ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی مرسدس بنز EQC 400؛ اولین شاسی بلند الکتریکی ستاره نقره ای

صنایع خودروسازی پس از مشاهده موفقیت‌های برند تازه از راه رسیده‌ی تسلا در زمینه تجاری‌سازی فناوری خودروهای الکتریکی، ناگهان از خواب غفلت بیدار شده و هر یک از کمپانی های قدیمی‌تر صنعت خودروسازی تصمیم گرفتند ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۹ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

صنایع خودروسازی پس از مشاهده موفقیت‌های برند تازه از راه رسیده‌ی تسلا در زمینه تجاری‌سازی فناوری خودروهای الکتریکی، ناگهان از خواب غفلت بیدار شده و هر یک از کمپانی های قدیمی‌تر صنعت خودروسازی تصمیم گرفتند تا هر چه سریعتر دست به حرکتی نوین زده و از قافله الکتریکی‌سازی خودروها عقب نمانند.

بزرگانی همچون شورولت، ب ام و و جگوار سریعتر وارد گود شدند. آئودی نیز اخیرا با سری محصولات E-Tron توجهات زیادی را به سمت و سوی خود کشانده است.

پورشه هم مدل تایکان را معرفی کرده که البته هنوز دیدگانمان به طور واقعی به جمالش روشن نشده و اینک پیر صنعت خودروسازی آلمان یعنی مرسدس‌بنز، یک نمونه اولیه از نوعی شاسی‌بلند برقی را به منظور عقب نماندن از رقابت برقی‌سازی محصولات خودرویی، به نمایش عمومی در آورده است.

مرسدس بنز با یک زیر برند جدید موسوم به EQ قصد ارائه محصولات برقی خود را دارد. EQC 400 اولین شاسی بلند الکتریکی مرسدس بنز است که تا چند ماه آینده برای فروش در بازار اروپا خود را آماده می‌نماید.

عدد 400 به این دلیل در نام این خودرو آورده شده که نشانگر برد 400 کیلومتری باتری آن باشد.

پیشرانه‌های برقی تعبیه شده در محورهای جلو و عقب، جمعا نیرویی معادل 408 اسب بخار را به راننده تحویل می‌دهند.

موتور جلو کمی کوچکتر بوده و قدرت آن نیز کمتر است؛ بدین ترتیب قسمت بیشتر نیروی تولیدی، بین چرخ‌های عقب توزیع خواهد شد. میزان گشتاور پیشرانه EQC 400 نیز به رقم قابل توجه 765 نیوتن‌متر می‌رسد.

شتاب این خودروی 2450 کیلوگرمی طبق ادعای مهندس سازنده معادل 4.9 ثانیه خواهد بود که با توجه به وزن نسبتا زیاد خودرو رقم کاملا مناسبی است.

لازم به ذکر است وزن باتری 80 کیلو وات ساعتی به همراه برخی متعلقاتش به تنهایی حدود 649 کیلوگرم را شامل می‌شود. سیستم خنک‌کننده نیز برای هر دو موتور وجود دارد که وزن خودرو را افزایش داده است.

برای مقایسه می‌توان به تسلا مدل3 با دو موتور جداگانه اشاره نمود. این خودروی 1850 کیلوگرمی شتابی معادل 3.3 ثانیه دارد. وزن خودروی تسلا مدل ایکس نیز به چیزی در حدود 2502 کیلوگرم می‌رسد که کمی بیشتر از EQC است.

اگرچه مرسدس بنز ادعا می کند که برد حرکتی این خودرو معادل 400 کیلومتر است اما در دنیای واقعی بایستی انتظاری در حدود 320 کیلومتر را از این خودرو داشت که البته آنچنان شگفت‌انگیز نیست.

زمان مورد نیاز برای شارژ باتری ای کیو سی تا حدود 80 درصد به وسیله یک شارژر 110 کیلوواتی چیزی در حدود 40 دقیقه برآورد می‌شود.

طراحی خارجی به ویژه نمای جلوی EQC 400، انسان را به یاد محصولات ژاپنی می‌اندازد که البته انتظارات ما را از خودروی جدید مرسدس بنز برآورده نمی‌سازد. جلوپنجره همانند خودروهای احتراق داخلی همچنان وجود دارد و برای خنک کردن اجزای درونی پیشرانه به کار می‌رود.

در مقایسه با مدل GLC، این خودرو حدود 4 اینچ طویل تر است. طول اضافه در قسمت عقب به کار گرفته شده تا ظاهری کوپه فرم به EQC400 اعطا شود که البته انسان را به یاد برخی محصولات پورشه می‌اندازد. در داخل کابین با برخی المان‌های آشنای خانواده مرسدس بنز مواجه هستید که در کنار خصیصه های EQC نمای مدرنی را پدید آورده‌اند.

دریچه‌های برنزی و نمایشگر یک تکه بزرگ در پشت غربیلک فرمان که تا میانه داشبورد امتداد یافته، در این بین کاملا جلب توجه می‌نمایند. حالا می‌رسیم به بحث اصلی! به نظر شما رانندگی با EQC 400 چگونه است؟به نظر ما این یک سوال میلیارد دلاری است، به نظر شما اینگونه نیست؟

EQC 400  نسبتا پرقدرت و سرزنده احساس می‌شود، حتی در حالت نرمال هم اینگونه است. چهار حالت رانندگی مختلف در این خودرو وجود دارد: نرمال، اسپرت، اکو و چیزی به نام مکس که هنگام کمبود شارژ می‌توانید از آن استفاده نمایید.

همچنین EQC 400 خودروی تقریبا ساکت و آرامی است؛ ساکت‌تر از سایر خودروهای الکتریکی، حتی تسلا رودستر. مرسدس در عملیات تثبیت و نصب موتورها از اتصالات مخصوصی استفاده کرده تا صدای لرزش موتور را به حداقل برساند.

تمام چیزی که به گوش شما خواهد رسید، صدای باد و تایرهاست. نمونه اصلی حتی از این نسخه‌ی پروتوتایپ نیز ساکت‌تر خواهد بود چرا که در آنجا از شیشه‌های ضخیم‌تری استفاده خواهد شد. کیفیت سواری نیز نسبتا خوب است. پشت فرمان شما سنگینی خودرو را احساس می‌نمایید؛ نوعی حس به زحمت پیش رفتن که البته چندان مهم نیست.

مرسدس EQC 400

سنگینی باتری در ارتفاع پایین قرار دارد، بنابراین این خودرو از پایداری خوبی برخوردار است. مرسدس EQC 400 از شاخصه‌های مثبتی نظیر: رنج حرکتی مناسب، سایز مناسب، لوکس بودن، عملکرد مناسب و شاید مهم‌تر از همه نشان ستاره بنز که بسیاری آرزوی آن را دارند، برخوردار است.

مرسدس EQC 400

زمانی که این خودرو وارد بازار شود رقبای اصلی‌اش از تبار جگوار و آئودی خواهند بود. تسلا مدلY نیز در آینده می‌تواند وارد عرصه رقابت با این خودرو شود.

مرسدس EQC 400

EQC 400 نشان داده که مرسدس بنز می‌خواهد بخش مهمی از انقلاب الکتریکی‌سازی خودروها باشد؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم مرسدس در آینده چه سهمی از این بازار را به تصاحب خود در خواهد آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Milad Ebadi
    Milad Ebadi | ۱۰ دی ۱۳۹۷

    ما هم این دنیا شما رو می آبادیم و هم دنیای آخرت را !! دلخوش به این مقدار نباشیدددددد !!

  • amir sh
    amir sh | ۹ دی ۱۳۹۷

    خب برای ما هم کاری نداره که،
    یک موتور dc با یه باطری ماشین بردارید،
    بزارید جلو پراید،
    به دلیل جنس حلبی پراید، قطعا مسافتی معادل 900 کیلومتر رو خواهد پیمود، وزن کم، ....
    ما نیز می توانیم،

  • mpartovian
    mpartovian | ۹ دی ۱۳۹۷

    درد و بلاشون....

مطالب پیشنهادی