ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بهترین اپلیکیشن ها
نرم افزار و اپلیکیشن

بهترین اپلیکیشن های موبایل سال ۲۰۱۸ به انتخاب دیجیاتو

یک بار دیگر به پایان سال میلادی و موعد انتخاب بهترین اپلیکیشن ها رسیدیم. امسال بر خلاف بازی‌های موبایل، برای اپلیکیشن‌ها سال پر هیاهویی نبود. اگر چه محصولاتی بودند که به خاطر رویکرد خلاقانه‌شان ترند ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۴ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

یک بار دیگر به پایان سال میلادی و موعد انتخاب بهترین اپلیکیشن ها رسیدیم. امسال بر خلاف بازی‌های موبایل، برای اپلیکیشن‌ها سال پر هیاهویی نبود. اگر چه محصولاتی بودند که به خاطر رویکرد خلاقانه‌شان ترند شوند، اما تعداد این اپ‌ها به انگشتان دست هم نمی‌رسید و شاهد تحول و دگرگونی چندان بزرگی در این حوزه نبودیم.

این موضوع را می‌توانستید به وضوح از انتخاب‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور به عنوان بهترین‌های سال متوجه بشوید. با این وجود، بعضی اپلیکیشن‌های نا‌م‌آشنا در طول سال به‌روزرسانی‌های بسیار خوبی دریافت کردند تا پخته‌ترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند. به همین خاطر به رسم هر ساله در دیجیاتو، امسال هم در کنار انتخاب برترین اپلیکیشن‌های نوظهور، به‌روزرسانی‌های اپلیکیشن‌های قدیمی را هم ملاک گزینش برترین‌هایمان قرار دادیم.

با این مقدمه، بیایید سری به دنیای اپلیکیشن‌ها بزنیم و با هم ببینیم که کدام اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۱۸ موفق شدند که با عملکردی بهتر خود را از سایر محصولات متمایز کنند.

Drops: Learn 31 Languages

بهترین اپلیکیشن ها

تقریبا همه با انتخاب Drops به عنوان اپلیکیشن سال گوگل‌پلی شوکه شدند. اما کافیست ده دقیقه به کار در اپلیکیشن مشغول شوید تا به فلسفه انتخاب هوشمندانه ادیتورهای گوگل‌پلی پی ببرید.

دراپس اولین اپلیکیشن آموزش زبانی بود که هر کس با هر سطحی از سواد، می‌توانست در آن به طور همزمان ۳۱ زبان زنده دنیا را یاد بگیرد. همانطور که در بررسی اپلیکیشن هم گفتیم، رویکرد مینیمالیستی دراپس در آموزش زبان که به مدد استفاده از سمبل‌ها و آواها حاصل شده بود، تجربه‌ای فوق‌العاده دلنشین و سرگرم‌کننده را برای کاربران به ارمغان آورد که نظیرش را در محصول دیگری ندیده بودیم.

دراپس آمد که اثبات کند خلاقیت هیچ گاه حد و مرزی نمی‌شناسد، حتی در سوژه دستمالی شده‌ای مثل آموزش زبان که با قدرت‌نمایی اپلیکیشن‌هایی مثل Memrise و Duolingo تقریبا اشباع شده به نظر می‌رسید. اگر تا حالا فرصت زبان‌آموزی با دراپس را نداشته‌اید، توصیه می‌کنیم خودتان را از این تجربه فوق‌العاده محروم نکنید.

Canva

بهترین اپلیکیشن ها

کانوا در ظاهر چیز تازه‌ای برای ارائه کردن ندارد. حداقل اگر بخواهید آن را از روی اسکرین‌شات‌هایش در استورها قضاوت کنید به چنین استنباطی می‌رسید. اما این تجربه کاربری و استفاده چندمنظوره اپلیکیشن است که آن را شایسته قرارگیری در فهرست برترین‌های سال می‌کند.

مخاطب هدف کانوا گرافیست‌ها و طراحان دیجیتالی است، هر چند همه می‌توانند از ادیتور پیشرفته و بسیار ایده‌آلش از منظر UI و UX استفاده کافی را ببرند. با کانوا می‌توانید برای کسب و کار یا پیج اینستاگرامی‌تان پوستر و بنر طراحی کنید، لوگو و کارت دعوت بسازید و از ترکیب تصاویر با هم کلاژهای زیبا بیافرینید.

اما نکته‌ای که آن را از سایر اپ‌های مشابهش متمایز می‌کند، دسترسی به بیش از ۱ میلیون تصویر استوک رایگان است؛ تصاویری که معمولا از منابعی مثل شاتر استاک به سختی بدست می‌آیند و در کانوا به راحتی در اختیارتان قرار گرفته‌اند.

PicsArt

بهترین اپلیکیشن ها

برای کسانی که به ویرایش تصاویر در موبایل عادت دارند، PicsArt نامی آشناست. اگر بخواهید روی صفحات کوچک موبایل، تجربه‌ای در حد و اندازه نرم‌افزارهای ویرایشگر دسکتاپ داشته باشید تقریبا می‌توان گفت که پیکس آرت بهترین گزینه‌ای است که در اختیار دارید.

ویرایشگر محبوب موبایل امسال به‌روزرسانی‌های خوب و خلاقانه‌ای دریافت کرد که امکان ویرایش همزمان با دوستان و رونمایی از سرویس پریمیوم PicsArt Gold از جمله آن‌ها بودند. اما ۲۰۱۸ سالی بود که یک عضو جدید به خانواده اپلیکیشن‌های پیکس آرت هم اضافه شد.

PixelArt نام این عضو جدید است که روی خلق تصاویر پیکسلی متمرکز شده که طرفداران خاص خودش را دارد. این اپلیکیشن در کنار PicsArt Color Paint و PicsArt Animator امسال یکی از کامل‌ترین پکیج‌های ویرایش عکس و ویدیو را به کاربران خود ارائه کردند.

Just a Line

بهترین اپلیکیشن ها

بر خلاف تصوراتی که از iOS 12 و پلتفرم ARKit 2 داشتیم، تب واقعیت افزوده خیلی زود به عرق نشست. اپلیکیشن‌های این حوزه آنچنان که باید و شاید نتوانستند میان کاربران فراگیر شوند، مگر چند مورد محدود که تعدادشان به انگشت‌های دست هم نمی‌رسد.

Just a Line یکی از معدود اپلیکیشن‌هایی بود که پتانسیل‌های استفاده از واقعیت افزوده را به خوبی به نمایش می‌گذاشت؛ یک اپلیکیشن نقاشی که آدمک‌های کارتونی را به دنیای واقعی ما می‌آورد و عملکرد روان و کم‌نقصی در این کار به نمایش می‌گذاشت.

مصرف زیاد باتری و عدم سازگاری با بعضی دیوایس‌ها جزو گلایه‌های کاربران از این اپلیکیشن بود، با این وجود تیم سازنده با سخاوتمندی کد سورس‌های اپلیکیشن را به شکل متن‌باز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده که بتوانند نسخه‌های مود شده‌ و بهینه‌تری از آن را برای طرفداران خود بسازند.

Nova Launcher

بهترین اپلیکیشن ها

با گذشت نزدیک به پنج ماه از انتشار اندروید پای، هنوز میلیون‌ها گوشی اندرویدی موفق به دریافت این به‌روزرسانی نشده‌اند. در چنین شرایطی لانچرها می‌توانند با شبیه‌سازی امکانات آخرین ویرایش‌های اندروید، ضعف اکوسیستم گوگل در ارائه به‌روزرسانی‌ها را به خوبی بپوشانند.

نووا لانچر امسال هم با دریافت به‌روزرسانی‌های مستمر، یک سر و گردن از لانچرهای اندرویدی دیگر بالاتر بود. هم بعضی خصوصیات پیکسل لانچر (لانچر اختصاصی دیوایس‌های پیکسل گوگل) را دریافت کرد و هم امکانات شخصی‌سازی که همیشه نقطه قوتش بوده را بیشتر از گذشته گسترش داد.

اواسط امسال، نسخه ۶.۰ لانچر هم در قالب بتا منتشر شد که Adaptive Icon‌های قابل شخصی‌سازی، اسکرول افقی و عمودی در پوشه‌ها و رایگان شدن گزینه تغییر ابعاد آیکن‌ها از خصوصیات بسیار مفید و کاربردی آن بودند.

Google Maps

بهترین اپلیکیشن ها

امسال سال مهمی برای گوگل مپس به شمار می‌رفت. تغییرات ریز و درشت زیادی در این اپلیکیشن شکل گرفت که به غیر از نقشه و مسیریاب، بتواند نقش خود را به عنوان یک شبکه‌ اجتماعی مکان‌نمایی هم در میان کاربران پررنگ‌تر کند.

در همین راستا، تب For You بعد از وعده و وعید‌های بسیار بالاخره منتشر شد و همچنان به انتشار در کشورهای مختلف ادامه می‌دهد. با For You اگر وارد شهر جدیدی بشوید، دقیقا می‌دانید که در هر محله چه تفریحاتی وجود دارند، کدام فروشگاه‌ها حراج خود را آغاز کرده‌اند و کدام رستوران‌ها بهترین عملکرد را دارند؛ پیشنهاداتی که فقط برای شخص شما، بر اساس علایق‌تان و به شکل هوشمند ارائه می‌شوند.

ارائه قابلیت Shortlist، پیشنهاد جای پارک و گزارش تصادفات و حوادث مسیر به سبک ویز هم از دیگر تغییرات خوب امسال اپلیکیشن گوگل مپس بودند تا تکامل آن همچنان پس از گذشت این همه سال ادامه داشته باشد.

Datally

بهترین اپلیکیشن ها

با افزایش هزینه‌ها و از سویی فراگیری بیشتر اینترنت، باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش مصرف دیتا بود. Datally موفق شد که به طور مؤثری این مهم را برای مردمان سراسر دنیا به ارمغان بیاورد.

این اپ کاربردی گوگل امسال چندین قابلیت جدید و ویژه دریافت کرد.  اولی Guest Mode نام دارد که برای کاربر مهمان محدودیت مصرف تعیین می‌کند، Daily Limit برای مصرف نت هر اپلیکیشن محدودیت روزانه می‌گذارد و  Find Wi-Fi اینترنت‌ رایگان دور و برتان روی نقشه را مشخص می‌کند.

دیتالی امسال پا را فراتر هم گذاشت و با معرفی قابلیت Unused Apps، شناسایی اپلیکیشن‌های پر مصرف در پس‌زمینه و پیشنهاد پاک کردن آن‌ها را هم به قابلیت‌های خود اضافه کرد تا به یکی از بهترین دیتا سیورهای اندروید تبدیل شود.

Mimo: Learn to Code

بهترین اپلیکیشن ها

طبق آخرین آمار ارائه شده، در حال حاضر شمار برنامه‌نویسان حرفه‌ای در سراسر دنیا به ۲۳ میلیون نفر می‌رسد و انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۳ قریب به ۲۷.۷ میلیون برنامه‌نویس داشته باشیم.

محبوبیت فزاینده برنامه‌نویسی در میان مردم مسبب توسعه اپلیکیشن‌هایی شده که اصول انجام این کار را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند. Mimo: Learn to Code یکی از خوش‌ساخت‌ترین آنها بود که در سال ۲۰۱۸ شانس تجربه آن را داشتیم.

با شبیه‌سازی داشبورد نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی، Mimo اصول و مقدمات زبان‌هایی مثل پایتون، سویفت، سی اس اس، جاوا اسکریپت و ... را با تمرینات مستمر و مفید به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد و تا امروز یکی از مفیدترین اپلیکیشن‌هایی بوده که در این حوزه دیده بودیم.

Google Lens

بهترین اپلیکیشن ها

گوگل لنز چشمه‌ای کوچک از آینده‌‌ای را برایمان به نمایش گذاشت که همگی دوست داریم در آن حضور داشته باشیم. ۲۰۱۸ سالی بود که این اپ از کالبد گوگل اسیستنت و اپلیکیشن فوتوز خارج شد و به شکل یک اپ مستقل در اختیار کاربران اندروید و iOS قرار گرفت.

با گوگل لنز می‌توانید همه چیز را به شکل تصویری جستجو کنید. هوش مصنوعی قدرتمند گوگل، اشیاء را از طریق دوربین موبایل تشخیص می‌دهد و می‌تواند در یک چشم به هم زدن، اطلاعات کاملی از آن رو کند تا روی صفحه نقش ببندند.

البته لنز هنوز در ابتدای راه خود است و کم و کاستی‌های در عملکردش دیده می‌شوند. با این وجود گوگل زودتر از رقبای بزرگش تکنولوژی جستجوی تصویری را در دسترس مردم قرار داد و به همین خاطر شایستگی حضور در فهرست برترین‌های ۲۰۱۸ را پیدا کرد.

Shortcuts by Apple

بهترین اپلیکیشن ها

iOS 12 پایه‌گذار تغییراتی اساسی در سیستم عامل موبایل اپل بود و یکی از این تحولات در کارکرد دستیار هوشمند این شرکت، یعنی سیری شکل گرفت. با معرفی اپلیکیشن Shortcuts حالا می‌توانید برای دستیار هوشمند سیری، میان‌برهای خاص خودتان را بسازید.

Shortcuts با این که محدودیت‌های خاص خودش را دارد، اما انجام بعضی کارها را آنقدر راحت کرده که کاربران هرگز در iOS تجربه‌اش نکرده بودند. با عملکردی تقریبا شبیه به IFTTT، شورتکاتس می‌تواند انجام بعضی کارها را اتوماسیون کند.

با داشتن بیش از سیصد میان‌بر آماده، حالا می‌توانید از سیری بخواهید که برایتان یک تصویر گیف بسازد، صفحات اینترنتی در سافاری را به فایل PDF تبدیل کند یا همراه با ارسال پیام، آخرین اسکرین‌شاتی که گرفته‌اید را هم ضمیمه آن کند. هر میان‌بری هم که می‌سازید در ویجت Today آی او اس ذخیره می‌شود تا همیشه و همه جا به آن‌ها دسترسی داشته باشید. به خاطر برقراری این تعامل عمیق و مؤثر با سیری، امکان نداشت که Shortcuts در میان برترین اپ‌های ۲۰۱۸ قرار نگیرد.

Measure by Apple

بهترین اپلیکیشن ها

امسال اپلیکیشن‌های عجیب و غریبی با ادعای به کارگیری واقعیت افزوده روی اپ‌استور می‌آمدند که بخش زیادی از آن‌ها عملا اپلیکیشن‌هایی به درد نخور و بلااستفاده بودند. اما Measure آمد که یکی از کاربردهای خوب واقعیت افزوده را به نمایش بگذارد.

با نصب این اپلیکیشن، خط‌کشی با دقت تقریبا معادل با خط‌کش‌های واقعی را به آیفون می‌آورید. Measure بر مبنای مقیاس کار می‌کند و پیش از اندازه‌گیری یک چیز، باید وسیله‌ای با طول مشخص را جهت کالیبراسیون برایش تعریف کنید. اگر کالیبراسیون را به درستی انجام دهید، به لطف قدرت پلتفرم واقعیت افزوده ARKit اپل می‌توانید انتظار نتایج دقیقی را از اپلیکیشن Measure داشته باشید.

لازم به ذکر است که گوگل هم در پاسخ به اپل، اپلیکیشن مشابهی روی اندروید منتشر کرد که هیچ گاه از منظر دقت و کاربرد به حد و اندازه Measure اپل نرسید.

YouTube

بهترین اپلیکیشن ها

قرارگیری یوتیوب در فهرست برترین اپلیکیشن‌های ۲۰۱۸ موضوع عجیبی نیست. به عنوان یکی از پرطرفدارترین پلتفرم‌های اینترنتی دنیا، یوتیوب آنقدر شاداب و پویاست که با گذشت این همه سال از فعالیت همچنان از بهبود و ارتقای قابلیت‌هایش دست بر نمی‌دارد.

در جامعه کاربری یوتیوب به شدت دموکراسی حاکم است. برای همین معمولا بیشتر درخواست‌های کاربران در آن برآورده می‌شود. نمونه بارز این مسئله را امسال در ارائه «حالت تاریک» برای اپلیکیشن‌های iOS و اندروید یوتیوب مشاهده کردیم. اما به‌روزرسانی‌های یوتیوب به همین قابلیت ساده ختم نشدند.

۲۰۱۸ سالی بود که YouTube Go به مرحله انتشار جهانی رسید تا گله‌مندان از مصرف زیاد دیتا و انرژی این اپلیکیشن دیگر بهانه‌ای نداشته‌ باشند. سازگاری با ویدیوهای عمودی در نسخه تحت وب، اضافه شدن هشتگ‌ها برای جستجوی بهتر، ارائه قابلیت استوری برای تولیدکنندگان محتوا، فراگیری امکان تماشای آفلاین ویدیوها و رونمایی از مینی پلیر هم نشانه‌های دیگری از این بودند که یوتیوب به مخاطبین خود اهمیت می‌دهد.

Walli

بهترین اپلیکیشن ها

اپلیکیشن‌های دانلود والپیپر به خاطر ذات تفننی که دارند، معمولا جدی گرفته نمی‌شوند. اما امسال سازندگان Walli تصمیم گرفتند که سنت‌شکنی کرده و با تحولی اساسی در اپلیکیشن، اهمیت انتخاب یک والپیپر خوب برای گوشی‌ را یک بار دیگر به ما یادآوری کنند.

Walli هم روی iOS و هم اندروید عرضه شده و والپیپرهای رایگان و پولی با حداکثر کیفیت 4K در اختیار کاربرانش می‌گذارد. نکته بسیار عالی در مورد Walli، دسته‌بندی‌های منظم اپلیکیشن است که شما را سریعا به نتیجه دلخواهتان می‌رساند.

Walli جامعه کاربری پویا و بانشاطی دارد که بخش زیادی از آن‌ها را هنرمندان تشکیل می‌دهند. بنابراین با فعالیت در آن می‌توانید از آثار جدید هنرمندانی که به طور اختصاصی روی موبایل کار می‌کنند بهره‌مند شوید و ضمنا خودتان با ساخت پروفایل و آپلود آثار، از طریق فروش والپیپرهایتان درآمدزایی کنید.

Google Files Go

بهترین اپلیکیشن ها

کافیست نام گوگل پشت محصولی بیاید که موفقیتش را تضمین شده بدانید. Files Go ژوئن امسال به عنوان یک فایل منیجر سبک وزن برای دیوایس‌های میان‌رده منتشر شد، اما آنقدر در طراحی رابط کاربری و امکانات عالی ظاهر شد که در کمتر از یک سال از مرز پنجاه میلیون دانلود در پلی‌استور گذر کرد.

Files Go به اندازه فایل‌ منیجرهایی مثل Solid Explorer و ES پیشرفته نیست، و شاید دقیقا همین عامل موفقیتش بوده. ابزار مدیریت فایل گوگل اما در عین سادگی، بسیاری از نیازهای کاربران اندروید را به خوبی پاسخ می‌دهد.

پیشنهادات هوشمند برای خالی کردن حافظه، اشتراک‌گذاری سریع فایل به سبک ShareIt، جستجوی آسان فایل و البته سازگاری بسیار عالی با سرویس‌های گوگل عواملی بودند که Files Go را در سال ۲۰۱۸ به فایل منیجر پیش‌فرض میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا تبدیل کردند.

Keep: Home Workout Trainer

بهترین اپلیکیشن ها

شرکت Keep که قبلا به خاطر اپلیکیشن آموزش یوگای خود به شهرت رسیده بود، در واپسین روزهای سال ۲۰۱۷ اپلیکیشن جدیدی برای تمرینات خانگی منتشر کرد که عمده محبوبیتش را در سال ۲۰۱۸ کسب کرد.

Keep: Home Workout Trainer برای آن‌هایی که فرصت ورزش و دویدن در فضای آزاد را ندارند، در حکم اکسیر جوانی و سلامتی‌ است. تعداد زیادی ویدیوی آموزشی باکیفیت در اختیار شماست که خوشبختانه موارد رایگان هم بین‌شان زیاد پیدا می‌کنید.

ویدیوها مستقیما از طریق اندروید TV قابل پخش هستند و بسته به اطلاعات وارد شده، برنامه‌ ورزشی خاص خودتان را دریافت می‌کنید تا به وزن ایده‌آل‌تان برسید. رویکرد متفاوت Keep در شخصی‌سازی تمرین‌ها و البته تعداد زیاد محتوای رایگان دلایلی هستند که آن را در فهرست برترین‌های سال قرار می‌دهیم.


طبیعتا در شاخه بزرگ و پر از تنوع اپلیکیشن‌های موبایل، مواردی هستند که از نظر شما شایستگی قرارگیری در فهرست برترین‌های سال را دارند. حتما اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌تان را با ما در میان بگذارید و از دلایل‌تان برای برتری آن‌ها برایمان بگویید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • poorygh
    poorygh | ۵ دی ۱۳۹۷

    من هم با canva و هم با spark post کار کردم برای ساخت پوستر. بطرم adobe spark post بهتر بود...
    .
    و البته جایزه ی شوکه کننده ترین پسرفتِ یک اپلیکیشن هم تعلق میگیره ب دیجیاتو ک در آپدیت و رابط کاربری جدیدش، حالت تاریک و ذخیره ی آفلاین مقالات رو از اپلیکیشنش حذف کرد??‍♂️

    • mortezaniksard
      mortezaniksard | ۵ دی ۱۳۹۷

      از یه سایتی که افرادش ایرانین بیشتر از این هم نباید انتظار داشته باشی.

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۵ دی ۱۳۹۷

      ممنونم از نظرتون. در این که Spark Post اپ بسیار خوبیه شکی نیست، اما به خاطر چند منظوره بودن، سادگی کار برای عموم مردم و البته تعداد زیاد تصاویر استاک رایگان تیم تحریریه روی Canva اتفاق نظر داشتند. در مورد اپلیکیشن دیجیاتو هم خوشحالم به اطلاعتون برسونم که به زودی خبرهای خوبی می‌شنوید :)

  • Tiger
    Tiger | ۵ دی ۱۳۹۷

    دو تا برنامه اش فوق العاده بود که درجا دانلود کردم.
    اول برنامه drops و دوم هم برنامه datally
    ولی حیف که برنامه drops پولیه و لامصب هم گرونه،واسه خریدن لاینسس مادام العمرش باید 160 دلار پرداخت کنی و برای لاینسس یکساله اش 5 دلار پرداخت کنی

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۵ دی ۱۳۹۷

      متأسفانه این یکی از محدودیت‌هایی هست که ما در ایران باهاش مواجهیم. اما خودم هر روز با دراپس کار می‌کنم، با همین نسخه رایگان هم میشه درس‌ها رو تا جاهای خوبی پیش برد!

      • Tiger
        Tiger | ۶ دی ۱۳۹۷

        البته میشود با گیفت کارت های گوگل لاینسس برنامه را خریداری کرد،ولی با این قیمت دلار واسه یکماهه اش حداقل باید 60 هزار تومان هزینه کرد که واسه یه برنامه ساده آموزش زبان کمی غیر منطقی بنظر میاد.
        دوم اینکه بنده به شما یک برنامه جایگزین نسبتا عالی به جای drops معرفی می کنم،البته به خوبیه drops نیست،ولی دسته کمی هم از اونم نداره.
        visual vocabulary

    • saeed_u
      saeed_u | ۵ دی ۱۳۹۷

      یک ماهش ۱۰ دلار چطور میگی یک ساله ۵ دلار میشه

      • Tiger
        Tiger | ۶ دی ۱۳۹۷

        برای اینکه تخفیف میخوره،الان مثال بارزش آنتی ویروس ها هستند،هزینه لاینسس یکساله اش کمتر از یکماهه است.

مطالب پیشنهادی