ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره‌‌‌ای درخشان مملو از سنگ قیمتی در فاصله ۲۱ سال نوری از زمین

محققان موفق شد‌ه‌اند که سیاره‌ای درخشان در منظومه‌های دور دست پیدا کنند که به علت ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌تواند تغییراتی در طبقه بندی سیاره‌های فرا خورشیدی ایجاد کند و دسته‌ی جدید برای خود ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

محققان موفق شد‌ه‌اند که سیاره‌ای درخشان در منظومه‌های دور دست پیدا کنند که به علت ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌تواند تغییراتی در طبقه بندی سیاره‌های فرا خورشیدی ایجاد کند و دسته‌ی جدید برای خود ایجاد کند.

این فراخورشیدی HD219134 b نام دارد و در صورت فلکی کاسیوپیا قرار گرفته که ۲۱ سال نوری با ما فاصله دارد. ستاره شناسان باور دارند که این سیاره بر خلاف زمین، هسته‌ی عظیمی از آهن ندارد اما کلسیوم و آلومینیوم در آن فراوان بکار رفته است. این مسئله موجب می‌شود که سراسر این سیاره درخشان از سنگ‌های قیمتی پر شود.

کارولین دورن، فیزیکدان نجومی موسسه علوم محاسباتی دانشگاه زوریخ که سرپرستی این پروژه تحقیقاتی را بر عهده داشته است در باره فراخورشیدی یافت شده می‌گوید:

«احتمالاً یاقوت‌های سرخ و کبود سرتاسر سطح این سیاره را پوشانده‌اند چرا که این سنگ‌های زینتی از ترکیب اکسید آلومینیوم تشکیل می‌شوند و این ترکیب در فراخوشیدی به وفور یافت می‌شود.»

این فراخورشیدی چیزی پنج برابر زمین، جرم دارد و به همین دلیل به آن ابر-زمین گفته می‌شود. علاوه بر این سیاره یاد شده طی تنها سه روز به دور نزدیکترین سیاره خود می‌چرخد که بنابر محاسبات تنها ۳ روز به طول می‌انجامد.

HD219134 b یکی از سه کاندیدایی است که موجب شده کلاس جدیدی برای فراخورشیدی ها در نظر گرفته شود و اکنون پژوهشگران دانشگاه زوریخ و کمبریج در حال بررسی احتمال تشکیل چنین دسته‌ای هستند.

بدین ترتیب دسته‌ی جدیدی از فرا خورشیدی‌ها ساخته خواهد شد که علیرغم شباهتشان به زمین، هسته‌ی آهنی ندارند و به همین دلیل قابلیت مغناطیسی در آن وجود ندارد. در این دسته بندی به سیاره‌هایی که کلسیم و آلومینیوم در آنها به مقدار زیادی یافت می‌شود، ابر زمین‌های  عجیب گفته می‌شود.

البته پیش از این نیز سیاره‌های این چنینی یافت شده و اما تصور می‌شود آنها استثنا محسوب می‌شوند و نیازی به دسته بندی جدید ندارند. حال شمار این گونه به سه عدد رسیده و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که دسته‌ای جدید از سیاره‌های فراخورشیدی را به خود اختصاص دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mr X
    mr X | ۲ دی ۱۳۹۷

    فک کن اونجا کلوخ نقش الماس رو داشته باشه

مطالب پیشنهادی