ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بهترین بازی سال
ویجیاتو - بازی

بهترین بازی های سال 2018 به انتخاب دیجیاتو [10 تا 1] + نظرسنجی

تنها چند روز تا پایان سال میلادی 2018 مانده و در کنار این که مسیحیان سراسر جهان سخت مشغول آماده شدن برای جشن کریسمس و تزیین خانه‌هایشان هستند، این روزها فرصت خوبی هم هست تا ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۷

تنها چند روز تا پایان سال میلادی 2018 مانده و در کنار این که مسیحیان سراسر جهان سخت مشغول آماده شدن برای جشن کریسمس و تزیین خانه‌هایشان هستند، این روزها فرصت خوبی هم هست تا نگاهی داشته باشیم به سالی که گذشت.

مراسم‌ها و جشنواره‌های مختلفی در این یک ماه اخیر بهترین فیلم‌ها، موسیقی و آثار هنری سال را انتخاب می‌کنند و ما هم به عنوان تیم دیجیاتو درست به رسم سال گذشته و همزمان با جشن باستانی یلدا فرصت را غنیمت شمردیم تا بهترین بازی‌های سال را انتخاب کنیم و با شما به اشتراک بگذاریم.

انتخاب بهترین بازی‌های سال 2018 سخت‌تر از آن بود که انتظارش را داشتیم. Red Dead Redemption 2 که ماه‌ها ما را سوار قطار هیجان و هایپ خودش کرده بود امسال منتشر شد، بعد از تعطیلات شیرین نوروز گاد آو وار منتشر شد تا اردیبهشت امسال را هم به اندازه تعطیلات 13 روزه ماه قبل لذت‌بخش کند و نسخه چهارم سری فورتزا هم بار دیگر خود را به عنوان بهترین بازی اتومبیلرانی اثبات کرد.

امسال بازی‌های مستقل هم چون گذشته و شاید حتی بیشتر از قبل حرفی برای گفتن داشتند. سلست، Into the Breach و Return of Obra Dinn از بهترین عناوین سال هستند که به خوبی شما را مدت‌ها از فضای شلوغ و پر سر و صدای بازی‌های بزرگ دور می‌کنند.

در این سری مطالب 30 بازی برتر سال را با ترتیب مشخصی برایتان لیست کرده‌ایم که البته بازی‌های موبایل و واقعیت مجازی در این لیست نماینده‌ای ندارند. اما امسال نیز چون پارسال تصمیم داریم تا شما را هم در انتخاب بهترین‌های سال شریک کرده و با سلیقه و نظر شما هم بیشتر آشنا شویم. بنابراین، بهترین بازی‌های سال را در قسمت نظرات بنویسید و در نظرسنجی انتهایی شرکت کنید تا شما هم در این انتخاب سهیم باشید.

۱۰. Pillars of Eternity II: Deadfire

بهترین بازی سال 2018

  • ناشر: Obsidian Entertainment
  • سازنده: Versus Evil
  • پلتفرم: پی سی
  • امتیاز دیجیاتو: ۷۶
  • میانگین امتیازات: ۹۰

برای آن‌که متوجه اهمیت Pillars of Eternity II: Deadfire شوید، کافی است بدانید که کمپین کیک‌استارتر این عنوان تنها طی ۲۴ ساعت به هدف ۱.۱ میلیون دلاری خود رسید. البته این پایان کار نبود و این بازی در نهایت توانست نزدیک به ۴ میلیون دلار سرمایه جذب کند تا استودیو آبسیدین به عنوان خالق سری فال اوت، یکی از بهترین بازی‌های سال جاری را بسازد.

به راحتی می‌توان به Pillars of Eternity II: Deadfire لقب خالص‌ترین نقش‌آفرینی سال را داد. مانند عناوین شاخص این سبک، اطلاعات محیط‌ها، جزییات شخصیت‌ها و در نهایت گستردگی داستان حرف اول را در این بازی می‌زنند. تمام دیالوگ‌ها با دقت فراوان نوشته شده‌اند و اگر بتوانید به سیستم نسبتا خشک گیم‌پلی آن عادت کنید، موارد زیادی در این بازی وجود دارند که می‌توانند شما را برای مدت‌ها سرگرم‌ کنند.

محیط بازی هم پر شده از آیتم‌های گوناگون برای به دست آوردن و محل‌های مختلف برای کشف کردن تا از ماجراجویی ۷۰ ساعته خود در دنیای Pillars of Eternity II: Deadfire که با زیبایی تمام طراحی شده، خسته نشوید.

بخشی از بررسی بازی Pillars of Eternity II: Deadfire به قلم سینا مصطفوی:

ارزش تکرار پذیری بازی Pillars of Eternity II بالا است و به دلیل باز بودن دست گیمر در ساخت شخصیت و انتخاب های درون بازی می توان در نوبت های بعدی بازی کردن اتفاقات متفاوت و جدیدی را تجربه کرد.

۹. Dead Cells

بهترین بازی سال 2018

  • ناشر: Motion Twin
  • سازنده: Motion Twin
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی
  • امتیاز دیجیاتو: ۹۵
  • میانگین امتیازات: ۹۰

عنوان Dead Cells را می‌توان یکی از جادویی‌ترین بازی‌های سال جاری دانست. عنوانی که نه به خاطر گرافیک خارق العاده یا داستان عجیب و غریبش بلکه به خاطر نوآوری در گیم‌پلی توانست توجه‌ تعداد زیادی از علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی را به خود جلب کند. شاید ساده‌ترین عباره برای توصیف Dead Cells، دارک سولز ۲ بعدی باشد.

مبارزات بازی سخت‌ و نفس گیر طراحی شده‌اند و شما قطعا برای دفعاتی متعدد جان خود را از دست خواهید داد. البته کشته شدن شخصیت اصلی پایان کار نیست و در صورت مرگ او در هر کدام از مراحل بازی، مجبور به شروع کردن Dead Cells از مرحله ابتدایی هستید.

در همین لحظه جادوی سازندگان این عنوان رخ می‌دهد. هنگام تجربه مرحله اول با یک نقشه متفاوت نسبت به نمومه اولیه روبرو می‌شوید و حتی جا و قدرت دشمنان هم به طور محسوسی تغییر می‌کند. تمام این موارد در کنار تعداد زیادی آیتم و روایت جالب داستان عجیب و غریب بازی باعث می‌شود تا حضور این عنوان در لیست ۱۰ بازی برتر سال ما به هیچ عنوان عجیب نباشد.

بخشی از بررسی بازی Dead Cells به قلم رسول خردمندی:

Dead Cells بازی بی‌نظیری برای تمام هواداران بازی‌های ویدیویی است. اگر فکر می‌کنید گرافیک پیکسل آرت این بازی تو ذوق شما می‌زند، سخت در اشتباه هستید. اتفاقا در کنار موسیقی عجیب و غریب بازی، این گرافیکِ تقریبا از مد افتاده، نامانوس جلوه نمی‌کند و شما به عنوان یک گیمر، هیچ خلایی در بخش گرافیکی و موسیقی حس نمی‌کنید.

۸. Frostpunk

بهترین بازی سال 2018

  • ناشر:11bit studios
  • سازنده:11bit studios
  • پلتفرم: پی سی
  • امتیاز دیجیاتو: ۸۴
  • میانگین امتیازات: ۸۴

از بازیهای مدیریت شهری انتظار ارائه داستان حتی با کمترین سطح انتظارات را نداریم و اصولا این دسته از بازیها را با گیمپلی جذاب و درگیر کننده خود میشناسیم. Frostpunk از این قاعده مستثنی نیست، اما تصویر سازی بینظیر این بازی از تصمیمات و اقدامات شما موجب میشود تا جای خالی یک داستان پر پیچ و خم پر شده و این ذهن خود شما باشد تا داستان سرایی و پیشبینی آینده را در دست گیرد.

فراستپانک بازگو کننده تلاش یک حاکم برای زنده نگه داشتن مردم خود در برابر کولاک و سرمایی است که به زودی فرا میرسد و هر جنبندهای را از بین میبرد. تنها دلخوشی مردم گرمای منبع حرارتی است که در مرکز شهر قرار گرفته و روشن بودن آن امید زنده ماندن برابر کولاک را در دلشان زنده نگه میدارد.

تصمیماتی که پیش روی شما قرار میگیرند کاملا مثبت یا منفی نیستند. در واقع این شمایید که میبایست تعادل را میان انتخابهای خود برقرار کنید تا مانع از بروز انقلاب یا مرگ مردمانتان شوید. فرستادن کودکان به کارگاهها و معادن برای کار شاید در پیشبرد استراتژیهای شما موثر باشد، اما ممکن است باعث مرگ آنها شود و کور سوی امید را در دل مردم خاموش کند.

فراستپانک مجموعهای از انتخابهایی است که در پشت ظاهر ساده خود پیشامدهایی غیرمنتظرهای در بر دارند. فراستپانک تصویرگر جامعهای است که برای حفظ آن میبایست حساب شده قدم برداشت، چرا که تصمیمات بازی آنقدر ظریف و ماهرانه طراحی شدهاند که کوچکترین اشتباه در برقراری تعادل ممکن است ختم به یک فاجعه شود و نه تنها شما را تا رسیدن کولاک بر تخت قدرتتان نگه ندارد، بلکه هرچه سریعتر از مسند قدرت خلع کند.

بخشی از بررسی بازی Frostpunk به قلم شایان کرمی:

فراستپانک که به نوعی دنباله ای معنوی بر دیگر بازی شناخته 11bit studios یعنی This War of Mine است، تجربه لذت بخش بازی پیشین را کامل کرده و بازی عمیق تر و بزرگ تری به حساب می آید.

در نهایت باید گفت فراستپانک تجربه بسیار خوبی برای افرادی است که می خواهند سبک استراتژیک و مدیریت شهری را با تم متفاوتی تجربه کنند و به طور قطع این دسته لذت زیادی از این بازی خواهند برد.

جزییات فوق العاده بالا، انتخاب های گوناگون، طراحی هنری و فنی قوی و نوآوری های متعدد بازی باعث شده تا این عنوان تجربه منحصر به فرد و ارزشمندی باشد. البته نبود راهنمای مناسب برای تازه کارها و کمبود محتوای بازی در بعضی از بخش های اصلی شاید باعث شود عده ای به اندازه کافی از تجربه فراستپانک لذت نبرند.

۷. Shadow of the Colossus

  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سازنده: Team ICO (ریمیک توسط Bluepoint Games)
  • پلتفرم: پلی استیشن 4
  • امتیاز دیجیاتو: ۱۰۰
  • میانگین امتیازات: ۹۱

Shadow of the Colossus از آن کلاسیک‎های فراموش‌نشدنی است که اتفاقاً هرچه بیشتر از زمان عرضه‌اش می‎گذرد، بیشتر متوجه عظمت کاری که فومیتو اوئدا انجام داده بود می‎شویم؛ مثل سمفونی‌های بتهوون و شاهکارهای داوینچی. سونی امسال در حرکتی تحسین برانگیز تصمیم به عرضه مجدد این بازی برای پلی استیشن 4 گرفت و استودیوی Bluepoint هم که قبلاً ریمستر آنچارتد کالکشن را در کارنامه داشت از عهده وظایف خود به زیبایی برآمد.

ریمیک Shadow of the Colossus با عشقی وصف‎ناپذیر ساخته شده و حرفمان را بپذیرید وقتی می‌گوییم هیچ‎چیز به اندازه مبارزه با کلوسی‎های غول‎آسا در رزولوشن 4K و گرافیک نسل هشتم شکوهمندانه نیست. وظایف بلوپوینت البته به بهبود گرافیک محدود نشده بود و برخی از مشکلاتی که در نخستین Shadow of the Colossus و به سبب محدودیت‎های سخت‎افزاری به چشم می‌خوردند نیز برطرف شده‎اند تا غایی‎ترین تجربه ممکن به دست آید. در وصف میزان خارق‌العادگی Shadow of the Colossus همین بس که عنوانی که اصلاً در سال ۲۰۰۵ عرضه شده بود هنوز هم جایی در میان ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۱۸ دارد.

بخشی از بررسی بازی Shadow of the Colossus به قلم پویا پورنصیر:

ترکیب المان های اکشن، پلتفرمر و معمایی به طرز عجیبی در کنار یکدیگر پیاده سازی شده و اضافه شدن موسیقی حماسی در کنار طراحی هنری فوق العاده کلوسی ها، باعث می شود نبرد با هیچ کدام از کلوسی ها را از یاد نبرید.

همین ترکیب استادانه و توجه به جزئیات ریز باعث شده تا بازیکن واقعاً در کالبد قهرمان قرار گرفته و احساس او را نسبت به وقایع بازی تجربه کند؛ وجود موسیقی متن فوق العاده باعث شده تا بار حماسی مبارزه ها چند برابر شود و به دلیل باز بودن دست بازیکن، صحنه های سینمایی توسط وی خلق می شود نه آنکه سازندگان بازیکن را به انجام کارهای پی در پی و مشخص وادار کنند.

۶. Marvel's Spider-Man

بهترین بازی سال 2018

  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سازنده: Insomniac Games
  • پلتفرم: پلی استیشن 4
  • امتیاز دیجیاتو: ۸۹
  • میانگین امتیازات: ۸۷

هر چقدر مارول در دنیای سینما قدرتمند است، در دنیای بازی‌ها ضعیف بوده و محصولات قابلی به بازار ارائه نکرده. این جمله را بارها و بارها شنیده‌اید، درست می‌گویم؟ خب، بله وقتی آخرین محصول شرکت Insomniac Games به بازار عرضه شد دیگر این حرف‌ها هم اعتبار خودش را از دست داد. Marvel's Spider-Man بی‌شک یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و بهترین بازی‌های سالی بود که پشت سر گذاشتیم. مبارزات الهام گرفته از سری بتمن استودیو راک‌استدی در کنار تارزنی بی‌نهایت مرد عنکبوتی بر فراز نیویورکِ دوست‌داشتنی تجربه‌ای بود که ساعت‌ها بازیکن را میخکوب می‌کرد و ترک بازی کار سختی بود.

با این حال بازی اینسومنیاک گیمز در معرفی دشمنان و به چالش کشیدن قهرمانش کمی دیر وارد عمل شد و شاید برای کسانی که به دنبال حضور شخصیت‌هایی چون الکترو، راینو و... از همان ابتدای بازی بودند کمی ناامیدکننده بود و البته مبارزات هم آنقدرها بدیع و تازه نبودند که نتوان بتمن را از ذهن بیرون کرد. شاید بشود گفت که Marvel's Spider-Man سرگرم‌کننده‌ترین بازی سال بود ولی خوش‌ساخت‌ترین یا کامل‌ترین ساخته‌ی ۲۰۱۸ نبود. به هر حال، این بازی فوق‌العاده را به هیچ‌وجه از دست ندهید و در اولین فرصت ۲۰-۲۵ ساعت وقت برای آن کنار بگذارید و در دنیای پیتر پارکر دوست‌داشتنی غرق شوید.

بخشی از بررسی بازی Marvel's Spider-Man به قلم آرش پارساپور:

بیش از دو سال برای تجربه بازی Spiderman انتظار کشیدیم و حالا با عرضه شدن نهایی این عنوان، می‌توان به جرات گفت که این صبر طولانی ارزشش را داشت چرا که با یکی از بهترین بازی‌های ابرقهرمانی تاریخ روبرو هستیم و طرفداران اسپایدرمن نیز احتمالا با انجام این بازی از خود بیخود خواهند شد. بازی می‌تواند ده‌ها ساعت شما را سرگرم کند و دنیای حدودا خاص خودش را طوری جلوه دهد که دل کندن از آن واقعا برایتان سخت باشد. اسپایدرمن هیچ‌وقت تا این حد زیبا به تصویر کشیده نشده است.

۵. Super Smash Bros. Ultimate

بهترین بازی سال 2018

  • ناشر: Nintendo
  • سازنده: Nintendo
  • پلتفرم: نینتندو سوییچ
  • امتیاز دیجیاتو: ۹۵
  • میانگین امتیازات: ۹۳

نینتندو باز هم در سال ۲۰۱۸ نشان داد که می‌تواند برای کنسول تازه واردش انحصاری‌های خوب بسازد و این موضوع را با انتشار Super Smash Bros. Ultimate با اقتدار به اثبات رساند. Super Smash Bros. Ultimate را عملا می‌توان به عنوان یکی از بهترین فایتینگ‌های تاریخ معرفی کرد. مسابقات بازی آنقدر خوب است که با یک بار تجربه آن‌ها عجیب درگیرشان می‌شوید. جدای از این سوپر اسمش برادرز جدید بخش داستانی کاملی هم دارد که شما می‌توانید با ورود به آن برای ساعت ها سرگرم شوید و با تمام کردنش همه کاراکترهای بازی را آزاد کنید.

بازی چه از نظر گیم‌پلی و چه از نظر تعداد کاراکتر چیزی کم ندارد و به صورت همه جانبه می‌تواند طرفداران بازی‌های فایتینگ را مجذوب خود کند. جالب تر اینکه در حال حاضر سوپر اسمش برادرز آلتیمیت بزرگترین کراس اور تاریخ بازی سازی را در اختیار دارد و شما می‌توانید در آن با اسنیک، پیکاچو، سونیک و کلی کاراکتر مختلف دیگر بازی کنید. تنها مشکل بازی به مسائل جزئی سیستم مچ میکینگ و نحوه ارتباط با دیگر بازیکنان باز می‌گردند که نینتندو وعده داده در آینده‌ای نزدیک آن‌ها را برطرف کند. به خاطر تمام این ویژگی‌های مثبت و عدم وجود مشکلات جدی، تصمیم گرفتیم تا Super Smash Bros. Ultimate را در جایگاه پنجم لیست بهترین‌های بازی‌های سال قرار دهیم تا ارزش واقعی بازی حفظ شود.

بخشی از بررسی بازی Super Smash Bros. Ultimate به قلم نیما فرشین:

Super Smash Bros. Ultimate از هر نظر یکی از تکمیل‌ترین فایتینگ‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید. در کل بازی از هر نظر که فکرش را بکنید یکی از شاهکارترین فایتینگ‌های توسعه‌ یافته است و به هیچ وجه نقد بزرگی را نمی‌توان به آن وارد کرد. پس اگر طرفدار سبک فایتینگ هستید و نینتندو سوییچ هم دارید، شک نکنید که این بازی از هر نظر می‌تواند نظرتان را جلب کند.

۴. Forza Horizon 4

بهترین بازی سال 2018

  • ناشر: Microsoft Studios
  • سازنده: Turn 10 و Playground Games
  • پلتفرم: ایکس باکس وان، پی سی
  • امتیاز دیجیاتو: ۱۰۰
  • میانگین امتیازات: ۹۲

هر بار که خبر انتشار قسمت جدیدی از سری بازیهای Forza منتشر میشود، ترسی عجیب وجود طرفداران این بازی را فرا میگیرد. در واقع مشکل اصلی، بینقص بودن منحصر به فرد این بازی است که موجب میشود تصور پیشرفت نسخه جدید آن تبدیل به بزرگترین و چالش برانگیزترین سوال در ذهن کاربرانشود.

سوال بزرگی که برای تمام طرفداران بازیهای ریسینگ ایجاد میشود این است که آیا باز هم شاهد موفقیت قسمت جدید فورتزا خواهیم بود؟ آیا قسمت بعدی بازی، چه Motorsport یا Horizon، میتوانند محتوایی جدیدتر یا بهتر ارائه دهد و همچنان مسیر رو به پیشرفت این سری بازیها را حفظ کند؟

جواب همیشه «بله» بوده است. حداقل در این مورد میتوان به جرئت بیان کرد که استودیو Playground Games حتی این اجازه را به طرفداران سری بازیهای Horizon خود نمیدهد تا کوچکترین شک و تردیدی درخصوص عدم پیشرفت بازی در دل خود جای دهند.

این مسئله باز هم با فورتزا هورایزن 4 اتفاق افتاد و با وجود اینکه فورتزا هوایزن 3 هیچ نقص و کمبودی نداشت، این قسمت از بازی توانست با ارائه ویژگیهایی جدید باز هم طرفداران سری بازیهای ریسینگ را مجذوب خود کند.

این بار به وسیله استفاده از سیستم تغییر فصل، آب و هوای داینامیک و تاثیر گذار بر روند مسابقات و همچنین اضافه کردن یک خط داستان ساده اما جذاب و درگیر کننده استودیو Playground علاوه بر جلب رضایت کاربران مطابق روال همیشگی تحسین منتقدین را نیز از آن خود کرده است.

برخلاف عناوین بزرگ و پر سابقه دیگری مانند Need For Speed که همچنان برای رسیدن به فرمول موفقیت تقلا میکنند، موفقیت مستمر و چشم گیر سری بازیهای فورتزا هورایزن آنقدر بالا بوده که این بار به عنوان چهارمین بازی برتر سال دیجیاتو انتخاب شود و الحق که مایکروسافت باید به داشتن چنین عنوان انحصاری بینقصی افتخار کند.

بخشی از بررسی بازی Forza Horizon 4 به قلم حسین آدینه:

اگر بخواهیم کمی به گیم پلی فورتزا هورایزن 4 بپردازیم، در نخستین جمله باید گفت این بازی دارای کامل ترین و بهترین سبک در تاریخ بازی های اتومبیل رانی آرکید است. همانطور که می دانید بنیان اصلی گیم پلی هورایزن از موتوراسپرت به ارث رسیده و فیزیک ارتقا یافته نسخه هفتم بازی شبیه سازی ترن10 به خوبی در این عنوان هم جایگذاری شده که با المان های آرکید غنی همراه شده و تجربه رانندگی را بیش از پیش لذت بخش کرده است.

در مجموع باید Forza Horizon 4 را کامل ترین بازی این سری و احتمالاً بهترین بازی ماشین سواری نسل هشتم نامید. دستاورد جدید پلی گراند گیمز از همه نظر کامل است و هیچ نقص و عیبی نمی توان در آن پیدا کرد؛ تنها نکته ای که توجه من را به خودش جلب کرد، مدت زمان بارگذاری طولانی نقشه اصلی و مسابقات آنلاین بود که البته با توجه به کیفیت اینترنت و فاصله زیاد سرورها قابل توجیه است و نمی توان از آن به عنوان یک نکته منفی یاد کرد.

۳. God of War

بهترین بازی سال 2018

  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • سازنده: Santa Monica Studio
  • پلتفرم: پلی استیشن 4
  • امتیاز دیجیاتو: ۱۰۰
  • میانگین امتیازات: ۹۴

نسخه جدید گاد آو وار پس از کلی فراز و نشیب و نمایش‌های فوق‌العاده، در روز عرضه با نقدهای مثبتی که پر بودند از تعریف و تمجید‌های فراوان رو به رو شد. بازی از همان لحظات ابتدایی طوری همه را محو خودش کرده بود که دیگر نمی‌شد کنترلر را حتی برای یک لحظه‌ هم که شده کنار گذاشت. بعد از چند ساعت‌ تجربه گاد آو وار به خوبی می‌شد حدس زد که این اثر یکی از بهترین بازی‌های سال است و اصلا بعید به نظر نمی‌رسید که جایزه بهترین بازی سال را هم ببرد.

گاد آو وار جدید استاندارد‌های جدیدی از خود به جا گذاشت. استانداردهایی که مطمئنا سال‌ها قرار است شاهد کپی پیست شدن ناقص آن‌ها در بازی‌های پر هزینه استودیوهای بزرگ این صنعت باشیم. اما به هر حال هر چیز خوبی، یک سری ایراد هم برای خود دارد. God of War نیز از این قضیه مستثنی نبود و هر چه بیشتر در بازی پیش می‌رفتیم تکراری شدن مکانیک و هسته گیم‌پلی بازی بیشتر به چشم می‌آمد. همین مشکل هم در نهایت سبب شد جایگاه سوم را برای بازی بسیار خوش ساخت God of War در نظر بگیریم.

بخشی از بررسی God of War به قلم شایان ضیایی:

گاد آو وار از آن بازی هایی است که می توان تک تک المان هایش را برای ساعت ها کند و کاو کرد؛ اما خوشبختانه گاد آو وار در دسته ای دیگر از بازی ها هم قرار می گیرد: بازی هایی که نیازی به تمجید مفصل ندارند و خود گویای همه چیز هستند. گاد آو وار جدید به بلوغ رسیده، ژانر خودش را از نو تعریف کرده، جلوه های بصری فوق العاده ای مقابل چشمان تان قرار می دهد که هیچوقت مشابه اش را ندیده اید و به گونه ای به پایان می رسد که می دانید باید منتظر حداقل یک سه گانه جدید باشید.

۲. Celeste

  • ناشر: Matt Makes Games
  • سازنده: Matt Makes Games
  • پلتفرم: پی سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ
  • امتیاز دیجیاتو: ۹۵
  • میانگین امتیازات: ۹۴

سلست یکی از زیباترین سورپرایزهای سال ۲۰۱۸ بود. نه صرفاً به خاطر گیم‎پلی چالش‎برانگیزش، نه صرفاً به‎خاطر داستان نوآورانه‎اش و نه صرفاً به خاطر اتمسفر احساسی‎اش. بلکه به خاطر تمام این‎ها و نمایش این‎که کمال در بازی‎های ویدیویی یعنی چه. کمتر عنوانی در تاریخ گیم توانسته مثل Celeste گیم‎پلی پلتفرمر شدیداً تکرارپذیر و نوآورانه را با داستانی با مفاهیم جدی و لطیف ادغام کند و تا این حد به پیکسل‎های روی صفحه جان ببخشد. زیبایی بازی در همین است؛ Celeste از آن دست پلتفرمینگ‎های دوبعدی نبوده که ابتدا در توسعه گیم‎پلی به جمع‎بندی برسد و سپس برای پر کردن حفره‎ها، داستانی بی سر و ته ارائه کند.

المان‎های داستانی و گیم‎پلی مشخصاً موازی با یکدیگر طراحی شده‎اند و به شکلی ماهرانه در یکدیگر تنیده‎اند. هر بار که فکر می‎کنید دیگر در تمام بخش‎های گیم‎پلی استاد شده‎اید، چالشی کاملاً متفاوت و نبوغ‎آمیز از راه می‎رسد و هربار که فکر می‎کنید قادر به پیش‎بینی داستان هستید، یک پیچش هنرمندانه، ذهنیتی تازه برایتان ترسیم می‎کند. و همه این‎ها در کنار موسیقی محشر Celeste، به خلق پکیجی منجر شده که نه‎تنها ثانیه ثانیه‎اش در اوج سرگرم‌کنندگی است، بلکه شما را به یک رولر کوستر عاطفی می‎برد. اگر راک‎استار و شاهکار جدیدش نبود، Celeste با شایستگی کامل بهترین بازی سال دیجیاتو نام می‎گرفت.

بخشی از بررسی بازی Celeste به قلم مهران خاتمی:

Celeste شاید یکی از تکرارپذیرترین بازی های چندل سال اخیر باشد. بازی همیشه و برای هر نوع گیمر با هر سلیقه چیز جدیدی برای ارائه دارد. در طول بازی داستان خیلی برجسته نمی شود اما اثرات آن در تک تک مراحل مشخص است.

شخصیتی که از ترس و اضطراب زندگی روزمره می گریزد و به کوهی پناه می برد که احساسات درونی شخص را زنده می کند. روایتی از خودشناسی، مبارزه با هیولاهای به وجود آمده در شخصیت هر فرد و شکست دادن آنها باعث شده که Celeste یکی از بهترین ایده های داستانی در میان بازی های مستقل را داشته باشد.

۱. Red Dead Redemption 2

بهترین بازی سال 2018

  • ناشر: Rockstar Games
  • سازنده: Rockstar Studios
  • پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان
  • امتیاز دیجیاتو: ۱۰۰
  • میانگین امتیازات: ۹۷

روایت خاتمه دوران یاغی‌های غرب وحشی و تقاطع آن با تمدن آمریکا در Red Dead Redemption 2 به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن روایت شد، به داستان جان مارستون در نسخه ابتدایی پیوند خورد و چندی از زیباترین لحظات دنیای بازی‌های ویدیویی را خلق کرد و شکی در آن نیست که آخرین شاهکار بی‌بدیل راک‌استار لایق افتخار «بهترین بازی سال» است. از اولین لحظات شروع بازی تا آخرین مراحل، راک‌استار لحظه به لحظه شما را شگفت‌زده می‌کند و داستانی برای تعریف کردن دارد.

هیچ منطقه‌ای بدون هدف ساخته نشده، هیچ انسانی بی‌کار نیست و در پس هر اتفاقی، داستانی نهفته است. عظمت دنیای بازی در طبیعت زیبایش دوچندان جلوه می‌کند و وقتی به آرتور مورگان گوش می‌دهیم گویا داستان یکی از نزدیک‌ترین رفقایمان را دنبال می‌کنیم. در Red Dead Redemption 2 به ندرت می‌توان نقطه ضعفی پیدا کرد که جلوی غرق شدن در بازی را بگیرد. Red Dead Redemption 2 در هر زمینه‌ای یک شاهکار درجه یک است که کلاس درسی عالی برای بازی‌سازها در سال‌های پیش‌رو خواهد بود. شاید تا زمانی که راک‌استار بازی بعدی‌اش را نسازد هیچ بازی‌ساز دیگری نتواند استانداردهای جدیدی برای دنیای بازی‌های جهان‌باز ترسیم کند تا دیگران از آن تبعیت کنند و بازی‌های فوق‌العاده بسازند. این بزرگ‌ترین دلخوری ما از راک‌استار است.

بخشی از بررسی بازی Red Dead Redemption 2 به قلم شایان کرمی:

گیم‌پلی Red Dead Redemption 2 در واقع نمایشی‌ است که نشان می‌دهد بازی‌های آینده سبک Open-World باید چگونه باشند. همه مکانیزم‌هایی که در قسمت پیشین و سایر عناوین شاخص این سبک آن‌ها را تجربه کرده‌ایم در Red Dead Redemption 2 ارتقا پیدا کرده‌ و سرگرم‌کننده‌تر از همیشه شده‌اند.

آرتور در نقش یکی از اعضای یک گروه تبهکاری دوران غرب وحشی دقیقا تمام کارهایی را انجام می‌دهد که شما انتظارش را دارید. مراحل اصلی بازی هر کدام‌شان ماجراجویی تازه‌ای محسوب می‌شوند که حس و حالی متفاوت با یکدیگر دارند.

در واقع Red Dead Redemption 2 نشان می‌دهد که تبهکاری در دوران غرب وحشی تا چه اندازه لذت بخش بوده! بر اساس قصه بازی، هدف اصلی آرتور و سایر اعضای گروه این است که پول هنگفتی را برای گذران اعضای کمپ فراهم کنند و همین دغدغه این بهانه را به داچ، آرتور و سایر دوستانشان داده تا از انجام دادن هیچ‌کاری سر باز نزنند.


این بار اما شما به ما بگویید. بهترین بازی سال 2018 از نگاه شما چیست؟ در نظرسنجی زیر شرکت کنید و دلایلتان را برای بازی برتر سال در قسمت نظرات با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

این نظرسنجی تا سه روز دیگر ادامه دارد و در انتها، نتیجه آن به عنوان «بهترین بازی سال از نگاه خوانندگان دیجیاتو» اعلام خواهد شد.

[poll id="11"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Zed.on
    Zed.on | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

    مرد عنکبوتی از همشون قشنگ تره با بازی خدای جنگ تو ی سطحن

  • Reza Dark
    Reza Dark | ۳ دی ۱۳۹۷

    عالی بود عالی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی