ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

14846_kia_to_unveil_new_in-car_tech_for_the_future_emotive_driving_era_at_ces-720x720
خودرو

تکنولوژی تازه کیا موتورز برای CES 2019؛ خودرویی با قابلیت تشخیص احساسات سرنشینان

کمپانی کره ای کیا در نظر دارد در CES 2019 از یک تکنولوژی پیشرفته و جالب به نام READ رونمایی کند. با این تکنولوژی، کره ای ها به استقبال عصر اتومبیل های خودران می روند، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

کمپانی کره ای کیا در نظر دارد در CES 2019 از یک تکنولوژی پیشرفته و جالب به نام READ رونمایی کند. با این تکنولوژی، کره ای ها به استقبال عصر اتومبیل های خودران می روند، عصری که در آن راننده ای در کار نبوده و همه افراد داخل خودرو در حکم مسافر هستند.

کیا معتقد است پس از فراگیر شدن فناوری خودران، شرکت های خودروساز بر سر رقم زدن تجربه ای لذت بخش برای سرنشینان در حین سفرها با همدیگر به رقابت خواهند پرداخت. به همین جهت این کمپانی به سراغ هوش مصنوعی رفته و با همکاری گروهی از محققان MIT، تکنولوژی READ را توسعه داده است.

کیا

نام این تکنولوژی از حروف آغازین عبارت Real-time Emotion Adaptive Driving (به معنای سواری تطبیق پذیر لحظه ای با احساس) اقتباس شده و کیا آن را نخستین سیستم در جهان می داند که توانایی تحلیل شرایط عاطفی سرنشینان را دارد.

برای این کار از ترکیب تکنولوژی تشخیص سیگنال های بیولوژیکی و هوش مصنوعی استفاده شده است. پس از اینکه شرایط و حالات روحی افراد حاضر در کابین تشخیص داده شد، برخی تنظیمات به طور خودکار فعال می شوند تا آنها بهترین و لذت بخش ترین تجربه را در طول سفر خود داشته باشند.

آقای آلبرت بیرمن که به تازگی سکان بخش تحقیق و توسعه کیا را در اختیار گرفته، در این باره گفته:

ما سیستم READ را توسعه داده ایم تا با تکیه بر آخرین تکنولوژی های کنترل خودرو و ارزیابی شرایط عاطفی توسط هوش مصنوعی، ارتباطی تبادلی در کابین وسایل نقلیه آینده ایجاد کنیم. سیستم READ امکان ارتباط پیوسته بین سرنشینان و خودروها را از طریق عواطف و احساسات میسر می سازد. بنابراین کابین هر لحظه به فضایی متناسب با حالات روحی سرنشینان تبدیل خواهد شد.

4e193fc1-kia-emotion-recognition-tech-ces-2019-2-768x576

اما نکته طعنه آمیز اینکه آقای بیرمن با هدف ارتقای دینامیک رانندگی محصولات کیا و هیوندای از ب ام و جذب شده بود، اما با توجه به تغییر و تحولات قریب الوقوع در صنعت خودرو، فاکتور هندلینگ دیگر معنای چندانی در یک اتومبیل خودران نخواهد داشت. مساله دیگر اینکه امروزه بیشتر رانندگان نمی توانند از توانایی ها و قابلیت های خودروی خود به طور کامل بهره برداری کنند، زیرا بیشتر اوقات آنها در ترافیک و خیابان های شلوغ شهری سپری می شود.

شرکت کیا در CES 2019 نسخه ای واقعی از سیستم READ را به نمایش نخواهد گذاشت، بلکه با یک کابین شبیه سازی شده برداشت خود را در معرض دید عموم قرار خواهد داد.

در مقایسه با سایر خودروسازان، کمپانی کیا در مقیاس کوچک تری به تحقیق و توسعه در زمینه فناوری خودران پرداخته است. پیشتر این خودروساز کره ای اعلام کرده بود از سال 2021 تست اتومبیل های خودران را در "شهرهای هوشمند" آغاز خواهد کرد. آنطور که شواهد و قرائن نشان می دهند، ظاهرا شرکت مادر کیا یعنی هیوندای، وظیفه پیشبرد فناوری خودران را بر عهده دارد.

در صورت فراگیر شدن اتومبیل های خودران، مسلما رانندگان وقت آزاد بیشتری خواهند داشت. در این حالت آنها و دیگر سرنشینان به مخاطبینی تبدیل خواهند شد که باید به نوعی سرگرم شوند. برای رقم زدن تجربه ای لذت بخش، شرکت ها نه تنها دست به دامان تکنولوژی های جدید خواهند شد، بلکه این احتمال وجود دارد که آنها به فروش محصولات گوناگون رو بیاورند.

چنانچه تکنولوژی تشخیص عواطف و حالات روحی کیا روزی به خودروهای تولید راه پیدا کند، ممکن است داده های به دست آمده از طریق آن در اختیار بازاریاب ها و شرکت های مختلف قرار بگیرد. آیا شما با این قضیه که شرایط روحیتان مدام توسط یک شرکت تحت نظر باشد، می توانید کنار بیایید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی