ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مهلت آذر ماه به پایان رسید، تلگرام‌های غیررسمی همچنان فعال هستند

چند ماه از فیلترینگ تلگرام می‌گذرد و کلاینت‌های غیر رسمی این پیام‌رسان در ایران همچنان فعالیت می‌کنند. دو عنوان تلگرام طلایی (طلاگرام) و هاتگرام بیشتر از بقیه نمونه‌ها عضو دارند و تعداد کاربرانشان به گفته ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۴

چند ماه از فیلترینگ تلگرام می‌گذرد و کلاینت‌های غیر رسمی این پیام‌رسان در ایران همچنان فعالیت می‌کنند. دو عنوان تلگرام طلایی (طلاگرام) و هاتگرام بیشتر از بقیه نمونه‌ها عضو دارند و تعداد کاربرانشان به گفته مسئولان مختلف به حدود ۳۰ میلیون کاربر می‌رسد. در اواخر شهریور ماه اعلام شد که مهلت فعالیت این دو برنامه تا پایان آذرماه تمدید خواهد شد و پس از آن باید هر دو برنامه یا به شکل بومی و مستقل از تلگرام در بیایند و یا فعالیت آنها غیرقانونی خواهد بود. این در حالیست که با گذشت مهلت مقرر، این دو پوسته تلگرام همچنان فعال بدون مشکل فعال هستند و امنیت و حریم خصوصی کاربران آنها نیز زیر هاله‌ای از ابهام است.

پس از آنکه اعلام شده بود هاتگرام و تلگرام طلایی به صورت آزمایشی مستقل از تلگرام فعالیت می‌کنند، انتظار می‌رفت که در آخرین روز از آذر ماه توضیحاتی در خصوص وضعیت آنها ارائه شود. توضیحی که تا به امروز اما به گوش عموم مردم رسیده صرفا اخبار چند شب گذشته صدا و سیما بوده که تاکید دارد قرار بوده وضعیت این دو پیام‌رسان تعیین و تکلیف شود، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. وزارت ارتباطات نیز نسبت به این اخبار واکنش نشان داده‌ است و «سید جمال هادیان» مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در توییت خود گفته هنوز ابلاغیه‌ای برای قطع شدن این دو برنامه از مراجع ذی صلاح دریافت نشده است:

«اخبار ساعت ۱۰ شبکه ۳ با پخش تصاویری از “معاون بازنشسته” وزارت ارتباطات اعلام کرده که به “گفته” وزارت ارتباطات دو نسخه فارسی معروف (تلگرام) از امشب قطع می‌شوند. پرسیدم، هنوز ابلاغیه‌ای از مراجع ذیصلاح نیامده. حالا که پخش اخبار غیردقیق هنر شده، خوبه ما هم بگیم که شنیدیم یوتیوب رفع فیلتر میشه؟»

مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اکنون در گفتگو با دیجیاتو نیز تاکید می‌کند که وزارت ارتباطات هیچ ابلاغیه‌ای از نهادهای مسئول از جمله «شورای عالی فضای مجازی» دریافت نکرده است. او همچنین اذعان دارد که فعالیت وزارت ارتباطات در راستای دیجیتالی کردن ایران است و در این زمینه کار خودش را به درستی انجام می‌دهد:

«ما وظیفه مسدودسازی هیچ پلتفرمی را نداریم و زیرساخت‌ها را مهیا می‌کنیم. این زیر ساخت‌ها برای همه فعالان حوزه است. وزارت ارتباطات نه امنیت این پیام‌رسان‌ها را تایید می‌کند و نه تکذیب و این اقدامات وظیفه نهادهای دیگری است. ما موضع گیری نخواهیم کرد و باور داریم وظایفی که برای ما در قبال پیام‌رسان‌های بومی تعریف شده بود را انجام داده‌ایم و فراتر از آن هم پیش رفته‌ایم.»

گفتنیست پیش‌تر با وجود اینکه دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر از راه‌اندازی آزمایشی مستقل این دو برنامه داده بود، «رسول کاظمی» رییس سابق پیشین پیام‌رسان آی‌گپ در توییتی گفته بود از اعضای فنی سازنده تیم تلگرام طلایی شنیده که پروسه کاملا مستقل شدن آنها از تلگرام، چندین ماه زمان می‌برد.

تا این لحظه هنوز هیچ شخصی از مقامات دولتی و غیردولتی واکنشی نسبت به ادامه عملکرد تلگرام طلایی و هاتگرام نداشته‌اند. نکته مهم‌تر اینکه هنوز هیچ دستگاهی مسئولیت فعالیت این نسخه‌ها را نپذیرفته است. اینطور که به نظر می‌رسد فیلتر شدن یا نشدن این دو اپلیکیشن منوط به دستور مقامات بالاتری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۲ دی ۱۳۹۷

    فقط و فقط تلگرام اصلی و رسمی. بقیش چرنده و وابسته به دولت...

  • Bardia Ath
    Bardia Ath | ۲ دی ۱۳۹۷

    مگه انتظار داشتید فیلتر شه؟
    اینها همه ابزار جاسوسی رژیمن قطعا فیلتر نمیشه
    البته فیلترینگ موبوگرام پروپاگاندای رژیم هستش ک نشون بده ما دسترسی بهش نداریم

    • Farcry2249
      Farcry2249 | ۲ دی ۱۳۹۷

      برادری که منفی دادی 22 بهمن ساندیس در انتظارت هست.خوب براشون کار کنی یه کیک هم همراه ساندیس بهت میدن.

    • meyoucat
      meyoucat | ۲ دی ۱۳۹۷

      تو زیادی میدونی لعنتی
      فردا پس فرداست که حذفت کنن

مطالب پیشنهادی