ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کالیبره کردن باتری
تکنولوژی

چرا کالیبراسیون باتری گوشی در اکثر مواقع ضرورتی ندارد؟

سازندگان تلفن‌های هوشمند توصیه می‌کنند که باتری گوشی را هر ماه یا حداقل هر سه ماه یک بار کالیبره کنید. اما کالیبره کردن باتری گوشی یعنی چه؟ و آیا این روزها کالیبراسیون باتری واقعا ضرورتی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

سازندگان تلفن‌های هوشمند توصیه می‌کنند که باتری گوشی را هر ماه یا حداقل هر سه ماه یک بار کالیبره کنید. اما کالیبره کردن باتری گوشی یعنی چه؟ و آیا این روزها کالیبراسیون باتری واقعا ضرورتی دارد؟ شواهد و قرائنی که اخیرا بدست آمده می‌گویند که شاید شما هیچ گاه به کالیبره کردن باتری گوشی‌‌تان احتیاجی نداشته باشید.

گوشی‌های اندرویدی از باتری‌های لیتیوم-یونی (Li-ion) یا لیتیوم-پلیمری (Li-po) استفاده می‌کنند. ساختار این باتری‌ها به گونه‌ایست که نیازی به خالی شدن کامل ندارند، و از طرفی چیپ‌هایی درونشان تعبیه شده که کالیبراسیون را عملا به کاری بی معنی تبدیل می‌کنند.

کالیبراسیون باتری برای شرایطی خاص یا فقط برای باتری‌های نیکلی کاربرد دارد؛ عموما برای باتری‌های نیکل-کادمیمی که سال‌ها پیش به طور گسترده در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شد. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا لزوم یا عدم لزوم کالیبره کردن باتری گوشی را با هم بررسی کنیم.

کالیبره کردن باتری به چه معناست؟

کالیبره کردن باتری

برای درک کالیبراسیون باتری، باید در ابتدا با اصول کارکرد یک باتری آشنا شوید. هر باتری از یک چیپ هوشمند بهره می‌برد. وظیفه این چیپ، ارسال سیگنال‌هایی است که بتوانند میزان انرژی باقی مانده باتری در لحظه را اطلاع‌رسانی کنند. تلفن هوشمند اندرویدی شما این سیگنال را می‌گیرد و روی صفحه به نمایش می‌گذارد.

عنصر شیمیایی موجود در باتری (خواه لیتیوم باشد یا نیکل) چیزی است که انرژی را درون خودش نگهداری می‌کند. وظیفه چیپ این است که مقدار انرژی ذخیره شده درون باتری را بخواند. برای حصول دقیق‌ترین نتیجه در این کار نیز، چیپ مذکور نیاز دارد که ظرفیت یا همان گنجایش باتری را "یاد بگیرد".

اگر باتری به طور کامل و تا 0 درصد خالی شده و مجددا به 100 درصد شارژ شود، چیپ می‌تواند ظرفیت باتری را محاسبه کند. هر چه بیشتر از گوشی استفاده کنید، باتری در نقاط مشخصی خالی شده و مجددا شارژ می‌شود. این شارژهای متعدد سبب می‌شود که چیپ درون باتری دقتش در محاسبه میزان انرژی باقی مانده را از دست بدهد.

اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم، در این مرحله چیپ و ظرفیت شیمیایی هیچ کدام کالیبره نیستند. بنابراین برای محاسبه دقیق گنجایش باتری، شما نیاز به کالیبراسیون مجدد خواهید داشت.

کالیبراسیون باتری چگونه انجام می‌شود؟

کالیبره کردن باتری

کالیبراسیون باتری کار بسیار ساده‌ای است؛ شما در واقع یک سیکل کامل شارژ مجدد را طی می‌کنید.

اول از همه، باید شارژ باتری تلفن هوشمند را به طور کامل خالی کنید. بگذارید کار به جایی برسد که در نبود انرژی گوشی به طور خودکار خاموش شود. وقتی این اتفاق افتاد، گوشی را روشن کنید تا دوباره بعد از چند ثانیه خاموش شود. این موضوع بی برو برگرد اتفاق می‌افتد چرا که حتی در شارژ 0 درصد هم هنوز میزانی انرژی در باتری وجود دارد.

حالا، وقتی که گوشی خاموش است آن را تا 100 درصد شارژ کنید. استفاده از شارژرهای سریع ایرادی ندارد، فقط مطمئن شوید که شارژ به 100 درصد رسیده باشد. بعد از این کار گوشی را از شارژر جدا کرده و آن را روشن کنید. اندروید ممکن است شارژ 100 درصد را به شما نشان ندهد. مشکلی نیست، یک بار دیگر گوشی را به شارژ زده و آن را به 100 درصد برسانید.

سیکلی که طی کردید، اجازه می‌دهد که چیپ درون باتری قرائت‌هایش را با سیکل شارژ باتری مطابقت بدهد.

کالیبراسیون چه کارهایی انجام می‌دهد و چه کارهایی انجام نمی‌دهد؟

کالیبراسیون باتری فقط و فقط برای محاسبه دقیق عمر باتری انجام می‌شود. نباید از آن انتظار افزایش عمر باتری را داشته باشید. این یک افسانه قدیمی است که سال‌هاست میان مردم رد و بدل می‌شده، بدون آنکه اکثر این افراد دلیلی منطقی برای بازگو کردن چنین جمله‌ای داشته باشند.

همچنین کالیبراسیون باتری شاخصی برای نمایش سلامت باتری دیوایس اندرویدی شما نیست. استهلاک باتری روی کالیبراسیون آن تأثیر می‌گذارد، بنابراین می‌تواند نشانه‌ای از میزان استفاده‌تان از آن باتری باشد. اما باید توجه داشته باشید که میزان استفاده از یک باتری، تنها شاخص سنجش سلامتی آن نیست.

پاک کردن فایل BatteryStats.Bin هیچ فایده‌ای ندارد

کالیبره کردن باتری

یکی دیگر از افسانه‌هایی که میان کاربران اندرویدی وجود دارد حول فایلی به نام BatteryStats.Bin می‌گردد؛ یک فایل سیستمی که در عمق پوشه‌های سیستم عامل اندروید پنهان شده. اپلیکیشن‌های زیادی هستند که ادعا می‌کنند با یافتن و پاک کردن این فایل، می‌توانند سلامت باتری شما را افزایش بدهند. این یک دروغ بزرگ و شاخدار است!

مهندسین گوگل تأیید کرده‌اند که فایل BatteryStats.Bin هیچ تأثیر مستقیمی روی "میزان باتری باقی مانده در حال نمایش به شما یا عمر باتری" ندارد. به عبارت دقیق‌تر، این فایل هر بار که گوشی را از شارژر جدا می‌کنید ریست می‌شود. با تمام این اوصاف واضح است که نباید افسانه‌های پیرامون این فایل را باور کنید.

چرا اکثر مواقع کالیبراسیون باتری ضرورتی ندارد؟

با جمع‌بندی تمام حرف‌هایی که تا اینجا گفتیم، می‌توان اینطور استنباط کرد که بخش اعظم کاربران گوشی‌های اندرویدی هرگز به کالیبره کردن باتری احتیاجی ندارند. چیپ هوشمند تعبیه شده درون باتری+راه‌های هوشمندانه پیگیری وضعیت باتری در سیستم عامل اندروید، در ترکیب با هم اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت باتری به شما می‌دهند.

این الگوریتم‌ها و حسگرهای هوشمند حتی امکانی فراهم کرده‌اند که سیستم‌های عامل اندروید و iOS بدون نیازی به طی کردن سیکل شارژ و دشارژ، به کالیبره کردن باتری بپردازند. تلفن هوشمند شما حتی زمانی که حالت Low Battery را فعال کرده باشید، می‌تواند عمل کالیبراسیون را انجام بدهد.

این کار به طور روزانه انجام می‌شود، بنابراین نیازی به کالیبره کردن باتری خود نخواهید داشت.

چه مواقعی کالیبراسیون ضرورت دارد؟

کالیبره کردن باتری

تنها زمانی به انجام این کار نیاز دارید که گوشی میزان شارژ صحیح را به شما نشان ندهد. مثلا گوشی میزان شارژ را 30 درصد نشان بدهد و چند دقیقه بعد، ناگهان به زیر 5 درصد برسد. این نشانه‌ای است از اینکه باتری شما نیاز به کالیبراسیون مجدد دارد.

در مورد شارژ کردن گوشی هم همینطور. گاهی اتفاق می‌افتد که گوشی شما ناگهان با سرعتی عجیب به شارژ 80 یا 90 درصد می‌رسد، اما وقتی آن را از کابل جدا می‌کنید باتری با به سرعت شروع به خالی شدن می‌کند.

بنابراین اگر احساس کردید که میزان درصد باتری نمایشی به شما با میزان واقعی فاصله دارد، آنگاه برای کالیبراسیون اقدام کنید.

البته یک موقعیت دیگر هم هست که باید به آن توجه داشته باشید. اگر گوشی دومی دارید که ماه‌هاست روشن نشده، شاید بد نباشد که پیش از استفاده مجدد سیکل کالیبراسیون را برایش طی کنید.

در کالیبره کردن باتری زیاده روی نکنید

کالیبره کردن باتری

به حرف‌های سازندگان تلفن‌های هوشمند توجهی نداشته باشید. هر ماه یا هر سه ماه کالیبره کردن باتری، می‌‌تواند عمر باتری لیتیوم یونی گوشی شما را کاهش بدهد. توصیه می‌شود که به جای خالی کردن و پر کردن کامل، تنها زمانی که به شارژ احتیاج داشتید گوشی را به شارژر بزنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲ فروردین ۱۳۹۹

    ممنون بسیار مفید بود

  • Reza Dark
    Reza Dark | ۹ دی ۱۳۹۷

    ممنون حالا فهمیدم کالیبراسیون چه کار میکنه... دستت درد نکنه.

  • Mobin vr
    Mobin vr | ۷ دی ۱۳۹۷

    مفید بود
    ممنون

مطالب پیشنهادی