اتاقک اسکنر موجب می‌شود تا کف اقیانوس را آنالیز کنید و مواد اولیه مورد نیاز خود را ساده‌تر پیدا کنید. یا ساخت ژنراتور برق به شما این امکان را می‌دهد تا بیستان را در اعماق اقیانوس بسازید و برای تولید انرژی نیازی به نور خورشید و صفحه‌های خورشیدی نداشته باشید.

شنا کردن تنها راه حل موجود برای انتقال در محیط بازی نیست. به مرور و با اسکن کردن بقایای پرتاب شده از Aurora در کف اقیانوس و به دست آوردن طرح ابتدایی ساخت تجهیزات پیشرفته‌تر می‌توانید وسایل نقلیه موثری بسازید.

این وسایل نقلیه شامل یک زیر دریایی کوچک، یک زیر دریایی بزرگ و درنهایت یک ربات با نام Prone Suit می‌شود. هر یک از وسایل نقلیه به پیشروی شما در بازی کمک ویژه‌ای می‌کنند و بسیاری از ماموریت‌های پیش رویتان نیازمند استفاده از آنان است.

ساخت این وسایل نقلیه پایان تلاش شما برای بهتر کردن شرایط نیست. وجود آپگریدهای مختلف باعث می‌شود تا برحسب نیازتان باز هم به سراغ پیدا کردن تکنولوژی‌های موجود در کف اقیانوس بروید و با بازسازی آن‌ها، تجهیزات خود را قدرتمندتر کنید.

محیط بازی وسیع و عمیق است، اما هیچوقت احساس گم شدن به شما دست نمی‌دهد. بازی همواره ماموریت‌هایتان را به شما گوشزد می‌کند و از طریق امواج رادیویی موقعیت مکان‌هایی که می‌بایست به سراغشان بروید را به شما نشان می‌دهد.

این انتخاب شماست تا تنها به ساخت یک بیس فوق پیشرفته مشغول باشید یا از بتدا به سراغ دنیال کردن خط داستانی بازی بروید. سابناتیکا به هیچ عنوان شما را وادار به تجربه بازی با شرایط خطی نمی‌کند و همواره دست شما را برای انتخاب نحوه پیشروی باز می‌گذارد.

هزاران کار مختلف می‌توان در بازی کرد که واقعا رسیدگی به تمام آن‌ها سخت و بسیار زمان‌بر است. اما یکی از نکات مثبت سابناتیکا این است که به نوعی انجام هر یک از این فعالیت‌های ثانویه را مکمل دیگر فعالیت‌ها قرار داده است.

به این ترتیب با پیگیری یک فعالیت و به سرانجام رساندن آن از دیگر ماموریت‌های بازی عقب نمانده‌اید، بلکه گامی کوچک در راستای انجام دادن آن‌ها نیز برداشته‌اید.

سابناتیکا یک تجربه مفرح نیست، بلکه یک تجربه ترسناک‌ است. ترسناک نه به معنی وجود اتفاقاتی ناخوشانید و صحنه‌های به منظور ترساندن شما. بلکه به معنی القای ترس به خاطر حضور در دنیایی بی‌کران و ناشناخته.

با وجود اینکه سفر کردن در اعماق اقیانوس بازی و گوش دادن به سکوت لذت بخش آن آرامش خاصی به شما می‌دهد، اما مشاهده تاریکی بی‌انتهای پیش رو و غیر قابل پیشبینی بودن آنچه در انتظار شماست موجب می‌شود تا کمی حس ترس را تجربه کنید.

بازی اکشن نیست و برای از بین بردن موجودات عجیبی که در سطح سیاره حضور دارند مجهز به سلاح‌های کشنده نیستید. همین مسئله باعث می‌شود تا در مواقعی که مورد تهاجم یک موجود کوسه شکل قرار می‌گیرید تنها امیدتان چاقوی همراهتان باشد.

هر چه در اعماق این اقیانوس فرو می‌روید، موجودات آن بزرگ‌تر و وحشی‌تر می‌شوند. بسیاری از این موجودات می‌توانند به سادگی زیردریایی عظیم شما را غرق کنند.

 به همین خاطر است که کله شقی در سابناتیکا جایی ندارد و باید تا جای ممکن آرام و حساب شده کار کنید. چرا که پیشگیری از روبه‌رو شدن با موجودات مخوف بازی، بسیار عقلانی‌تر از وارد نبرد شدن با آنان است.

سابناتیکا زیباست و دقیقا همان تصویری را ارائه می‌دهد که همه ما از دنیای زیر آب داریم. جلوه‌های بصری بازی در بسیاری از شرایط موجب پدید آمدن منظره‌هایی چشم نواز می‌شوند که با این سطح از جزئیات در کمتر بازیی دیده‌ایم.

فارغ از هر آنچه چشم‌هایتان می‌بیند و می‌پسندد، صداگذاری بازی نیز فوق العاده است. براساس همین صداگذاری عالی بازیست که در بسیاری از مواقع تصمیم می‌گیرید موتور زیردریایی خود را خاموش کرده با دقت گوش دهید، تا بتوانید موجوداتی که در اطرافتان هستند را شناسایی کنید.

نوارهای پیدا شده در محیط بازی که عموما قسمتی از پازل داستان را سر جای خود می‌گذارند توسط گویندگانی زبده انجام شده و در برخی مواقع به خوبی می‌توان احساس ناامیدی، ترس یا خشم را از آنان دریافت کرد.

برخلاف No Man’s Sky که با تبلیغات فراوان مبنی بر ارائه‌ تجربه‌ای منحصر به فرد نتوانست موفق باشد و به سرعت توسط انتقادات کوبنده مخاطبان تحقیر شد، سابناتیکا توانست با ارائه یک محتوای ارزشمند و سرگرم کننده موفقیت‌های زیادی را نصیب خود کند.

برای تجربه سابناتیکا هنوز دیر نیست. می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اپیک گیمز تا تاریخ 27 دسامبر آن را به صورت رایگان دریافت کنید و از تجربه بهترین بازی اکتشافی چند سال اخیر، لذت ببرید!

  • یک تجربه منحصر به فرد از بازی‌های اکتشافی
  • داستانی گیرا و مملو از سورپرایز
  • دنیایی وسیع و چشم نواز
  • صداگذاری فوق العاده
  • بارگذاری آهسته برخی از محیط‌های جدید بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آرش پارساپور
    آرش پارساپور | ۲۸ آذر ۱۳۹۷

    من تازه روی سوییچ گرفتمش و تجربه خیلی باحالی داشتم ازش توی این کنسول.

  • Reza Dark
    Reza Dark | ۲۷ آذر ۱۳۹۷

    بسیار هم عالی.

مطالب پیشنهادی