ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نتفلیکس با سریال تعاملی بلک میرور بندراسنچ عصر جدیدی را در دنیای سرگرمی رقم می‌زند

اگر از دوستداران صنعت تکنولوژی هستید یا زمانی از روزتان را به تماشای سریال می‌پردازید، حتماً با سریال انگلیسی بلک میرور آشنایی دارید. این سریال دسامبر سال ۲۰۱۱ آغاز شده و همانطور که از نامش ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

اگر از دوستداران صنعت تکنولوژی هستید یا زمانی از روزتان را به تماشای سریال می‌پردازید، حتماً با سریال انگلیسی بلک میرور آشنایی دارید. این سریال دسامبر سال ۲۰۱۱ آغاز شده و همانطور که از نامش یعنی «آینه‌ی سیاه» پیداست، سعی دارد تا آینده تاریک نسل بشر که در بند تکنولوژی و گجت‌هایش اسیر شده را به نمایش بکشد.

این سریال در چهار فصل قبلی، به بررسی پیشرفت تکنولوژی و معایب آن در آینده نزدیک می‌پردازد. سناریو‌های به نمایش درآمده در این سریال، همواره مخاطب را به تفکر وا می‌دارد و او با این سوال دست و پنجه نرم می‌کند که تکنولوژی و پیشرفته شدن، ارزش این همه مشکلات احتمالی را دارد یا خیر.

جالب اینجاست که صفحه نمایش موبایل، لپتاپ یا تبلت‌ شما، هدف معنایی تمامی قسمت‌های بلک میرور به شمار می‌رود و منظور از عنوان آینه‌ی سیاه شاید در واقع وابستگی شدید بشر به تماشا نکردن تصویر خود در آینه‌ی این گجت‌هاست.

حال کمپانی سازنده‌ی این سریال یعنی نتفلیکس، فیلم بلند یا قسمت مخصوصی از این سری، با نام بلک میرور بندراسنچ (Bandersnatch) را منتشر کرده و به نوعی برگ جدیدی را در دنیای سرگرمی رقم می‌زند چرا که این فیلم کاملاً تعاملی است و کاربر می‌تواند با انتخاب‌هایش، پایان‌های متفاوتی برایش رقم زند.

فیلم، داستان یک برنامه نویس جوان را دنبال می‌کند که سعی دارد روایتی فانتزی را به یک بازی ویدیوی تبدیل کند اما در همین حین اتفاقاتی برایش رخ می دهد که موجب می‌شود کل حقیقت وجودی خود و دنیای پیرامونش را زیر سوال ببرد.

نحوه‌ی علمکرد سیستم تعاملی در نظر گرفته شده برای این فیلم یا قسمت ویژه، بدین صورت است که در مواقع به خصوصی کاربر می‌تواند برای روند داستانی تصمیم بگیرد و یکی از دو گزینه‌ی موجود را انتخاب نماید. بدین ترتیب بارها خط داستانی عوض می‌شود و ممکن است تجربه متفاوتی برای هر کاربر رقم بخورد. در پایان نیز با توجه به انتخاب‌های یک کاربر، یکی از پنج پایان مختلف در نظر گرفته شده، به نمایش در می‌آید.

کاربران برای اینکه بتوانند تجربه‌ی تعاملی کاملی از این قسمت ویژه داشته باشند، باید از گجت‌های پیشرفته‌ای برای استریم این محتوا استفاده کنند. برای مثال کروم کست، اپل تی وی و برخی گجت‌های قدیمی‌تر توانایی پخش فیلم تعاملی را ندارند و کاربران باید گزینه‌‌های دیگری نظیر کنسول‌های بازی نسل هشتم، تلویزیون هوشمند، مرورگر وب یا موبایل‌هایی با آخرین نسخه‌ی اپلیکیشن نتفلیکس را برای لذت بردن از این محتوا انتخاب کنند.

نکته تلخ، دردناک و جالب این قسمت ویژه شاید این باشد که بلک میرور در تمامی فصل‌های قبلی به نکوهش تکنولوژی و استفاده نادرست نظام سرمایه‌‌داری از آن اشاره می‌کند و بارها سوالات جالبی درباره پیشرفته شدن و تغییر سبک زندگی انسان بر اساس ورود تکنولوژی به آن مطرح می‌کند. با این حال همین سریال هم اکنون در محبوبترین و معتبرترین سرویس استریم آنلاین پخش می‌شود و سعی دارد به همین روش انتخاب‌هایی برای سرگرم کردن کاربر در اختیارش قرار دهد.

البته کارشناسان باور دارند نتفلیکس زیرکانه سعی دارد تمایلات شخصی هر کاربر را با توجه به انتخابش تشخیص دهد و اطلاعاتی از کاراکتر هر پروفایل بدست آورد. با این وجود معلوم نیست که چه بر سر دیتای بدست آمده، خواهد آمد؛ آیا این دیتا می‌تواند مهر دیگری بر تسخیر زندگی بشری توسط آینه‌های سیاه مقابل چشمانمان بزند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Yones Zokayi
    Yones Zokayi | ۱۰ دی ۱۳۹۷

    خب، یعنی این قسمت مخصوص رو نمیشه مثل فیلمای دیگه دانلود کرد و دید؟!

  • Mamad Shafi
    Mamad Shafi | ۹ دی ۱۳۹۷

    اینکه بشه اخر فیلم خودت مشخص کنی و شبیه به بازی های امروزی شده که چنتا پایان داره داستان واسه دوران الان یکم زود بود به نظرم

  • saeed
    saeed | ۹ دی ۱۳۹۷

    همچین فیلم شاخی هم نبود ،

مطالب پیشنهادی